14 دلیل اهمیت مشاوره روانشناسی برای موفقیت افراد

 مشاوره بر روی یک مدل سلامتی با هدف بهبود کیفیت زندگی متمرکز است و مشاور و مراجع با هم همکاری می کنند.

مشاوره می تواند به بهبود خلق و خو، درمان اختلالات روانشناختی، کاهش هزینه های پزشکی، بهبود ارتباطات و روابط کمک کند و باعث افزایش عزت نفس و تاب آوری شود. در این مقاله لیستی از مزایای مشاوره بر اساس تحقیقات علمی آورده شده است.

۱. شواهد علمی برای درمان بیماری روانی و بهبود خلق و خوی

مشاوران و روانشناسان از هزاران تکنیک و رویکرد برای بهبود سلامت روان و رفاه افراد استفاده می کنند.

افسردگی یکی از شایع ترین مشکلات روانشناختی در جهان است که به عنوان سرماخوردگی روانی معروف است. افسردگی یک اختلال مزمن است که مانع کیفیت زندگی، مشکلات خواب، تغییر اشتها و احساس گناه یا بی علاقگی می شود (لمبرت، ۲۰۰۴). سه نوع افسردگی که با مراجعه به مرکز مشاوره درمان می شود عبارتند از:

  • اختلال افسردگی اساسی
  • اختلال عاطفی فصلی
  • دیستیمیا

در یک بررسی از ۳۰ مطالعه بررسی اثربخشی درمان های مشاوره ای / درمانی، مشخص شد که درمان روانشناختی افسردگی نسبت به درمان سنتی (دارویی) موثرتر است (Linde et al.، ۲۰۱۵).

اضطراب یکی دیگر از مشکلات بهداشت روانی است که ۱۹٪ از جمعیت ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد (National Institute of Health، ۲۰۱۷). اضطراب، برای افراد معمولا ناتوان کننده است.

سه نوع اصلی اضطراب عبارتند از:

  • اضطراب عمومی
  • اضطراب اجتماعی
  • فوبیا

در حالی که درمان CBT موثرترین نتایج را در تسکین علائم اضطراب دارد، درمان پذیرش و تعهد و ذهن آگاهی نیز به عنوان تکنیک های مشاوره برای بهبود اضطراب استفاده شده است (Foa & Kozak ۱۹۸۵).

۲. مشاوره روانشناسی برای OCD

هنگامی که OCD به عنوان یک اختلال اضطرابی مطرح شد، درمانهای مختلف رفتاری مانند حساسیت زدایی تدریجی و مواجهه درمانی برای درمان این بیماری ایجاد شد. امروزه پس از ۴۰ سال تحقیق، اتفاق نظر بین محققان و متخصصان مشاوره وجود دارد که CBT یک درمان موثر برای درمان وسواس فکری عملی است. درمان های مبتنی بر مواجهه، بیشترین شواهد را برای اثربخشی دارند و حدود ۸۰٪ بیماران به نوعی به درمان پاسخ می دهند (Frances ، Docherty و Kahn ، ۱۹۹۷).

۳. مشاوره می تواند هزینه های پزشکی را کاهش دهد

بین سلامت جسمی و روانی رابطه مستقیمی وجود دارد. اغلب، وقتی افراد شرایط زمینه ای بهداشت روان را درمان می کنند یا برای کمک به تنظیم احساسات و بهبود خلق و خوی مشاوره می گیرند، سلامت جسمی نیز بهبود می یابد.

یک مطالعه نشان داده که درمان های روانشناختی در بین افراد مبتلا به شرایط جسمی مزمن، هزینه های مراقبت پزشکی را به ازای هر ۱ دلار هزینه شده ۱۰ دلار کاهش می دهد (لوریگ و همکاران ، ۱۹۹۹).

۴. مشاوره می تواند آموزش مهارت های مختلف باشد

بسیاری از افرادی که به مشاوره مراجعه می کنند می دانند که رنج می برند اما چیزی در مورد علل زمینه ای، شرایط خاص یا اینکه چگونه برخی تکنیک ها می توانند مشکلات موجود را برطرف کنند نمی دانند.

آموزش ها می تواند به عادی سازی مشکلات، افزایش سازگاری با برنامه های درمانی کمک کند. این بخش بزرگی از بسیاری از درمان های روانشناختی است. در میان افرادی که اسکیزوفرنی داشتند، با افزایش اطلاعات روانشناختی می توان میزان بستری مجدد در بیمارستان را کاهش داد و تعداد روزهای بستری بیمار را کاهش داد (Bauml، Frobose، Kraemer، Rentrop، and Pitchel-Waltz، ۲۰۰۶).

۵- مشاوره می تواند عوامل تاب آوری را ارتقا بخشد

مشاوره

عوامل تاب آوری عبارتند از (جانستون و همکاران ، 2015):

  • داشتن معنا یا هدف در زندگی
  • احساسات مثبت را تجربه می کنید
  • سرسختی
  • اعتماد به نفس
  • کنار آمدن فعال
  • خودکارآمدی
  • خوش بینی
  • انعطاف پذیری شناختی

از طریق بحث، بازی با نقش، تمرینات عملی و تکالیف مختلف، روش های مختلف مشاوره ای برای آموزش و تقویت تاب آوری وجود دارد. به عنوان مثال، "درمان تلقیح استرس" که برای اضطراب طراحی شده است، اقدامات انعطاف پذیری را نیز بهبود داده است (Meichenbaum ، 2007).

3 دلیل برای اهمیت مشاوره شغلی

1. مشاوران شغلی می توانند به کارجویان در یافتن کارفرمایان کمک کنند

مشاوره شغلی می تواند به افراد کمک کند تا براساس دانش، مهارت، توانایی و تجربه خود مسیرهای شغلی خاصی ایجاد کنند. مشاوران گزینه ها را بررسی می کنند و کارمندان را برای جستجوی شغل آماده می کنند، در تهیه رزومه، مصاحبه عملی کمک می کنند و روش هایی را برای ایجاد تجربه ارائه می دهند. 

2. مشاوره شغلی تناسب افراد و سازمانها را به حداکثر می رساند

مشاوره شغلی با کمک به استخدام کنندگان یا مدیران استخدام در شناسایی افرادی که می توانند نیازهای خاص را برآورده کنند، به کارفرمایان و سازمان ها کمک میکنند تا بهترین نامزدها را برای شغل موردنظر پیدا کنند.

3. مشاوره شغلی به سازمانها و کارفرمایان کمک می کند

مشاوره شغلی کمک می کند تا برای افرادی که استرس شغلی دارند و همچنین برای سازمان هایی که ممکن است از طریق ادغام یا تعدیل نیرو در حال تغییر باشند، مداخلات بی طرفانه، عینی، میانجیگری و تسهیل گرایانه انجام شود.

4 مزیت مشاوره گروهی

گروه درمانی شامل یک یا چند رهبر (مشاوران، درمانگران یا روانشناسان) است که گروهی متشکل از 5-15 مراجع را راهنمایی می کنند. به طور معمول، گروه درمانی یک یا دو ساعت در هفته تشکیل می شود. گروه ها ممکن است باز باشد، به این معنی که اعضای جدید می توانند در هر زمان عضو شوند، یا بسته باشند، به این معنی که اعضا برای یک دوره خاص شروع و پایان می یابند.

مشاوره گروهی

مزایای مشاوره گروهی:

1. اهداف مشترک

مشاوره گروهی یک فضای امن را فراهم می کند که در آن افراد با چالشهای مشابه می توانند احساس پذیرش و درک متقابل کنند. درمان در اتاق مشاور بصورت انفرادی یک چیز است، اما بحث درمورد چالش ها با اعضایی که همان تجربه را داشته اند چیز دیگری است که اجازه می دهد تا تجربه (مانند از دست دادن یکی از عزیزان خود، زنده ماندن از تجاوز جنسی و...) تا حدی نرمال شود.

2. مسئولیت پذیری

جلسات منظم مشاوره گروهی فرصتی برای مسئولیت پذیری فراهم می کند. یک نمونه از این موارد الکلی های ناشناس هستند که مکانی امن و محرمانه برای افرادی فراهم می کند که در تلاش برای هوشیاری و پرهیز از مصرف الکل و مواد مخدر تلاش می کنند.

3. آموزش و ارزیابی خود

هر یک از اعضا در حال جمع کردن اطلاعاتی است، که راهی برای دستیابی به خودآگاهی در چارچوب یک تجربه مشترک فراهم می کند. مطالعه ای که درمورد گروه درمانی در بین دانشجویان انجام شد، نشان داد که تنها پس از چهار جلسه، اعضا ناراحتی عاطفی کمتری را تجربه کرده و رضایت از زندگی و عزت نفس را افزایش داده اند (لیف ، کراوس، دانتزیگ و آلینگتون ، 1992).

4. مقرون به صرفه

از آنجا که هزینه درمان در یک گروه تقسیم می شود، قیمت هر جلسه ارزان تر است. به عنوان مثال، جلسات مشاوره در ایالات متحده در سال 2020 بین 100 تا 200 دلار برای افراد متغیر بود، اما یک جلسه مشاوره گروهی به طور متوسط ​​50 دلار برای هر نفر بود (Psychology Today، n.d.).

مشاوره تحصیلی؛ 3 مزیت تجربی

تقریباً 20٪ کودکان مدرسه ای دارای شرایط قابل ملاحظه ای هستند که نیاز به مداخله دارد، مشکلاتی مانند مشکلات یادگیری، افسردگی و تمایل به خودکشی و...، مشاوران مدارس مجهز به رفع این نیازها هستند و فواید مشاوره در محیط های آموزشی فراتر از درمان مشکلات بهداشت روان است.

1. بهبود نتایج یادگیری و رفتار دانش آموزان

اثربخشی طیف گسترده مشاوره تحصیلی به صورت تجربی مورد بررسی قرار گرفته و به طور مداوم نمرات موفقیت بالاتر، حضور بهتر، میزان پایین تر ترک تحصیل و رفتارهای بزهکارانه کمتر را در بین دانش آموزان نشان می دهد (Prout & Prout، 1998).

2. مشاوره ارتقائ مهارتهای اجتماعی و عاطفی

مشاوران همچنین به طور موثر از فعالیتهایی برای ارتقاء سلامت اجتماعی و عاطفی سالم که از طریق روشهای مختلف آموزش داده شده است استفاده می کنند. اینها شامل فعالیتهایی مانند موسیقی، نقاشی، داستان، بازی، کاربرگ، نقش آفرینی، عروسک و فیلم است.

3. خدمات مشاوره ای برای موقعیت های شخصی

مشخص شده است که مشاوره فردی و گروهی درآرامش دانش آموزان و درمان طیف گسترده ای از رفتارهای مدرسه محور، مانند مشکلات نظم، سازگاری با طلاق و اختلالات یادگیری موثر است (Thompson & Littrell، 1998).

چرا مشاوره خانواده و زوجین مهم است؟

خانواده اولین و اصلی ترین مکان رشد، یادگیری و دلبستگی افراد هنگام ورود به جهان است. خانواده درمانی و مشاوره زوجین و حتی مشاوره ازدواج برای کمک به واحد خانواده و اعضای مختلف در آن بسیار مهم است.

مشاوره خانواده و زوجین می تواند به موارد زیر کمک کند:

  • ارتباطات
  • مشکلات
  • حوادث استرس زای زندگی مانند طلاق، از دست دادن شغل، انتقال شغل
  • مسائل بهداشت روان از جمله سوء مصرف مواد
  • آموزش روان برای والدین، ​​زوج ها و فرزندان
  • مشکلات تحصیلی و رفتاری
  • تعیین اهداف، تنظیم برنامه های آینده و حل مشکلات

خانواده ها و زوج هایی که به مشاوره می پردازند می توانند ارتباطات را بهبود بخشند، احتمال طلاق را کاهش دهند و پیوندهای کودک و والدین را در کمتر از هشت جلسه تقویت کنند (Beels ،2002).

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.