بازار اجاره در انتظار تصمیمات جدید مسکنی

تکنولوژی، سرعت واکنش به اتفاقات در بازار مسکن را افزایش می دهد

با پدیدار شدن نشانه های رکود در بازار مسکن و تورم قیمتی که این بخش را وارد بحران کرده، بسیاری از اقشار جامعه برای تامین نیاز مسکن خود دچار چالش شده و به اجبار متراژ یا محله سکونت خود را تغییر دادند. این امر در کنار کاهش فعالیت های شغلی مردم که به واسطه همه گیری ویروس کرونا روی داده، مستاجران را با چالش های جدی تری مواجه کرده است. از این رو نیاز است تا سیاستگذاران و متولیان ساماندهی بازارمسکن، با نگاه ویژه تری به این قشر جامعه بپردازند.

ساماندهی بازار اجاره، تصمیم های متناسب با نیاز امروز می خواهد

اگر بخواهیم تمام سیاستهایی که متولیان تصمیم گیری بخش مسکن برای ساماندهی بازار اجاره اعمال کرده اند را در نظر بگیریم، از تعداد انگشتان دست کمتر بوده که اگر بخواهیم سیاستهای موفق و کاربردی آنها را بشماریم، بسیار کمتر از آن چیزی است که باید برای رونق یک بخش اتخاذ شود. اما اینها چه تصمیم هایی بوده اند و بهتر است چه سیاستهای محرکی برای این بخش در نظر گرفت تا این بخش مهم از بازار مسکن را بهبود بخشید؟ 

یکی از مهمترین چالش های مستاجران، افزایش افسارگسیخته قیمت اجاره بها و تورم موجود در کشور است که باعث گران شدن بیش از اندازه نرخ اجاره شده و توازن درآمد و هزینه کرد را تا حد زیادی برهم می زند. از این رو نیاز است تا قراردادهای اجاره با زمان بیشتری منعقد شود تا هر دوسمت مستاجر و مالک بتوانند با برنامه ریزی بلند مدت برای ملک و محل سکونت خود تصمیم بگیرند. این مهم می تواند با عقد قرارداد ۵ یا ۱۰ ساله با قیمت مشخص، نگرانی ها را میزان افزایش نرخ ها رفع کرد. 

از سوی دیگر برهم خوردن میزان عرضه و تقاضا در بازارمسکن نیز تاثیر بسزایی در نوسانات نرخ اجاره بها دارد. به این صورت باید سیاستهای افزایش میزان تولید مسکن با هدف عرضه به بازار اجاره در نظر گرفته شود تا تعادل در عرضه و تقاضا برقرار باشد. در این راستا کشورهای توسعه یافته، مسئولیت تامین مسکن افراد میان درآمدی جامعه را بر عهده شهرداری گذاشته اند تا بتوان به صورت عملیاتی این مهم را به سرانجام رساند.

برج میلاد

اطلاعات شفاف؛ بهترین راهنمای سیاستگذاران

در شرایط فعلی شهر تهران نیز، این مسئولیت را باید سازمان های بزرگ همچون شهرداری تهران بر عهده بگیرد تا واحدهای کوچک متراژ را با قیمت مناسب تولید کرده و به بازار اجاره عرضه کنند. چراکه هم اکنون اجاره آپارتمان 50 متری در تهران نیز بسیار دشوار است و این تعداد کم واحد آماده اجاره، تقاضا را زیاد کرده و در نهایت قیمت این نوع واحد مسکونی را به یکباره افزایش می دهد. 

گفتنی است تا چندی پیش تمام سیاست گذاری ها بر مبنای اطلاعاتی بود که در سامانه اطلاعات بازار مسکن(سابا) قرار می گرفت. اما این اطلاعات از یک منبع که مشاورین املاک بودند استخراج می شد و نمی توان با استناد به یک منبع اطلاعاتی، برای بخش مهمی همچون مسکن سیاستگذاری کرد. از سوی دیگر بسیاری از مشاورین املاک کدرهگیری معاملات خود را اعلام نمی کنند و این مهم در سیاستگذاری های متولیان تصمیم گیری در وزارت راه و شهرسازی مشکل به وجود می آورد. از سوی دیگر نمی توان به صورت پکیج، مشخصات دقیقی از متراژ و قیمت املاک را از این سامانه برداشت کرد. به زبان ساده برای اینکه دید کافی از میزان معاملات اجاره آپارتمان ۸۰ متری در تهران داشته باشیم، نمیتوان آمار جامعی از این نوع قراردادها برداشت کرد. 

سیاستگذاری منطقه ای، کیلید ساماندهی بازار اجاره

نکته قابل توجه ارزش افزوده های جانبی این سامانه است که بازار مسکن را با تکنولوژی روز دنیا همسو کرده است. به این صورت که مجموعه ای دانش بنیان به نام کیلید، با استفاده از هوش مصنوعی توانسته ابزارهای مختلفی ایجاد کند تا علاوه بر ایجاد سرعت و کیفیت در انجام معاملات ملکی، راهنمای خوبی برای اعمال سیاستگذاری منطقه ای باشد.  

به این صورت که متولیان تصمیم گیری در بازار مسکن، با مشاهده افزایش اجاره آپارتمان در دروس، سیاستهای مشوق برای افزایش تولید مسکن مناسب اجاره اتخاذ کنند. یا حتی هنگامی که تقاضای اجاره آپارتمان 80 متری در تهران افزایش می یابد، با افزایش صدور مجوز ساخت واحدهای 80 متری، نیاز این متقاضیان را نیز پاسخگو باشند تا در نهایت با اعمال سیاستهای محله ای، واحدهایی با مدل های مختلف در تمام محله ها وجود داشته باشد. 

از ابتدا تا انتهای فرآیند ملکی با راهنمایی کیلیدی موفق تر پیش می رود

گفتنی است سامانه کیلید علاوه بر اینکه سیاستگذاران را برای اعمال تصمیم های بهتر کمک می کند، در بخش های مختلف آگاهی ملکی مردم را نیز افزایش می دهد. این مهم توسط ابزارهای کاربردی همچون تخمین قیمت، اطلاعات بازارمسکن و کیلیدمگ در اختیار مردم قرار گرفته است. به این صورت کاربران در کمترین زمان، می توانند قیمت و سایر مشخصات املاک خود را فقط با ارائه کدپستی ده رقمی خود دریافت کنند. همچنین کیلیدمگ نیز بستری است که جدیدترین اخبار بازار مسکن، گزارش ها و مصاحبه های متولیان این بخش را منتشر می کند و در کنار سایر بخش ها همچون معماری و دکوراسیون داخلی، مباحث حقوقی و فنی مشاورین املاک و ... به اطلاع رسانی رویدادها و مقالات این حوزه می پردازد.

شایان ذکر است تمام این اطلاعات کاربردی توسط هوش مصنوعی استخراج، پردازش و طبقه بندی میشود و در قالب نمودار به انتشار میرسد. در نتیجه متقاضیان خرید یا اجاره آپارتمان 80 متری در تهران، میتوانند با استفاده از ابزارهای مختلف کیلید که شامل جستجو از روی نقشه، پیداکردن خانه مورد نظر از طریق هوش مصنوعی و جستجو از دوربین گوشی همراه یا همان (AR) میشود، نیاز ملکی خود را رفع می کنند. 

مسیر ساماندهی بازار مسکن از تکنولوژی می گذرد

در نتیجه میتوان گفت مسیر توسعه و ساماندهی بخش های مختلف بازار مسکن از تکنولوژی و افزایش نظارت بر معاملات دانست. به طوری که پیش از هر اتفاقی واکنش بازار را پیش بینی کرده و جلوی آنرا بگیریم. به زبان ساده با افزایش نرخ اجاره آپارتمان ۵۰ متری در تهران، میتوان سیاستهای محرک برای سازندگان ایجاد کرد تا واحدهایی با این متراژ تولید کرده و به بازار اجاره عرضه کنند. 

همچنین علاوه بر سیاستگذاران مردم نیز میتوانند با بهره گیری از بخش های مختلف این سامانه هوشمند، علاوه بر اینکه معاملات ملکی خود را با سرعت و کیفیت بیشتری انجام میدهند، آگاهی ملکی خود را افزایش داده و در نهایت عملکرد بسیار خوبی در بازار املاک داشته باشند. 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.