حسابداری شرکت تولیدی چگونه است؟

در این خصوص شرکت‌های تولیدی باید توجه جدی‌تری به حسابداری خود داشته باشند تا بتوانند مسیر و روند خود را به درستی تحلیل کنند. امور مالی هر شرکتی از مهمترین واحد‌های شرکت است؛ اگر حسابداری امور مالی با نقصی مواجه باشد می‌تواند یک شرکت تولیدی بزرگ را با بحرانی جدی مواجه کند. در این مقاله به بررسی ویژه چگونگی حسابداری شرکت‌های تولیدی می‌پردازیم تا اهمیت این واحد در دل شرکت‌های تولیدی بیشتر درک کنیم. 

اهمیت آگاهی بر دارایی‌های یک شرکت تولیدی

چرا اطلاع از دارایی‌های یک شرکت مهم است؟ عدم بررسی و توجه به دارایی‌های یک شرکت تولیدی چگونه می‌تواند در روند کاری شرکت اخلالی را ایجاد کند؟ قبل از هر چیزی دارایی‌های شرکت باید کاملا مشخص و معین شود. دارایی‌های یک شرکت تولیدی شامل سرمایه‌دارن شرکت، طلبکاران، اموال و کلیه اثاثیه و ملکی که در اختیار دارد، کلیه‌ی وجوه نقد در بانک یا صندوق ذخیره، موجودی اجناس شرکت و... را شامل می‌شود. 

شرکت‌های تولیدی همیشه باید برای نحوه تهیه مواد اولیه خود باید برنامه‌ریزی مالی داشته باشند. در این خصوص باید از وجوه نقد خود اطلاع کامل داشته تا بتوانند در صورت نیاز فوری به مواد اولیه و خرید، اقدامات لازم را انجام دهند. همیشه خرید مواد اولیه و یا کلیه‌ی چیز‌هایی که یک شرکت تولیدی به آن وابسته است با خرید چکی ممکن نیست. شرایط بازار مرتب تغییر می‌کند و باید ضریب اطمینانی از نقدینگی در شرکت تولیدی وجود داشته باشد که بتواند در شرایط ضروری از آن جهت پیشبرد اهداف خود استفاده کند. 

عدم برنامه‌ریزی مالی درست می‌تواند روند تولید را با توقفی بزرگ و جدی مواجه کند. حسابداری یک شرکت اینجا در مرکز این ماجرا قرار دارد. نرم ‌افزار حسابداری شرکت ‌های بزرگ باید به گونه‌ای باشد که کلیه‌ی دارایی‌های شرکت مشخص باشد تا امور مالی یک شرکت بتواند با تسلط کامل، از دستمزد تا خرید مواد اولیه را بطور کامل پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کند. به همین دلیل حسابدار با استفاده از منابع مالی شرکت و به چرخش انداختن پول از راکد و بلا استفاد ماندن وجوه نقد، جلوگیری می‌کند؛ تا بتوان در هر زمانی از دارایی‌ها به نفع شرکت استفاده کند. با اطلاع و تسلط بر دارایی‌ها و وجوه نقد؛ از اختلاس نیز جلوگیری می‌شود. 

مدیریت موجودی مواد اولیه و کالا با نرم‌افزار حسابداری 

در شرکت‌های تولیدی باید در خصوص موجودی کالا و مواد اولیه تعادل وجود داشته باشد. اگر به هر نحوی تعادل برقرار نباشد و موجودی بیش از مقدار لازم بازار شرکت باشد، هم ریسک اختلاس را بالا می‌برد و هم باعث بلا استفاده شدن کالا می‌شود و ممکن است شرکت را در محاسبه سود و زیان با اخلالی مواجه کند. در هر شرکتی موجودی مواد اولیه باید متناسب با چرخه تولید، بازار و انبار باشد که روند تولید متوقف نشود. 

اگر به هر دلیلی پرداختی‌های لازم جهت خرید مواد اولیه تامین نشود تولید متوقف و تناسب و تعادل بازار شرکت تولیدی به هم می‌ریزد. به دست آوردن دوباره تعادل هزینه‌ها و زمان‌فرسایشی را در بخش مالی و روانی شرکت ایجاد خواهد کرد. اینجاست که نرم‌ افزار حسابداری تولیدی اهمیت دو چندان پیدا می‌کند. حسابداری با مدیریت فرایند‌های مالی شرکت به توازن مالی، موجودی مواد اولیه و کالا، سود و زیان کمک شایانی می‌کند و تمامی امور مربوطه را به دست می‌گیرد و با مدیریت و نظارت بر کلیه‌ی سازوکار‌های مالی شرکت، اهداف مالی شرکت را تحقق می‌بخشد. 

حسابدار

وظایف حسابدار در شرکت تولیدی

 در شرکت‌های تولیدی حسابداران وظایف متنوع‌تری دارند و بطورکلی کار آن‌ها سخت و پیچیده‌تر از شرکت‌های دیگراست؛ اما یک حسابدار متخصص به راحتی امورات مالی شرکت تولیدی را می‌تواند انجام دهد. وظایف یک حسابدار شامل، تنظیم اظهارنامه مالیاتی، تهیه و تنظیم نحوه گردش نقدینگی، تهیه سود و زیان شرکت، ثبت اسناد حسابداری، به دست آوردن قیمت تمام شده کالا، حقوق و مزایای کارکنان، تهیه ترازنامه و... است که در زیر برخی از این موارد را بررسی می‌کنیم. 

بررسی حقوق و دستمزد کارکنان

 حسابدار در شرکت تولیدی حقوق و دستمزد کارکنان را بررسی و محاسبه می‌کند و در این خصوص کلیه‌ی پاداش، پورسانت، سنوات و... را برای کلیه‌ی کارکنان محاسبه و به مدیریت در صورت لزوم گزارش‌های لازم را ارائه می‌دهد. چرا که کلیه پرسنلی که در فرایند تولید قرار دارند می‌توانند در قیمت تمام شده کالا تاثیرگذار باشند و مدیران تصمیم‌گیرنده نیز باید از این امورات مالی مطلع بوده تا بتوانند تصمیمات دقیق‌تری را اتخاذ کنند. 

خرید مواد اولیه در شرکت‌های تولیدی

می‌توان گفت که بقا و کیفیت شرکت‌های تولیدی به نوع و چگونگی تامین مواد اولیه وابسته است. حسابدار با توجه به وجوه نقدی که در شرکت وجود دارد باید خرید مواد اولیه را بررسی و محاسبه کند که در فرایند پرداختی‌های خود اختلالی نداشته باشند. نقص در فرایند تهیه مواد اولیه برای هر شرکت تولیدی می‌تواند خسارت‌های جبران نا‌پذیری را به سازمان وارد کند. در واقع مواد اولیه تنظیم‌کننده تولید، پرسنل تولید، انبار، توزیع و فروش است و نسبت به تهیه آن باید برنامه‌ریزی کوتاه مدت و بلند مدت دقیقی داشت. 

تهیه و تنظیم گزارش‌های مالی در شرکت‌های تولیدی

استراتژی و رویکرد هر شرکت تولیدی متفاوت است. با توجه به نوع محصول و بازار، سهامداران و مدیران شرکت با توجه به صورت‌های مالی و گزارش‌هایی که حسابدار از عملکرد شرکت تولیدی بصورت ماهیانه، فصلی یا سالیانه تهیه و تنظیم می‌کند می‌توانند عملکرد خود را بررسی و نسبت به آینده شرکت و توسعه و اصلاح برخی امور اقدامات لازم را انجام دهند. 

بسته به سیاست شرکت و حساسیت‌هایی که در شرکت‌های تولیدی وجود دارد می‌تواند این گزارش‌ها متفاوت باشد. حسابدار شرکت تولیدی هر آن باید آماده باشد که در صورت درخواست سهامداران، گزارش‌های مالی خود را ارائه دهد تا بتوان استراتژی و مسیر طی شده را با شفافیت کامل بررسی و از اختلاس‌های احتمالی نیز جلوگیری شود. 

انواع هزینه‌ها در شرکت‌های تولیدی

هزینه‌ها در شرکت‌های تولیدی دو نوع است: هزینه‌های تولیدی و هزینه‌های غیر تولیدی. 

هزینه‌های تولیدی همانطور که از نامش پیداست مربوط به دستمزد کارکنان، مواد اولیه، هزینه‌های حمل و نقل، تعمیر ماشین آلات، برق مصرفی و... است. 

هزینه‌های غیر تولیدی به کلیه‌ی هزینه‌های گفته می‌شود که برای بقا و تداوم فعالیت‌های شرکت تولیدی لازم است و شامل هزینه‌ی تعمیرات، استهلاک و توزیع و فروش و... است. 

 حسابدار شرکت این هزینه‌ها را از هم تفکیک می‌کند تا بتواند به مدیران شرکت دید بهتر و دقیق‌تری در خصوص قیمت تمام شده کالا برای تصمیماتی که لازم است بگیرند، بدهد. مدیران معمولا با استفاده از نتایج حاصل شده از بخش قیمت تمام شده کالا، نسبت به امور مالی شرکت و فعالیت‌های که شرکت باید آن‌ها را در دستور کار خود قرار دهد، انجام می‌دهند. با بررسی و تحلیل قیمت تمام شده کالاست که دستمزد‌ها و کلیه‌ی هزینه‌های شرکت برنامه‌ریزی می‌شود و طبیعی است که در صورتیکه این بخش با باگی همراه باشد، کل سیستم با نواقصی جدی همراه خواهد بود. به همین دلیل است که هر شرکت تولیدی به حسابدار مسلط به نرم ‌افزار حسابداری ویژه‌ای که همسو با نوع فعالیت شرکت باشد، نیازمند است. 

حسابداری انبار شرکت‌های تولیدی

حسابدار موظف است که با تسلط به امور حسابداری کلیه‌ی بخش‌ها، اعم از انبار، تولید، توزیع و فروش، دقیق و منظم باشد تا بتواند خروجی دقیقی از حسابرسی‌های و ارائه گزارش‌ها داشته باشد. گزارش‌ها بخصوص در حوزه ورود و خروج کالا از انبار باید بروز باشد تا بتواند در لحظه‌ی گزارش آمار دقیقی را ارائه دهد؛ چرا که شرکت‌های تولیدی همیشه لازم است که برای مواد اولیه و تولیدات خود پیش‌بینی و برای آینده نیز برنامه‌ریزی‌های نسبتا دقیقی داشته باشند. با توجه به شرایط اقتصادی موجود و تغییرات مداوم قیمت‌ها در بخش خرید مواد اولیه، دستمزد، حمل و نقل و... حسابداران قیمت کالای تمام شده را باید بروزرسانی کنند تا مدیران شرکت از هزینه‌های تولیدی و غیر تولیدی مطلع شوند. بطور کلی کلیه‌ی فعالیت‌های حسابداران در شرکت‌های تولیدی مستقیما بر تولید، توزیع، فروش و... تاثیر مستقیم دارد. 

بررسی درآمد و نحوه حسابداری شرکت تولیدی

درآمد شرکت تولیدی چگونه است؟ 

 هر شرکتی جهت سوددهی تاسیس شده است. شرکتی که زیان بدهد آینده‌ای نخواهد داشت. در آمد‌های شرکت تولیدی دو بخش شامل درآمد‌های اصلی و فرعی است. درآمد اصلی از فروش کالا‌های تولیدی شرکت ایجاد می‌شود که با نام درآمد‌های عملیاتی نیز شناخته می‌شود. درآمد فرعی نیز از فروش کلیه‌ی ضایعات، سود بانکی، جوایزی که شرکت در هر بخش از آن خود کرده، حاصل می‌شود که با نام درآمد‌های غیرعملیاتی نیز شناخته می‌شود. 

نرم‌افزار حسابداری تولیدی شرکت سپیدار سیستم

در بالا اشاره کردیم که حسابداری یک شرکت تولیدی چقدر می‌تواند حیاتی و پیچیده باشد. حسابدار برای مدیریت و ارائه خروجی بهینه‌تر نیاز به یک نرم‌افزار حسابداری دارد؛ که بتواند هزینه‌ها و امورات مالی کلیه‌ی بخش نمایندگان، توزیع، فروش، انبار، دستمزد و... را با تسلط ویژه‌ای بررسی کند. شرکت سپیدار سیستم از سال 1387 با هدف همیاری با شرکت‌های تولیدی و حسابداران عزیز آمده است تا گامی مهم در راستای شفاف‌سازی مالی شرکت‌های تولیدی بردارد تا شرکت‌های تولید علی رغم مشکلاتی که مسیر تولیدی خود دارند با مسیر روشن مالی بتوانند تولید و فروش خود را با نرم‌افزار حسابداری سپیدار و دشت، بهتر و دقیق‌تر مدیریت کنند. 

از مهم‌ترین ویژگی‌های بارز شرکت سپیدار سیستم حضور نمایندگی‌های فروش در سراسر کشور است که همراه با ارائه خدمات، آموزش‌های لازم را در اختیار شرکت‌های تولید و حسابداران این مجموعه‌ها می‌گذارد تا در سراسر ایران گروه‌ها و شرکت‌های تولیدی بتوانند در مسیر توسعه و فروش خود شفاف و امورات مالی دقیقی داشته باشند. اگر شما هم می‌خواهید نسبت به امورات مالی شرکت تولیدی خود دقیق و منظم باشید و یا سوالی دارید، برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره می‌توانید با کارشناسان و متخصصان مجرب سپیدار سیستم به شماره تلفن  ۰۲۱-۸۱۰۲۲۲۲۲ تماس و یا به وبسایت اینترنتی  Sepidarsystem مراجعه نمایید. 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.