۹ نکته برای اینکه در فروش آنلاین ضرر نکنید

 هرچند همه از سوددهی این فضا صحبت می‌کنند، اما فروش آنلاین قلق‌هایی دارد که بدون آگاهی از آن‌ها، زیان دیدن چندان بعید نیست. چرا که با دیجیتالی شدن فرایند فروش، بسیاری از واسطه‌ها و افراد حذف می‌شوند و مدیریت تمامی شرایط به شما واگذار می‌گردد. 

چگونه در فروش آنلاین، جلوی ضرر را بگیرید؟

فضای آنلاین بستری آماده برای فعالیت به شما می‌دهد. بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک به فضای شبکه‌های اجتماعی بسنده کردند و برندهای بزرگ‌تر به اهمیت طراحی سایت حرفه ای و جذب مشتری آنلاین پی بردند. در این مطلب نکات مهمی را یادآور می‌شویم تا با رعایت آن‌ها در فروش آنلاین ضرر نکنید.

از خودتان و بازار هدف شناخت کافی پیدا کنید

برای فعالیت و برخورداری از یک کسب‌وکار موفق، در ابتدا باید خودتان را به خوبی بشناسید. هیجانات خود را کنترل کنید و از قدرت تصمیم‌گیری بهره‌مند باشید. اگر فضای ذهنی خود را آمادۀ روبه‌رویی با بازار نکنید، چه بسا که با اولین موانع غافلگیر شده و متضرر شوید. بازار بی‌رحم است و شاید خیلی روی خوش به شما نشان ندهد. در تمام این مسیر مهم است که شما بر خودتان مسلط باشید و ناامید نشوید.

در کنار شناخت خود، شما باید بازار هدف و مشتریان‌تان را نیز به خوبی بشناسید. نیاز مشتری شما چیست؟ دغدغه‌ها و دل‌نگرانی‌های او در فرایند خرید آنلاین از چه قرار است؟ شما باید از مسیر مشتری خود آگاه باشید و او را در راه تصمیم‌گیری راهنمایی کنید. همچنین باید رقبا را نیز تحلیل کرده و از نقاط ضعف آن‌ها برای خودتان نقاط قوت بسازید. این موارد به شما کمک می‌کنند تا تجربۀ رضایت‌بخشی در فروش آنلاین داشته باشید.

هوشمندانه قیمت بدهید

همیشه به یاد داشته باشید که شما در یک فضای رقابتی، نمی‌توانید خود را از دیگران جدا کنید. در چنین فضایی باید به صورت مداوم بازار را رصد کرده و با زیرکی قیمت‌های خود را به‌روز کنید. فراموش نکنید که مشتری‌های جدید همیشه می‌روند تا در بازار دور بزنند! اینکه وقتی مشتری جدیدی به فروشگاه شما می‌رسد، برود دور بزند یا از دور زدن به شما رسیده باشد، بستگی زیادی به قیمت شما دارد. پس همیشه حواس‌تان باید جمع رقبا باشد تا بتوانید با قیمت رقابتی و کمی خلاقیت، مشتری‌های بالقوه را از دست ندهید.

در فروش محصولات صادق باشید

اگر می‌خواهید در فروش آنلاین دچار ضرر نشوید، باید در فروش خود صداقت داشته باشید. نیازی نیست از محصولات خود بیش از حد تعریف کنید تا توقع مشتری خیلی بالا برود. همچنین نباید اطلاعاتی که صحیح نیستند را درج کنید. کافی است که محصول خود را همانطور که هست معرفی کرده و از مزایا و معایب آن بگویید.

چندان بیراه نیست اگر بگوییم که ذکر معایب محصولات اهمیت بیشتری از مزایا دارد! چرا که هم نشان‌دهندۀ صداقت شماست و هم باعث می‌شود که مشتری رضایت بیشتری از خرید خود داشته باشد. در مقابل، اگر در معرفی محصولات خود اغراق کنید، با خریدارانی ناراضی مواجه می‌شوید که می‌خواهند کالا را مرجوع کنند. پس بهتر است که از همان اول، تصمیم درست را به مشتری خود هدیه دهید.

مشتریان قدیمی خود را فراموش نکنید

ورود به فضای آنلاین و کسب درآمد از مشتریان جدید نباید باعث شود که شما مشتریان قدیمی خود را فراموش کنید. آن‌ها اصلی‌ترین سرمایۀ کسب‌وکار شما هستند. چرا که می‌توانند به سمبلی برای اعتماد به شما تبدیل شوند و رضایت و تجربه خود را به دیگران منتقل کنند. سعی کنید که هر چند وقت، سراغی از آن‌ها بگیرید و حتی با هدیه‌هایی کوچک اما ماندگار، آن‌ها را تشویق به حمایت خود کنید.

یادتان نرود که اعتماد، نفر به نفر شکل می‌گیرد. اگر یک نفر از رضایت خود دربارهٔ کسب‌وکار شما صحبت کند، می‌تواند به شکل‌گیری اعتماد سرعت ببخشد. همچنین مشتریان قدیمی از بهترین مواردی هستند که می‌توانید نظرشان را دربارهٔ محصولات جدید جویا شوید و با این روش، تخمینی از اقبال بازار به‌دست آورید.

بازاریابی محتوایی را دست کم نگیرید

یکی از مشکلات اساسی کسب‌وکارهایی که در فضای آنلاین نوپا هستند، بی‌توجهی به بازاریابی محتوایی است. بازاریابی محتوایی به طور خلاصه، شامل روش‌هایی محتوامحور برای جذب افراد به سایت شما است. در بازاریابی محتوایی روش‌های گوناگونی از تولید محتوای سئو شده تا ارسال خبرنامه به شما کمک می‌کنند تا فروش آنلاین خود را افزایش دهید.

موتورهای جستجو یکی از بهترین راه‌های رسیدن مشتری به شماست. شما با راه‌اندازی یک بخش وبلاگ مناسب برای سایت خود و بارگذاری محتوای باکیفیت، می‌توانید مشتری را در مسیر خریدش راهنمایی کرده و تا پای سبد خرید ببرید. پس هرگز بازاریابی محتوایی را فراموش نکنید.

دریافت هزینه قبل از ارسال

یکی از مواردی که فروش آنلاین را تهدید می‌کند، فروش‌هایی است که پرداخت هزینه را به بعد از ارسال موکول می‌کنند. در این حالت ممکن است مشتری با عدم دریافت محصول یا نپذیرفتن هزینه، ضرر زیادی به شما وارد کند. بخشی از این ضرر شامل هزینه‌های مادی مانند هزینۀ ارسال و محصول است. اما بخش مهم‌تر آن سرخوردگی و ناامیدی شماست! پس بهتر است که اجازه ندهید این تهدید به کسب‌وکار شما برسد. می‌توانید با قرار دادن مشوق‌هایی مشتریان را به پرداخت آنلاین تشویق کنید. اینگونه هم مشتری‌های شما به پرداخت آنلاین عادت می‌کنند، و هم شما دچار ضرر نمی‌شوید.

قالب سایت

بهینه‌سازی قالب و سایت

وقتی به دنبال راه‌های کاهش ضرر در فروش آنلاین هستیم، ممکن است از مواردی ساده اما بسیار مهم غافل شویم. فراموش نکنید که طراحی سایت فروشگاهی شما، دقیقاً مانند چیدمان مغازهٔ شما است. همانطور که شما به ظاهر و آراستگی یک مغازه اهمیت می‌دهید و ترجیح می‌دهید که به بازار نزدیک‌تر باشد، سایت شما نیز باید گویای کاردرستی و مهارت شما باشد.

مشتری اینترنتی در اولین نگاه، ظاهر سایت شما را برانداز می‌کند. اگر سایتی شلوغ، نامرتب و کُند داشته باشید، بعید است که مشتری در آن بچرخد یا از محصولات دیدن کند. احتمالاً او تنها با یک کلیک از سایت شما می‌رود تا سایت بهتری را پیدا کند.

پس توجه داشته باشید که سایت شما باید متناسب با نیازهای مشتری باشد. برای مثال، وقتی که اغلب مشتریان با استفاده از گوشی همراه از سایت‌های اینترنتی بازدید می‌کنند، اگر قالب سایت شما واکنش‌گرا (ریسپانسیو) نباشد، بخش زیادی از مشتریان را از دست می‌دهید. چرا که سایت‌تان در نمایشگر گوشی به خوبی نمایش داده نمی‌شود. همچنین اگر سرعت بارگذاری سایت شما پایین باشد، بعید است که مشتری صبر کند تا تمام اجزای سایت بالا بیایند! پس از همان اول به این نکته‌ها توجه کنید.

استفاده از نشانه‌های اطمینان و اعتبار

سایت‌های فروشگاهی باید توجه کنند که مشتری وقتی وارد سایت‌شان می‌شود، دنبال دلیلی برای اعتماد می‌گردد. بنابراین وقتی مجوزهای لازم برای فروش آنلاین را دریافت کردید، حتماً از تصاویر آن در گوشه و کنار وبسایت خود استفاده ببرید. حضور لوگوهایی مانند اینماد به مشتری کمک می‌کند تا سایت‌های معتبر را تشخیص داده و از خرید خود آسوده‌خاطر باشد. اگر سایت شما نشانه‌های معتبر بودن را دارا نباشد، مشتری‌های زیادی را می‌پراند و حتی می‌تواند باعث شکست شما در فروش آنلاین شود!

استفاده از درگاه‌های پرداخت امن

در صورتی که از درگاه‌های پرداخت متفرقه استفاده کنید یا امنیت سایت‌تان تأمین نشده باشد، هم خودتان ضرر می‌کنید و هم مشتری! مشتری پول خود را از دست می‌دهد و تا همیشه نام برند شما را با خاطره‌ای ناگوار به یاد می‌آورد. شما هم اعتبار و آبروی خود را در معرض خطر قرار می‌دهید و اعتماد مشتریان خود را از دست می‌دهید. بنابراین قبل از هر چیز باید به فکر تأمین امنیت سایت خود باشید تا از اعتماد مشتریان محافظت کنید.

ویترین شما را در مسیر فروش آنلاین همراهی می‌کند!

ویترین یک سایت ساز ایرانی است که با تیمی متخصص و به‌روز همراه شما در مسیر پیشرفت خواهد بود. اگر قصد راه اندازی فروشگاه اینترنتی را دارید، ویترین به شما کمک می‌کند تا در کوتاه‌ترین زمان، یک سایت ایمن و با کیفیت بسازید. تمامی سایت‌هایی که با ویترین ساخته می‌شوند، از قالب‌های واکنش‌گرا و بهینه برخوردار هستند که سرعت و امنیت سایت شما را تضمین می‌کند. همچنین ویترین درگاه‌های پرداخت ایمن را در اختیار شما می‌گذارد. پشتیبانی فعال ویترین نیز در هر قدم همراه شماست. اگر اطلاعات بیشتری می‌خواهید می‌توانید با شماره ۰۲۱۹۱۰۷۰۷۵۱ تماس بگیرید و از وبسایت ویترین دیدن کنید. 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.