آیا HPV قابل درمان است؟

در حال حاضر، هیچ درمانی برای ابتلا به HPV وجود ندارد. با این حال، در اغلب افراد، این ویروس با تلاش سیستم ایمنی از بدن خارج می شود. پزشک می تواند دارو هایی را برای رفع علائم این بیماری تجویز کند. جهت پیشگیری از ابتلا به ویروس HPV و عوارض ناشی از آن، می توان واکسن HPV را دریافت کرد. سرطان و زگیل های تناسلی از جمله این عوارض هستند.

چرا دارو های آنتی بیوتیک تاثیری بر HPV ندارند؟ HPV یک عفونت ویروسی بوده و دارو های آنتی بیوتیک، با هدف از بین بردن عفونت های باکتریایی تولید شده اند. تاکنون هیچ داروی ضد ویروسی از نظر بالینی برای این بیماری به تایید نرسیده است.

آیا می توان از زگیل های HPV رهایی یافت؟

بلی، رهایی از علائم HPV امکان پذیر است. زگیل های تناسلی هنگامی به وجود می آیند که انواع کم خطر ویروس HPV، سبب بروز تغییراتی غیر طبیعی در سلول های پوست شده و زائده هایی گوشتی و بدون درد به وجود می آیند. در حالی که هیچ درمانی برای عفونت HPV وجود ندارد، روش هایی همچون موارد زیر برای رفع علائم آن به کار گرفته می شوند:

۱-دارو های موضعی:

پماد های تجویزی و محلول های مایع همچون وارتیکون و کوندیلون، شامل ماده ای به نام پودوفیلوتوکسین هستند. این ماده یک عصاره گیاهی است که ویژگی هایی ضد ویروسی دارد. این درمان ها به طور مستقیم بر زگیل ها وارد شده و با سرکوب ویروس، از انتشار و تکثیر آن جلوگیری می کنند. دارو های موضعی برای زگیل های تناسلی را می توان به صورت آنلاین نیز خریداری کرد.

۲-کرایو تراپی (سرما درمانی):

در این روش زگیل های آشکار با استفاده از نیتروژن مایع، منجمد شده و از بین می روند. در هنگام اعمال نیتروژن به زگیل، امکان احساس سوزشی خفیف تا متوسط وجود دارد. پس از درمان، پوست اطراف و روی زگیل، تاول زده و ظرف مدت 7 تا 14 روز بهبود می یابد. در حالی که برخی زگیل ها در طول فرایند از بین می روند، برخی دیگر به چندین جلسه درمانی نیاز دارند.

۳-اسید:

پزشک یا دیگر متخصصانی که در زمینه سلامت هستند، می توانند با هدف رفع زگیل ها، تری کلریک اسید را بر روی آن ها اعمال کنند. این اسید با از بین بردن پروتئین های دیواره سلول های زگیل، آن ها را از بین می برد. این فرایند تا زمان رفع کامل زگیل ها به صورت هفتگی تکرار می شود. کل فرایند درمان ممکن است از 6 تا 10 هفته به طول انجامد. در صورتی که روش های دیگر قابل استفاده نباشند، می توان این روش را برای زنان باردار به کار برد.

۴-جراحی:

پزشک می تواند زگیل های تناسلی را با استفاده از برش جراحی برداشته و جای آن را با بخیه ببندد. التیام کامل برش ها 2 تا 4 هفته طول کشیده و احتمالا منجر به بروز جای زخم دائم نیز می شوند. برداشت جراحی معمولا آخرین گزینه درمانی برای برداشتن زگیل ها به شمار می رود.

۵-الکتروکاتری:

 زگیل های تناسلی را می توان با استفاده از بی حسی موضعی و یک جریان الکتریکی کم ولتاژ از بین برد. در صورتی که تعداد زگیل ها زیاد باشد، ممکن است به بیهوشی عمومی نیاز باشد. این روش برداشت زگیل، معمولا با یک دوره بهبودی 2 تا 4 هفته ای همراه است. البته در صورت وسیع بودن ناحیه سوختگی، این زمان بیشتر خواهد بود.

۶- درمان لیزری:

زگیل های تناسلی را می توان با استفاده از درمان لیزری نیز از بین برد. در این روش، نور لیزر با رساندن حرارت به زگیل ها، گلبول های قرمز موجود در آن ها را از بین برده و با محروم کردن زگیل از جریان خون، مرگ آن را رقم می زند. درمان لیزری می تواند با دردی خفیف در حین فرایند و یک دوره بهبودی 2 تا 4 هفته ای همراه باشد. درد به قدری خفیف است که معمولا نیازی به بیهوشی نیست.

 افراد باید از خرید درمان های غیر تجویزی برای زگیل های تناسلی خود اجتناب کنند. این درمان ها شامل درمان های خانگی قابل خرید از دارو خانه ها، عطاری ها و موارد دیگر می شوند. استفاده از این درمان های تایید نشده می تواند منجر به تشدید علائم یا حتی بروز آسیبی دائمی به ناحیه تناسلی شود. در صورت تمایل به درمان زگیل های تناسلی، باید به پزشک متخصص مراجعه کرد. 

hpv درمان

آیا می توان HPV را به طور کلی درمان کرد؟

این کار بدون از بین بردن عفونت موجود در بدن امکان پذیر نیست. درمان های یاد شده با این که در رفع زگیل های تناسلی موثر هستند، اما توانایی درمان عامل زمینه ای بروز آن ها را نداشته و تاثیر آن ها موقتی خواهد بود. این گفته بدان معناست که زگیل ها پس از درمان، دوباره و دوباره پدیدار می شوند. تنها راه توقف دائمی طغیان های بیماری HPV صبر کردن تا زمانی است که سیستم ایمنی، بدن را به طور کامل از ویروس پاک کند.

چگونه می توان از بروز زگیل پیشگیری کرد؟

با این که تاکنون هیچ مدرکی در زمینه محرک های HPV بیان نشده، اما بسیاری بر این باورند که ضعف سیستم ایمنی می تواند تعداد طغیان ها را افزایش دهد. زگیل های تناسلی بیشتر هنگامی بروز می دهند، که سیستم ایمنی قادر به مقابله با عفونت HPV نباشد. در بیماری‌هایی که از طریق روابط آمیزشی منتقل می‌شود، استفاده از کاندوم می‌تواند از انتقال بیماری پیشگیری کند، ولی وقتی زگیل در ناحیه تناسلی وجود داشته باشد از طریق تماس پوست با پوست هم می‌تواند منتقل شود.

آیا HPV به صورت خود به خود رفع می شود؟

HPV می تواند به صورت طبیعی محدود شده و از بین رود. با این حال، تاکنون هیچ درمانی برای این بیماری ارائه نشده و جهت رهایی از آن باید منتظر عملکرد سیستم ایمنی بود. 90 درصد عفونت های HPV ظرف 2 سال به صورت خود به خود رفع یا غیر قابل تشخیص می شوند. در واقع، اغلب این عفونت ها ظرف 6 ماه اول برطرف می شوند. عفونت های طولانی مدت با انواع پر خطر HPV تنها در حدود 1 درصد موارد ابتلا را تشکیل می دهند. انواع پر خطر HPV توانایی ایجاد سرطان را دارند.

سیستم ایمنی هر چه قوی تر باشد با سرعت بیشتری ویروس را از بدن بیرون می کند. برخی عادت ها در سبک زندگی، می توانند به بهبود سیستم ایمنی کمک کنند. ورزش کردن و تغییرات تغذیه ای، از جمله این عادت ها هستند. با این حال، تاکنون تاثیر مستقیم سبک زندگی، بر میزان عفونت HPV یا کاهش مدت زمان ابتلا اثبات نشده است.

مصرف سیگار می تواند دوره بهبودی را به طرز نامطلوبی تحت تاثیر قرار دهد. مصرف تنباکو، توانایی سیستم ایمنی در مقابله با ویروس را کاهش داده و پاکسازی عفونت های موجود را به تاخیر می اندازد. مصرف سیگار همچنین، احتمال ابتلا به عوارض بلند مدتی همچون زگیل های تناسلی و سرطان را نیز افزایش می دهد. ترک مصرف سیگار، تنها عادتی در سبک زندگی است که تاثیر مثبت آن بر توانایی سیستم ایمنی به اثبات رسیده است.

سیستم ایمنی

آیا در زمینه روش های درمانی HPV تحقیقاتی انجام می گیرد؟

بلی، در حال حاضر تحقیقاتی در زمینه تولید روش های درمانی HPV در حال انجام است. این تحقیقات دارای نتایج اولیه مطلوبی بوده اما هنوز در سطوح اولیه قرار دارند. در یک مطالعه از دانشگاه بیرمنگهام مشخص شد که پروتئینی خاص به نام STAT3 امکان آلوده کردن و تکثیر در سلول ها را برای ویروس HPV فراهم می کند. محققان با شناسایی این پروتئین ها و آنزیم های همراه با آن ها می توانند از آلوده شدن سلول های دیگر جلوگیری کنند.

همچنین، برخی کارآزمایی های بالینی بیانگر تاثیر گذاری داروی لوپیمون بر درمان عفونت های HPV هستند. لوپیمون ترکیبی از دارو های ضد ویروس لوپیناویر و ریتوناویر است. در این آزمایش ها، 82 درصد بیماران پس از مدت 1 سال درمان شده بودند. این دارو هم اکنون در حال گذراندن فاز 2 کارآزمایی های بالینی خود در انگلستان است.

درمان با واکسن: واکسن های فعلی HPV نقش پیشگیرانه داشته و توانایی درمان عفونت های فعلی را ندارند. در درمان با واکسن نیز همچون روش قبل مصونیت به وجود آمده، اما سیستم ایمنی نیز جهت مقابله با عفونت فعلی تحریک می شود. در حال حاضر، چندین کارآزمایی های بالینی در این زمینه در حال انجام است تا با استفاده از واکسن های یاد شده بتوان به کنترل بهتر عفونت های HPV و عوارض ناشی از آن ها دست یافت.

کدام پزشکان، درمان زگیل تناسلی را انجام می دهند؟

1-برای درمان زگیل تناسلی با لیزر می توانید به وب سایت دکتر محمد جباری متخصص ارولوژی (https://www.drjabbari.com/ ) مراجعه کنید تا با لیزر زگیل تناسلی آشنا شوید.

2-برای درمان زگیل تناسلی با کرایوتراپی می توانید به وب سایت دکتر حسین کرمی متخصص ارولوژی (https://drkarami.com/ ) مراجعه کنید تا با روش کرایوتراپی و مراقبت های بعد از آن بیشتر آشنا شوید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.