سیستم اعلام و اطفاء حریق آدرس پذیر

 به عبارت دیگر در سیستم اعلام و اطفاء حریق آدرس پذیر هر کدام از اجزای میدانی مانند دتکتور های دود، حرارت و شعله، دتکتورهای بیم و شستی های اعلام حریق،‌ ورودی ها و خروجی ها، دارای آدرسی منحصر به فرد بوده و توسط کنترل پنل اعلام حریق قابل شناسایی هستند.

بدین ترتیب در هنگام بروز حریق و درصورت  فعال شدن سیستم اعلام و اطفاء حریق آدرس پذیر هر کدام از اجزای میدانی پنل مرکزی تغییر وضعیت بوجود آمده را به آدرس محل مورد نظر اعلام خواهد کرد. کنترل پنل سیستم اعلام و اطفاء حریق آدرس پذیر دارای مدارات میکروپروسسوری بوده و از تکنولوژی دیجیتال بهره می برد. 

بدین شکل با سیستم اعلام و اطفاء حریق آدرس پذیر امکان تصمیم گیریهای متنوع منطقی با توجه به وضعیت های پیش آمده در میدان و صدور فرامین در خروجیها متناسب با وضعیت موجود و منطبق با برنامه ی از پیش تعیین شده وجود دارد.

به طور مثال چنانچه در سیستم اعلام و اطفاء حریق آدرس پذیر یک عدد از دتکتورهای دود در اتاقی به وضعیت آلارم تغییر نماید آژیرهای ساختمان به صدا درآمده و در صورتیکه دتکتور دوم نیز به حالت آلارم تغییر کند سیستم اطفای اتوماتیک CO۲ فعال شود.

مزایای سیستم اعلام و اطفاء حریق آدرس پذیر:

• شناسایی تمامی اجزای میدانی و سهولت راهبری و هدایت نفرات مسئول توسط سیستم اعلام و اطفاء حریق آدرس پذیر

• پایش وضعیت در سیستم اعلام و اطفاء حریق آدرس پذیر و اجزای میدان شامل وضعیت های پیش آلارم (Pre-Alarm)،‌ آلارم،‌ خرابی (Fault)

• امکان غیر فعال نمودن اجزای میدانی در مواقعی همچون تعمیرات

• امکان تنظیم حساسیت دتکتورها و جبران سازی آلودگیهای محیطی که عملکرد دتکتورها را مختل می کنند

• امکان برنامه ریزی منطقی خروجیها و امکان تغییر آن در آینده بدون تغییر در سخت افزار

• امکان ناحیه بندی (زون بندی) محل های مجهز به سیستم اعلام حریق و تغییر آن به سادگی

• امکان صورت برداری و ذخیره وقایع جهت پایش عملکرد سیستم و کارکنان

• امکان پایش خودکار و هوشمند اجزای سیستم

معایب سیستم اعلام و اطفاء حریق آدرس پذیر:

– پیچیدگی بیشتر سیستم و نیاز به پرسنل با سطح آموزش بالاتر

– هزینه اولیه بالا

سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور

اتاق سرور منبع ارزشمندی برای هر شرکتی است. سخت افزار نه تنها بخشی گران قیمت از زیرساخت های شرکت است ، بلکه داده های ذخیره شده در آن سرورها اغلب غیر قابل تعویض و برای تجارت بسیار ضروری هستند. سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور و محافظت از فناوری در اتاق سرور و پایگاه داده در برابر تهدیدات سایبری و دسترسی غیر مجاز برای هر شرکتی ضروری می باشد.

آتش سوزی برای کل مشاغل خطرناک است، اما به منظور محافظت از فناوری پیچیده موجود در اتاق سرور از سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور استفاده می شود زیرا اگر در مرکز پایگاه داده از سیستم اعلام و اطفاء حریق از کنترل خارج شود، آسیب زیادی به سرورهای گران قیمت وارد می کند و باعث خرابی قابل توجه می شود.

سیستم های آب پاش آتش نشانی سنتی حاوی آب می توانند باعث آسیب رساندن به سرورهای ظریف شوند. لذا بهترین راه حل برای مشاغلی که از سرورها و اتاق پایگاه داده استفاده می کنند استفاده از سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور می باشد.

یک تکنسین آموزش دیده سیستم اعلام و اطفاء حریق می تواند با طراحی سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور کمک کند که این خطر را کاهش داده و هرگونه خطری که ممکن است ایجاد شود را محدود کند. به همین دلیل سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور معمولاً از سیستم اعلام و اطفاء حریق مبتنی بر گازهای تمیز مانند گاز fm۲۰۰ استفاده می کنند.

سیستم اطفا حریق

سیستم اعلام و اطفاء حریق چیست و چگونه کار میکند ؟

احتمالاً در مورد اهمیت سیستم اعلام و اطفاء حریق را شنیده اید، اما آیا تفاوت سیستمهای اعلام و اطفاء حریق را می دانید؟ آیا می دانید سیستم های اعلام و اطفاء حریق چگونه کار می کنند یا چگونه سیستم حفاظتی مناسب برای محل استقرار خود را انتخاب کنید؟ ضروری است که بفهمید سناریوهای مختلف سیستم اعلام و اطفاء حریق کدام بهتر عمل می کند. سیستم اعلام و اطفاء حریق اشتباه می تواند بیشتر از یک آتش سوزی واقعی آسیب برساند.

سیستم اعلام و اطفاء حریق گروه مهندسی شده ای از واحدها است که برای اطفاء حریق با استفاده از یک ماده ساخته شده است. به طور معمول ، یک سیستم اعلام و اطفاء حریق دارای اجزای داخلی است که آتش را در مراحل اولیه از طریق گرما ، دود و سایر علائم هشدار دهنده تشخیص می دهد.

 اینها به یک سیستم هشدار متصل هستند که هنگام تشخیص آتش به شما هشدار می دهد و اقدامات لازم برای اعلام و اطفاء حریق را آغاز می کند. اکثر سیستم های اعلام و اطفاء حریق پس از تشخیص و یا هشدار ، بطور خودکار یک ماده خارجی را برای اطفاء حریق آزاد می کنند. 

1. سیستم اعلام و اطفاء حریق عامل تمیز

سیستم اعلام و اطفاء حریق Clean Agent از مواد شیمیایی سازگار با محیط زیست برای اعلام و اطفاء حریق در فضاهای حساس مانند مراکز داده استفاده می کنند. 

2. سیستم اعلام و اطفاء حریق کربن دی اکسید

سیستم اعلام و اطفاء حریق دی اکسید کربن از گاز CO2 بی رنگ و بی بو است و از آن برای اعلام و اطفاء حریق استفاده می کنند. این سیستم بسیار کارآمد است و از طریق تمیز کردن آسان هزینه و زمان خرابی را کاهش می دهد.

3. سیستم اعلام و اطفاء حریق رستوران

سیستم اعلام و اطفاء حریق رستوران ها به طور خاص برای اعلام و اطفاء حریق ناشی از چربی و در محیط آشپزخانه طراحی شده اند. آنها از مواد شیمیایی مرطوب در مه غلیظ استفاده می کنند تا آتش را مهار کرده و پاک کننده سریع تری نسبت به مواد شیمیایی خشک ارائه دهند.

4. سیستم اعلام و اطفاء حریق صنعتی

کارخانه های صنعتی محیط های پرخطری هستند و سیستم های اعلام و اطفاء حریق صنعتی به گونه ای طراحی شده اند که با اطمینان می توانند آتش سوزی های شیمیایی ، سوخت های مایع یا مواد خطرناک را اطفاء کنند. 

امروز با مشاوره و طراحی مناسب سیستم اعلام و اطفاء حریق  از شرکت های معتبر می توان بینشی در مورد سیستم مناسب فضای شما ارائه داده و حتی سیستم فعلی شما را بررسی کرده و سیستم جدیدی را نصب کنند تا بتوانید از امنیت کارکنان و اموال خود اطمینان داشته باشید.

منبع : fsc-co

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.