پربارترین نهال گردوی ایران را بشناسید؟

 تا به این ترتیب بتوانند سود بیشتری از فروش گردوی باغ بدست آورده و‌نتایج سالها تلاش و‌زحمت خود را دریافت کنند. انتخاب بهترین نهال گردو ‌برای کاشت در باغ نیازمند آگاهی از اطلاعات بسیار از شرایط باغ و‌ ویژگی های خاص نهال است. یک نهال هرچقدر هم که پربار و‌ پرمحصول باشد، اگر در شرایط مساعد خود کاشته نشود؛ نه تنها بهترین باردهی را از خود نشان نمیدهد؛ بلکه حتی ممکن است به طور کامل بسوزد.

بنابراین برای اینکه به حداکثر باردهی نهال دست یابیم، ابتدا باید شرایط و‌ویژگی های اقلیمی و‌محلی، آب وهوا و‌خاک باغ خود را به دقت بررسی کنیم. و‌براساس آن بهترین نهال گردو‌ برای کاشت در باغ خود را انتخاب نماییم. برای انتخاب بهترین نهال گردو‌ در باغتان با ما همراه باشید.

آگاهی از شرایط محیطی باغ

یکی از مهم ترین بخش های انتخاب و‌خرید بهترین نهال گردو ‌برای باغ، از درون باغ خودمان آغاز میشود. آگاهی از شرایط اقلیمی؛ آب وهوایی، خاک و... و‌ مقایسه ی آن با شرایط مطلوب نهال گردو ‌برای افزایش سازگاری آن با باغ و‌افزایش محصول دهی انجام میشود. در ادامه به شرح هریک میپردازیم:

خاک :

برای آگاهی از شرایط خاک باید قبل از انتخاب و‌ خرید نهال گردو؛ یک نمونه خاک از بخش های مختلف خاک و‌لایه های زیرین و‌رویی برداشته و‌با مراجعه به لابراتوارهای مخصوص، خاک را مورد سنجش و‌آزمایش قرار دهیم. در این آزمایش اطلاعات مفیدی از جمله درصد شوری خاک؛ ph و‌درصد وجود عناصر متعدد در خاک تعیین میشود.

پس از دریافت این نتایج باید حتما کمبودهای عناصر در خاک را با استفاده از کودهای شیمیایی جبران نموده و‌خاک را به خوبی شخم بزنیم تا لایه های مختلف و‌کود به خوبی با یکدیگر ترکیب شده و‌کاملا یکدست شود. شوری خاک برای کاشت نهال گردو‌ باید بین ۱.۵ تا ۴ میلی موس بر سانتی متر باشد. همچنین شوری آب آبیاری نباید بیشتر از ۱.۱ میلی موس بر سانتیمتر باشد. و‌مقدار ph خاک نیز باید بین ۵.۶ تا ۵.۷ باشد. بالا بودن ph خاک، از جذب مواد غذایی توسط درخت گردو ‌جلوگیری مینماید. بنابراین در صورت بالا بودن، باید کنترل شود.

برای رسیدن درختان به محصول دهی حداکثری باید شرایط محیطی و‌رشد مطلوب را برای آنها فراهم نمایید. خاک غنی و‌با زهکشی مناسب و‌آبیاری به اندازه و‌با استفاده از روش های مدرن قطره ای میتواند در بهبود عملکرد باغ شما موثر باشد.

لازم است بدانید آبیاری کمتر و‌یا کاشت دیمی، محصول دهی درختان گردو‌را به نصف کاهش میدهد. از طرف دیگر استفاده از روش آبیاری غرقابی (به عنوان یکی از بدترین روشهای آبیاری) باعث بروز بیماری و‌گسترش آن در سرتاسر باغ خواهد شد. از این رو‌به شما توصیه میکنیم درختان خود را با توجه به فصل، میزان بارندگی و‌نیاز درختان گردو؛ با استفاده از روش آبیاری قطره ای، آبیاری نمایید.

آب و‌هوا و‌شرایط اقلیمی :

باید حداکثر و‌حداقل دمای منطقه خود را در فصل تابستان و‌زمستان بدست آورید. و‌آن را با بازه ی دمایی قابل تحمل نهال گردو ‌مقایسه نمایید. جالب است بدانید برخی از نهال های گردو ‌تحمل سرمایی کمی داشته و‌ممکن است در صورت سرمای شدید به طور کامل بسوزند. در حالیکه برخی دیگر از ارقام گردو‌ قادر به تحمل زمستان های بسیار سخت هستند.

احتمال بروز سرماهای ناگهانی بهاره و‌پاییزه که باعث سوختن جوانه های میوه و‌شکوفه های درخت میشوند را فراموش نکنید. اگر در منطقه ی شما سابقه ی سرمازدگی وجود دارد، باید از ارقام دیرگل برای کاشت در باغ استفاده کنید.

میزان بارش سالیانه نیز در انتخاب بهترین نهال گردو‌ موثر است. برخی از ارقام نیاز به آبیاری بیشتری دارند. در حالیکه برخی دیگر در صورت آبیاری زیاد و‌وجود رطوبت، دچار بیماری های مختلف و‌قارچ ها میشوند. بنابراین باید میزان بارندگی سالیانه و‌رطوبت منطقه را قبل از خرید نهال گردو ‌به دقت بررسی نمایید.

ارتفاع از سطح دریا:

به جرائت میتوان گفت مهم ترین فاکتور تاثیرگذار در انتخاب بهترین نهال گردو، ارتفاع از سطح دریا است. چرا که در هر ارتفاعی از سطح دریا، میزان رطوبت و‌آب وهوای به گونه ی خاصی است. بنابراین با آگاهی از ارتفاع دقیق منطقه خود و‌ارتفاع از سطح دریای مناسب نهال، میتوانید بهترین نهال گردو ‌را برای باغ خود انتخاب کنید. ما در پالیزگردو‌ پس از آزمایش و‌تحقیق و‌بررسی فراوان و‌با توجه به فاکتور ((ارتفاع از سطح دریا)) بهترین نهال های گردو‌ را به شما معرفی مینماییم.

پربارترین نهال گردوی ایران

کشور ایران به علت موقعیت قرارگیری در مدارهای استوایی و‌نصف و‌النهار مبدا، شرایط مناسب برای رشد ارقام خاصی از گردو ‌را دارد. و‌سایر ارقام گردو ‌در کشورمان قادر به رشد حداکثری و‌رسیدن به محصول دهی نهایی خود نیستند. در بین ارقام مناسب برای کاشت در کشور ایران، برخی از ارقام قوی تر؛ مقاوم تر و‌پربارترند. و‌برخی دیگر نسبتا عملکرد ضعیف تری دارد. با توجه به این موارد و‌پس از کسب آگاهی از ارتفاع از سطح دریای منطقه خود؛ در بین ارقام زیر بهترین و‌سازگارترین نهال گردو‌را برای کاشت در باغ خود انتخاب نمایید.

بهترین نهال گردو در نهالستان پالیز گردو

نهالستان پالیز

نهال گردو‌ پالیز کانادایی (ژنوتیپ کانادایی): این رقم اصلاح شده و‌متناسب با شرایط آب و‌هوایی و‌اقلیمی کشورمان برای کاشت در ارتفاع 0 تا 3000 متر از سطح دریا بسیار مناسب است.

نهال گردو‌ فرنور: یک رقم بسیار عالی با باردهی بالا؛ که در ارتفاع 0 تا 3000 متر از سطح دریا بهترین باردهی را دارد.

نهال گردو‌ اسرائیلی: یک رقم با مقاومت بسیار عالی و‌مناسب برای کاشت در ارتفاع 0 تا 2000 متر از سطح دریا است.

نهال گردو‌ چندلریکی از بهترین رقم های گردو‌ و‌توصیه شده توسط جهاد کشاورزی، مناسب برای کاشت در ارتفاع ۰ تا ۱۲۰۰ متر از سطح دریا است.

نهال گردو‌ تویسرکان: این رقم بهترین باردهی را در ارتفاع 0 تا 3000 متر از سطح دریا از خود نشان میدهد.

برخی دیگر از ارقام نیز دارای مقاومت نسبی مطلوب و‌باردهی مناسب هستند. که از آنها میتوان در صورت سازگاری با رقم اصلی به عنوان رقم گرده زا در باغ استفاده کرد. ارقامی مثل:

  • نهال گردو‌جمال: مناسب برای کاشت در ارتفاع 100 تا 2500 متر از سطح دریا

  • نهال گردو‌دماوند: مناسب برای کاشت در ارتفاع 100 تا 1500 متر از سطح دریا

  • نهال گردو‌روند rdm: مناسب برای کاشت در ارتفاع 100 تا 2500 متر از سطح دریا

  • نهال گردو‌یالووا: مناسب برای کاشت در ارتفاع 100 تا 3000 متر از سطح دریا

  • نهال گردو‌کاما: مناسب برای کاشت در ارتفاع 100 تا 800 متر از سطح دریا

  • نهال گردو‌وینا: مناسب برای کاشت در ارتفاع 100 تا 800 متر از سطح دریا

  • نهال گردو‌شیلی: مناسب برای کاشت در ارتفاع 100 تا 1200 متر از سطح دریا

نتیجه گیری

کشور ایران به علت شرایط اقلیمی و‌موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد. بستر مناسب برای تنها ارقام خاصی از درختان گردو ‌است. برای رسیدن به حداکثر باردهی نهال گردو؛ پس از انتخاب بهترین نهال گردو؛ باید شرایط مناسب برای رشد آن را فراهم نمایید. از جمله آبیاری؛ کوددهی، هرس و‌سمپاشی و... هریک در رشد بهتر درخت و‌محصول دهی حداکثری آن تاثیرگذار است.

باید گفت بهترین روش آبیاری برای درختان گردو؛ استفاده از روش آبیاری تحت فشار قطره ای بابلر است. به این ترتیب شما میتوانید درختان خود را با توجه به فصل، بارندگی و‌شرایط آب وهوایی آبیاری کنید. میتوانید در فصولی که بارندگی بیشتر است و‌یا احتمال یخبندان وجود دارد؛ آبیاری را متوقف کرده و‌در فصول گرم تر که خاک زودتر خشک میشود؛ آبیاری را افزایش دهید.

کوددهی درختان و‌هرس و‌سمپاشی نیز باید براساس برنامه ریزی معین و‌در فصل مناسب انجام شود. تنها در این صورت است که بهترین نتیجه را خواهد داشت. توجه کنید که زیاده روی و‌یا کم روی در هریک از این موارد میتواند به درختان آسیب جدی وارد کند. بنابراین باتوجه به اطلاعات موجود و‌توسط افراد متخصص کوددهی؛ هرس؛ سمپاشی را انجام دهید. شما میتوانید هرگونه سوال در رابطه با نحوه کوددهی؛ آبیاری، هرس و‌سمپاشی و... دارید؛ از طریق تماس تلفنی؛ حضوری و‌آنلاین با مشاوران ما مستقر در دفتر مرکزی پالیزگردو ‌واقع در شهر میاندوآب درمیان بگذارید. تمامی مشاوره ها در پالیزگردو‌ به صورت 100 در 100 رایگان انجام میشود.

نهالستان پالیزگردو ‌با مدیریت جناب آقای سعید قاسمی با بیش از نیم قرن تجربه در حوزه فروش انواع ارقام نهال از جمله فروش نهال گردو‌ با کیفیت و‌سالم، همواره یکی از بهترین و‌بزرگترین نهالستان ها در شمال غرب کشور شناخته میشود. این نهال فروشی موفق به دریافت کلیه مجوزهای معتبر و‌رسمی از سوی جهاد کشاورزی مثل شناسنامه معتبر و‌رسمی، گواهی ثبت اختراع و‌گواهی معتبر شده و‌سالیان سال از در حوزه تولید؛ پرورش و‌فروش انواع ارقام نهال؛ ارقام اصلاح شده و‌ژنوتیپ ها برای سازگاری بیشتر با آب وهوا و‌شرایط اقلیمی کشور ایران جزو‌ پیشتازان است.

همچنین به همراه کلیه نهال ها ضمانتامه کتبی قابل پیگیری و‌گواهی سلامت ارائه میدهد. تا باغداران محترم را از خرید نهال گردویی سالم آسوده خاطر نماید. جهت کسب اطلاع از قیمت نهال گردو؛ پیش خرید و‌یا خرید نهال گردو ‌و‌ارتباط با مشاوران متخصص ما از طریق تماس تلفنی؛ آنلاین و‌یا حضوری با ما در تماس باشید.

بیماری ها و آفات یکی از مهم ترین و خطرناک ترین دشمنان در باغ ها به شمار میروند. یکی دیگر از خدمات ویژه پالیزگردو؛ ارائه مشاوره در حوزه بیماری های نهال گردو، توسط تیم حرفه ای و‌متخصص بیماری شناسی و‌آفت زدایی و‌متخصصین گیاه شناسی است. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.