راهکارهایی برای افزایش فروش اینترنتی

جاافتادن فرهنگ خرید اینترنتی، گسترش کسب‌وکارهای اینترنتی و البته شیوع کرونا از جمله علل رشد شگفت‌انگیز خرید اینترنتی در بین مردم است. گردش مالی ۴۲۳ هزار میلیارد تومانی فضای آنلاین ایران، فرصت حضور در یک بازار بکر و ایده‌آل را فراهم کرده است.

فعالیت در اینستاگرام، راه‌اندازی سایت و حضور در مارکت پِلیس‌ها در کنار استفاده از ابزارهایی مثل تبلیغات گوگل و سئو از جمله راهکارهای افزایش فروش اینترنتی است. 

در این مقاله می‌خواهیم به صورت کامل و کاربردی تمام این راهکارها را بررسی و مزایا، معایب و زمان رسیدن به موفقیت در هر راهکار را به‌صورت کامل زیر ذره‌بین ببریم. به شما اطمینان می‌دهیم با مطالعه این مقاله می‌توانید متناسب با استراتژی کسب‌وکار خود، بهترین راه افزایش فروش را انتخاب کنید. 

حضور در مارکت پلیس‌ها؛ افزایش سریع فروش اینترنتی

تا چندسال پیش مارکت پلیس‌ها در فضای وب ایران حضور نداشتند. اما در سال‌های اخیر تعداد فروشگاه‌هایی که به این شکل فعالیت می‌کنند، افزایش چشم‌گیری داشته است. مارکت پلیس‌های بزرگی مثل دیجی‌کالا، ترب و ایمالز حلقه‌ی پیوند بین صدها فروشگاه اینترنتی با میلیون‌ها مخاطب در فضای وب را فراهم کرده‌اند. 

 بسیاری از کسب‌وکارهای سنتی و اینترنتی با ثبت‌نام در مارکت پلیس‌ها امکان فروش محصولات خود را در بازار بزرگ‌تری را به دست آورده‌اند. در مارکت پلیس‌ها هر فروشگاهی می‌تواند محصولات خود را عرضه کرده و از این طریق فروش خود را افزایش دهد. تعداد بالای مراجعه‌کنندگان در کنار حضور موفق این وبسایت‌ها در نتایج جستجوی گوگل باعث شده تا یک کسب‌وکار با صرف هزینه کم بتواند فرصت جدیدی برای فروش محصولات خود ایجاد کند. 

مارکت پلیس‌ها سریع‌ترین راه افزایش فروش اینترنتی هستند. کافی است همین امروز در یکی از مارکت پلیس‌ها ثبت‌نام کرده و محصولات خود را عرضه کنیم. خیلی زود می‌توانیم اولین فروش خود را ثبت کنیم. 

اما این همه‌ی ماجرا نیست. مارکت پلیس‌ها معایبی هم دارند. کسب‌وکارهای فعال در مارکت پلیس باید درصدی از فروش خود را مطابق با شرایط و قوانین ثبت‌نام، به مارکت پلیس پرداخت کنند. در برخی از مارکت پلیس‌ها هم فروشندگان بایستی حق عضویت پرداخت کنند. در مارکت پلیس‌هایی که تراکنش‌های بانکی در درگاه‌های بانکی خود مارکت پلیس انجام می‌شود، تسویه حساب با فروشندگان مطابق با استراتژی‌ مارکت پلیس است. 

فعالیت در اینستاگرام؛ راهکاری میان‌بازده اما پرچالش

شبکه اجتماعی اینستاگرام یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی است. شروع فعالیت در اینستاگرام چندان دشوار نیست. اما جذب مخاطب و فروش محصولات نیازمند تلاش زیاد، حضور مستمر و صرف هزینه است. در اینستاگرام کسب‌وکارها می‌توانند مستقیماً محصولات خود را به مخاطبان بفروشند. اما مهم‌ترین مساله، داشتن یک صفحه قوی و تولید محتوای مستمر است. از طرف دیگر برای جذب فالور، باید هزینه‌هایی برای تبلیغات در نظر بگیریم. 

در بین راهکارهای افزایش فروش، اینستاگرام را می‌توان راهی میان‌بازده در نظر گرفت. در مدت زمانی بین ۳ تا ۶ ماه و با اجرای یک استراتژی درست می‌توان فروش خوبی را در اینستاگرام تجربه کرد. البته حضور در این شبکه چالش‌هایی هم دارد. به غیر از صرف هزینه، همیشه سایه فیلترینگ بر سر این شبکه بوده و گاهی اخباری مبنی بر فیلترینگ اینستاگرام منتشر می‌شود. 

از طرف دیگر نباید تغییر ذائقه مردم را فراموش کرد. بهترین مثال برای درک تغییر ذائقه و رفتار کاربران، فیسبوک است. فیسبوک تا سال ۲۰۱۲ محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در ایران بود اما با ظهور اینستاگرام و تلگرام رفتار مردم تغییر کرد و در حال حاضر فیسبوک یکی از کم‌اقبال‌ترین شبکه‌های اجتماعی در بین ایرانیان است. این تجربه نشان می‌دهد که در آینده هم ممکن است شبکه اجتماعی جدیدی جای اینستاگرام را بگیرد. 

راه‌اندازی سایت؛ راهکاری دیربازده اما ماندگار 

سومین راهکار افزایش فروش اینترنتی، راه‌اندازی سایت است. راه‌اندازی وبسایت راه‌حلی دیربازده اما ماندگار است. مدیر یک وب‌سایت به صورت کامل بر روی تمامی فرآیندها نظارت دارد. یک کسب‌وکار با داشتن یک وبسایت اینترنتی می‌تواند اطلاعات مشتریان خود را جمع‌آوری کرده و از این طریق با صرف هزینه‌ای کم محصولات خود را مجدداً بازاریابی کند. از طرف دیگر مردم همیشه به وبسایت‌ها دسترسی داشته و با کسب‌وکار شما در ارتباط هستند. مشکلاتی مثل فیلترینگ، تغییر ذائقه کاربران یا پرداخت سهمی از فروش به دیگران، در وبسایت‌ اختصاصی شما وجود نخواهد داشت. 

راه‌اندازی یک وبسایت فروشگاهی موفق در کوتاه مدت اتفاق نمی‌افتد. معمولاً بین ۶ ماه تا ۱ سال زمان نیاز داریم تا بتوانیم فروش مناسبی را از طریق وبسایت به دست آوریم. برای اینکه وبسایت موفقی داشته باشیم و بتوانیم ارزشی پایدار خلق کنیم، باید به نیازهای کسب‌وکارمان و مخاطبان هدف خود توجه کنیم. طراحی وبسایت باید بتواند به تمام نیازهای یک کسب‌وکار پاسخ دهد. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با خصوصیات یک وبسایت عالی و شروع کسب‌وکار خود در فضای وب به صفحه طراحی وبسایت آژانس خلاقیت وبسیما مراجعه کنید. 

طراحی سایت فروشگاهی

بعد از راه‌اندازی سایت چطور فروش خود را افزایش دهیم؟ 

راه‌اندازی سایت به‌تنهایی فروش سایت شما افزایش نمی‌دهد. به‌کارگیری یک استراتژی مناسب برای تبلیغات می‌تواند فروش سایت شما را افزایش داده و سهم بیشتری از بازار را نصیب‌تان کند. تبلیغات اینترنتی و سئو، 2 راهکار اصلی افزایش فروش اینترنتی وبسایت‌ها هستند. پیشنهاد می‌کنیم اگر با مفهوم سئو آشنا نیستید، در یک فرصت مناسب مقاله سئو چیست را در وبلاگ وبسیما مطالعه کنید. در این مقاله به صورت کامل با مفهوم سئو و نقش آن در موفقیت یک کسب و کار آشنا می‌شوید. 

تبلیغات اینترنتی؛ وابسته به بودجه شما 

تبلیغات در گوگل، تبلیغات کلیکی، استفاده از بنرها و همکاری با اینفلوئنسرها را می‌توان از جمله تکنیک‌های تبلیغات اینترنتی دانست. تبلیغات اینترنتی می‌تواند در کوتاه مدت ترافیک خوبی بر روی سایت شما ایجاد کرده و فروش شما را افزایش دهد. معمولاً در روزهای اولیه یک کسب‌وکار اینترنتی، استفاده از تبلیغات اینترنتی بهترین راه برای فروش محصولات است. بزرگ‌ترین ایراد تبلیغات اینترنتی، وابستگی شدید به بودجه شما است. به بیان بهتر، زمانی که بودجه تبلیغات قطع شود، فروش هم کاهش می‌یابد. این مساله باعث می‌شود که استفاده از تبلیغات در درازمدت استراتژی به‌صرفه‌ای برای افزایش فروش اینترنتی نباشد. 

سئو؛ خلق ارزشی پایدار و به‌صرفه در طول زمان 

61 درصد از کسب و کارهای دنیا، سئو و بازاریابی محتوا را مهم‌ترین روش بازاریابی خود می‌دانند. اگر قصد حضور طولانی مدت در فضای وب را دارید، نمی‌توانید از سئو چشم‌پوشی کنید. سئو راهکاری طولانی مدت برای موفقیت در کسب‌وکار است. 

زمانی که شما در نتایج گوگل حضور داشته باشید، می‌توانید ورودی مناسب کسب کرده و به موفقیت برسید. از طرف دیگر سئو پایدار است. به عبارت دیگر پس از مدتی کار بر روی سئو و کسب نتیجه، دستاوردهای سئو تا مدت زمانی طولانی حفظ شده و ارزشی پایدار برای کسب‌وکار شما خلق می‌کنند. اما سوال اینجاست که چطور سئو را انجام دهیم؟ برای انجام سئو 2 راه پیش روی کسب‌وکارها است. یادگیری سئو و انجام درون تیمی آن؛ و یا استفاده از خدمات شرکت‌های سئو. 

یادگیری سئو؛ حرکت در مسیر سخت و پرچالش 

یادگیری سئو و انجام سئو سایت توسط کارفرما یا تیم داخلی، یکی از راهکارهای انجام سئو است. یادگیری سئو آسان نیست. شناخت الگوریتم‌های گوگل، یادگیری تولید محتوای ارزشمند در کنار توجه به سلامت فنی سایت و لینک‌سازی داخلی و خارجی از جمله مفاهیم مرتبط با سئو هستند و یادگیری تمامی این موارد و اجرای درست آن‌ها نیازمند هفته‌ها و ماه‌ها مطالعه، تمرین و تحلیل است. 

به عبارت بهتر برای یادگیری سئو بیش از هر چیز به زمان کافی و تمرکز نیاز داریم. برای یک کسب‌وکار نوپا، هیچ دارایی‌ای مهم‌تر از زمان وجود ندارد. در همان زمان که مشغول یادگیری سئو و آزمون و خطا هستیم، رقبا به فروش بیشتر محصولات فکر می‌کنند. به همین دلیل بسیاری از شرکت‌ها برون‌سپاری خدمات سئو را بر اجرای درون‌تیمی آن ترجیح می‌دهند.

برون سپاری، چالش‌های انتخاب شرکت مناسب 

دومین استراتژی انجام سئو سایت، استفاده از خدمات سئو شرکت‌ها است. در عین حال، مهم‌ترین چالشی که در اجرای این استراتژی وجود دارد، پیدا کردن یک شرکت مناسب برای این کار است. اعتماد به یک شرکت سئو آسان نیست. از طرف دیگر دریافت خدمات ارزشمند در کنار پرداخت منصفانه‌ی هزینه، کارفرماها را در پیدا کردن یک شرکت مناسب دچار سردرگمی کرده می‌کند. مهم‌ترین معیار انتخاب یک شرکت مناسب سئو، رزومه‌ی درخشان و ارزش‌آفرینی برای کسب‌وکار است. 

آژانس خلاقیت وبسیما یکی از موفق‌ترین شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات سئو در ایران است. سابقه درخشان 10 ساله وبسیما در موفقیت کسب‌وکارها و ارائه خدمات سئو به برترین سایت‌های ایرانی، وبسیما را به انتخاب اول در این حوزه تبدیل کرده است. پیشنهاد می‌کنیم برای دریافت مشاوره رایگان سئو همین حالا به صفحه سفارش پروژه سئو در سایت وبسیما مراجعه کرده، با سیستم قیمت‌گذاری منصفانه ما آشنا شوید و از مشاوره رایگان کارشناسان این مجموعه استفاده کنید. 

طراحی سایت

برای افزایش فروش اینترنتی شما چه راهکاری دارید؟ 

در این مقاله به صورت کامل راهکارهای افزایش فروش اینترنتی را بررسی کردیم. مارکت‌پلیس‌ها سریع‌ترین راه افزایش فروش اینترنتی هستند. فعالیت در اینستاگرام می‌تواند در مدت زمانی بین 3 تا 6 ماه، فروش شما را افزایش دهد. طراحی وبسایت و استفاده از سئو می‌تواند در مدت زمان 6 ماه تا 1 سال، ارزشی پایدار و همیشگی برای کسب‌وکارها ایجاد کند. 

استفاده از هر کدام از این استراتژی‌های فروش کاملاً بسته به استراتژی شما دارد. حتی می‌توان به صورت ترکیبی از تمامی این راه‌ها استفاده کرد اما همیشه باید تمرکز خود را بر روی یک کانال فروش اینترنتی حفظ کنیم. امیدواریم با کمک اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله بتوانید مناسب‌ترین استراتژی را برای کسب‌وکار خود انتخاب کرده و فروش خود را افزایش دهید. 

در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم تجربه‌، راهکار یا استراتژی دیگری برای افزایش فروش اینترنتی می‌شناسید در بخش نظرات برای ما بنویسید. 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.