راهنمای کامل هزینه سفر به استانبول

 شاید تجربه‌کردن یک سفر بی‌مهابا لذت‌بخش باشد، سفری که بدون توجه و برنامه‌ریزی، فقط دلی به جاده می‌زنید و راهی می‌شوید. اما این سفری نیست که بتوان همیشه انجام داد! واقعیت این است که سفر به‌خودی‌خود بسیار سخت و پرچالش است.

از رفتن به یک جای ناشناخته گرفته تا تجربه چیزهایی که تا پیش‌ازاین حتی اسمی اهم از آنها نمی‌دانستید. برای همین بسیار مهم است که برای سفرهایی که در آینده قرار است انجام دهید یا در تدارک آن هستید، برنامه‌ریزی مناسب داشته باشید. یکی از همین برنامه‌ها، هزینه سفر است.

شما فکر می‌کنید سفر از ایران به ترکیه چقدر هزینه لازم دارد؟ با چه مقدار پول می‌توان یک سفر لذت‌بخش و به‌یادماندنی ساخت؟ با احتمال و حدس نادانسته‌ها که نباید بی‌گدار به آب زد و راهی یک سفر خارج از کشور شد! احتمال‌‌ها و فرض‌ها را کنار بگذارید چون این بار قرار است همراه با هم در فلایتیو راهنمای کامل هزینه سفر به استانبول را از صفر تا صد مرور کنیم. همراه ما تا پایان این راهنمایی بمانید.

قیمت‌های ذکر شده در این مقاله تا تاریخ ۷ شهریورماه ۱۴۰۰ محاسبه شده است.

مقدمات سفر به استانبول

بارها در تلویزیون، فیلم‌ها، تصاویر و پست‌هایی که دیده‌اید ردپایی از استانبول بوده است؟ دلتان می‌‌خواهد این بار همه آن تصاویر را از نزدیک ببینید؟ آمادگی رفتن به رنگار‌نگ‌ترین شهر جهان را دارید؟ بسیار خب، بیایید از مقدمات راهنما و هزینه سفر به استانبول شروع کنیم. اولین چیزی که باید برای آن برنامه‌ریزی کنید هزینه سفر است. درواقع هزینه سفر شما می‌‌تواند همه چیز را تعیین کند. از حمل‌ونقل و خوردوخوراک گرفته تا جاذبه های گردشگری استانبول همگی می‌‌توانند روی هزینه‌های سفر تأثیرگذار باشند. اما نگران نباشید، ما همه این هزینه‌ها را جز به‌جز و دقیق با هم مرور می‌کنیم. برای شروع نگاهی به هزینه‌های مقدماتی سفر مثل پاسپورت، هزینه خروج از کشور و هزینه روش‌های رفتن به استانبول داشته باشیم.

مدارک و هزینه رفتن به استانبول

قبل از سفر باید مدارک لازم برای خروج از کشور را آماده کنید. اگر قصد سفر هوایی دارید، لازم است گذرنامه داشته باشید و حداقل سه ماه از تاریخ اعتبار گذرنامه باقی‌مانده باشد. سفر به استانبول نیازی به ویزا ندارد، پس می‌توانید با خیال راحت و بدون اقدام برای ویزا راهی سفر شوید. اگر گذرنامه ندارید یا گذرنامه شما نیاز به تمدید دارد، با پرداخت هزینه‌های زیر برای دریافت پاسپورت اقدام کنید. (گذرنامه را یک الی دو هفته بعد از اقدام دریافت خواهید کرد):

1. ۴۲.۸۶۱ تومان برای خدمات دفاتر پلیس +۱۰ و هزینه پست

2. ۱۰۰.۰۰۰ تومان برای خزانه‌داری استان و تعرفه صدور گذرنامه

3. ۵.۰۰۰ هزار تومان بابت عوارض شهرداری

4. ۱.۰۰۰ تومان بابت دریافت شناسه

عوارض خروج از کشور

عوارض خروج از کشور در حال حاضر برای افرادی که بار اول از کشور خارج می‌شوند ۲۲۰ هزار تومان، بار دوم ۳۳۰ هزار تومان و بار سوم و دفعات بعدی ۴۴۰ هزار تومان است.

هزینه سفر به استانبول از راه‌های مختلف

همان‌طور که می‌دانید ترکیه در همسایگی ایران است و این یعنی که می‌‌توانید حتی به‌راحتی با ماشین شخصی خود به ترکیه و حتی استانبول بروید. اما علاوه بر این روش؛ پرواز‌های هوایی، قطار و اتوبوس هم می‌تواند گزینه‌های دیگری شما باشند. همه این روش‌ها را با جزئیات بیشتری دنبال خواهیم کرد:

خرید بلیت هواپیما استانبول

راحت‌ترین، کم‌دردسرترین و شاید پرطرف‌دارترین راهی که شما را به استانبول می‌رساند پرواز‌‌های هوایی است. به‌غیراز تهران می‌توانید از شهرهایی مثل اصفهان، تبریز، مشهد و شیراز هم مستقیم به سمت استانبول پرواز کنید. اگر تمایل داشته باشید پرواز شما یک‌طرفه باشد یک بلیت تهیه کنید. اما اگر ترجیح می‌دهید قبل از سفر‌، خیال‌تان درباره زمان برگشت هم راحت باشد و استرس برگشت و تهیه بلیت نداشته باشید می‌توانید بلیت هواپیما استانبول به تهران هم از فلایتیو تهیه کنید.

  •  آخرین قیمت بلیت هواپیما تهران به استانبول (امروز - مورخ ۷ شهریور ۱۴۰۰) از ۹۰۰.۰۰۰  تومان تا  ۲.۸۰۰.۰۰۰ تومان

  •  آخرین قیمت بلیت استانبول به تهران از ۱.۰۰۰.۰۰۰ تومان تا ۳.۵۰۰.۰۰۰ تومان

اگر می‌خواهید با خریدن بلیت لحظه آخری هزینه‌های سفر خود را هم کم کنید نگاهی به صفحه فلایتیو داشته باشید.

  • مدت‌زمان سفر از تهران به استانبول: فرودگاه امام خمینی تا فرودگاه قدیمی استانبول (فرودگاه آتاتورک) سه تا سه ساعت و نیم.

  •  مدت‌زمان سفر از تبریز به استانبول: فرودگاه تبریز تا فرودگاه قدیمی استانبول (فرودگاه آتاتورک) دو ساعت و ده دقیقه.

خرید بلیت اتوبوس استانبول

می‌‌خواهید یک سفر زمینی به استانبول هم تجربه کنید؟ خب گزینه‌های زیادی پیش روی شماست. اولین گزینه اینکه از طریق اتوبوس و از سمت تبریز وارد مرز ترکیه، شهر وان و استانبول شوید. می‌توانید حتی از تهران هم به استانبول برسید که در این صورت مدت‌زمان خیلی بیشتری (چیزی در حدود ۲۰۰۰ کیلومتر) باید در راه باشید. اتوبوس‌های تهران از ماکو و بازرگان وارد خاک ترکیه می‌شوند و از مسیرهای ترانزیتی دغوبایزید، آغری، ارزروم، ارزنجان، آماسیا، بولو، ایزمیت عبور می‌کند تا به استانبول برسد.

فاصله زمینی تبریز تا استانبول هم از حدود ۱۵۰۰ کیلومتر است که می‌توانید به شهر‌های مرزی بروید و از طریق تاکسی‌ها و اتوبوس‌هایی که در شهرهای مرزی قرار دارند تا وان و مسیرهای ترانزیتی ترکیه برسید.

  •  بلیت اتوبوس تهران - استانبول: ۲۸۰.۰۰۰ تومان تا ۳۶۰.۰۰۰ تومان

  •  بلیت اتوبوس تبریز - استانبول: حدود ۳۰۰.۰۰۰ تومان

مدت‌زمان سفر زمینی با اتوبوس از تهران به استانبول حدود ۳۰ تا ۴۰ ساعت و از تبریز تا استانبول با درنظرگرفتن مدت‌زمان بازدید و چک کردن پاسپورت در هر دو مسیر، ۲۴ ساعت است.

خرید بلیت قطار استانبول

اگر می‌خواهید یک سفر زمینی داشته باشید اما ترجیح می‌دهید راحتی شما هم در این سفر اولویت داشته باشد، پس قطار بهترین انتخاب است. برای سفر با قطار به استانبول لازم است از تهران به آنکارا بروید و از آنکارا با قطارهای معمولی یا سریع‌السیر به استانبول برسید.

  •  بلیت قطار تهران آنکارا: حدود ۲۵۰.۷۶۹ تومان

  • مدت‌زمان سفر با قطار با درنظرگرفتن زمان برای کنترل و بازدید مدارک و پاسپورت حدود ۲۰ ساعت است.

خرید سفر به استانبول با ماشین شخصی

اما آخرین روشی که می‌توانید از طریق آن وارد استانبول شوید استفاده از ماشین شخصی است. اگر وقت کافی برای گشت‌وگذار را دارید یا ترجیح می‌دهید در تمام مدت خیالتان از وسیله نقلیه‌ای که قرار است با آن جابه‌جا شوید راحت باشد، بهترین وسیله خودرو شخصی شماست. هزینه سفر به استانبول بستگی به نوع برنامه و مدت‌زمانی دارد که می‌‌خواهید در سفر باشید اما هزینه‌های کلی برای خروج خودرو از کشور شامل موارد زیر است (قیمت‌ها قابل تغییر است):

  •  کاپوتاژ یا مجوز خروج از کشور: بدون بازدید خودرو ۵۰۰ .۱۶ تومان؛ با بازدید خودرو ۳۰.۰۰۰ تومان

  •  پلاک بین‌المللی: ۰۰۰. ۴۲۵ تومان

  •  دفترچه مالکیت یا کارت مالکیت خودرو: ۰۰۰ . ۱۳۰ تومان

  •  برچسب CD وIR:  برابر با ۵.۴۰۰ تومان

  •  گواهینامه بین‌المللی یک‌ساله: ۱۴۱.۰۰۰ تومان

  •  بیمه ۱۰ روزه ماشین: بسته به شرکت بیمه متفاوت

پرداخت هزینه تفاوت بنزین هنگام خروج از کشور را هم به این هزینه‌های اضافه کنید. چه باک خودرو پر باشد چه خالی، هزینه‌ای است که باید پرداخت کنید.

هزینه تور یا اقامت در هتل‌های استانبول

استانبول شهر بسیار بزرگ و پرطرف‌داری است. می‌توانید از تورهای زمینی و هوایی سه‌روزه تا تورهای پنج‌روزه و ده روزه برای رفتن به استانبول پیدا کنید. هزینه تورها باتوجه‌به هتل، انتخاب وعده‌های غذایی، مدت اقامت، کلاس پروازی و موارد این‌چنینی تعیین می‌شود. همچنین به‌خاطر اینکه پرواز‌های زیادی از تهران به استانبول هرروزه در حال انجام است (چه به مقصد استانبول چه به‌عنوان توقف بین پروازی) باعث می‌شود قیمت تور و بلیت سفر از ایران به ترکیه ارزان‌تر شود. باتوجه‌به شرایط پاندمی بهتر است قبل از خرید تور درباره شرایط بهداشتی، امکان برگزاری و هزینه تور استانبول مطمئن شوید.

اگر با تور به استانبول نرفتید و تصمیم داشتید در گروه‌های چند‌نفره یا حتی یک‌نفره راهی استانبول شوید، گزینه‌های متفاوت و متعددی برای انتخاب هتل پیش روی شماست. اگرچه تعداد هتل‌ها، خوابگاه‌ها و حتی هاستل‌ها بسیار زیاد است اما مطمئناً اولین چیزی که برای شما محدوده مشخصی تعیین می‌کند بودجه‌ای است که برای هزینه سفر به استانبول کنار گذاشته‌اید. بهترین کار این است که باتوجه‌به آن چیزی که برای سفر خود برنامه‌ریزی کرده‌اید محل اقامت را انتخاب کنید اما اگر می‌خواهید یک دیدگاه کلی از هزینه اقامت در استانبول بدانید، این اطلاعات می‌توانند کمک‌کننده باشند (قیمت‌ها حدودی و باتوجه‌به شرایط زمان نگارش مقاله است، از سایت جهانی بوکینگ نوشته شده)

  • هزینه رزرو یک شب اقامت در اتاق دو تخته هتل یک ستاره (یا هاستل باکیفیت) بین ۸۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان است.

  • هزینه رزرو یک شب اقامت در اتاق دو تخته هتل دوستاره بین ۶۰۰ هزار تومان تا سه میلیون تومان است.

  • هزینه رزرو یک شب اقامت در اتاق دو تخته هتل سه ستاره بین ۷۰۰ هزار تومان تا هشت میلیون تومان است.

  •  هزینه رزرو یک شب اقامت در اتاق دو تخته هتل چهارستاره بین ۸۰۰ هزار تومان تا یازده میلیون تومان است.

  • هزینه رزرو یک شب اقامت در اتاق دو تخته هتل پنج‌ستاره بین یک میلیون و هشتصد هزار تومان تا سی و یک تومان است.

این بخش سعی کردیم کمترین و بیشترین قیمت هتل‌ها را ثبت کنیم تا بتوانید چشم‌انداز بهتری از هزینه سفر به استانبول و هرآنچه که باید در این مسیر برای شما فراهم باشد، پیدا کنید. می‌توانید حتی یک سفر ارزان‌قیمت و کم‌هزینه با اقامت در هاستل‌ها و هتل‌‌های تک‌ستاره اما خوب و باکیفیت داشته باشید یا می‌‌توانید لوکس‌ترین و بی‌نقص‌ترین اقامت را تجربه کنید. همه چیز بستگی به شرایط شما و بودجه‌ای دارد که برای سفر از ایران به ترکیه کنار می‌گذارید.

این را هم در نظر داشته باشید که هزینه هتل‌ها و اقامتگا‌ه‌‌ها در فصل‌های خلوت مثل زمستان کمتر می‌شود. همچنین می‌توانید با اقدام سریع‌تر و زودتر برای رزرو هتل، هزینه سفرتان را کمتر کنید.

خورد و خوراک و قیمت غذا در استانبول

خب قطعاً نمی‌شود سفر را بدون هزینه خوردوخوراک در نظر گرفت. حتی اگر چشم روی خرید و بازارگردی هم ببندید، استانبول پر است از رستوران‌‌‌ها و کافه‌های رنگارنگی که نمی‌توان چشم روی چشیدن طعم لذیذ آنها بست.

ازآنجایی‌که تعداد رستوران‌ها در استانبول زیاد است می‌توانید رستوران‌های مختلف از ارزان‌قیمت تا گران‌قیمت در این شهر پیدا کنید. قیمت هر وعده غذا باتوجه‌به غذایی که انتخاب می‌‌کنید متفاوت است. اگر در سفر به استانبول دوست داشتید یک وعده غذای فست‌فود بخورید بودجه‌ای حدود ۵۰ تا ۸۰ لیر هزینه شما می‌شود. هر وعده غذا در رستوران‌های ارزان استانبول هم چیزی بین ۳۰ تا ۵۰ لیر برای شما آب خواهد خورد. رستوران‌های زنجیره‌ای هم می‌توانید غذا را با همین قیمت‌ها پیدا و نوش‌جان کنید.

اما اگر بخواهید کمی بیشتر هزینه کنید و غذای گران‌تر و پروپیمان‌تری میل کنید، رستوران‌های متوسط زیادی هم در استانبول پیدا می‌شود. رستوران‌هایی که هم ارزش هزینه‌کردن دارند و هم باعث نمی‌شوند شما همه هزینه سفر به استانبول را خرج خوردن یک وعده غذا کنید. در این رستوران‌ها هم بین ۶۰ تا ۱۰۰ لیر برای هر وعده غذا هزینه خواهید کرد.

این رستوران‌ها را گفتیم اما نمی‌توان از رستوران‌های لوکس و دریایی استانبول هم چشم بست. اگرچه قیمت غذا در استانبول و در رستوران‌های گران آن ممکن است دست شما را برای هزینه‌های دیگر سفر ببند اما ارزشش را دارد. هم یک وعده غذای لذیذ و دریایی خاص نوش‌جان می‌کنید و هم می‌توانید در رستوران‌های دریایی استانبول، دیدن آبی‌های نیلگون تنگه بسفر و شنیدن آواز یک‌دست مرغان دریایی را چاشنی غذایتان کنید. در این رستوران‌ها هم بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ لیر خوردن یک وعده غذا برای شما آب می‌خورد.

هزینه سفر به استانبول و دیدن مراکز گردشگری

یکی دیگر از هزینه‌‌هایی که در برنامه‌ریزی سفر از ایران به ترکیه باید در نظر داشته باشید، هزینه‌هایی است که برای خرید بلیت بازدید از موزه‌ها و مکان‌‌های تاریخی و گردشگری باید پرداخت کنید. قیمت بلیت مهم‌ترین جاذبه‌‌های گردشگری استانبول به شرح زیرا است:

  •  برج گالاتا: ورودی برج ۱۰۰ لیر

  •  کاخ دولما باغچه: ورود کل کاخ۸۰ لیر

  •  رفتن به جزایر پرنس با کشتی: حدود ۲۰ لیر

  •  بازدید از ارگ گلخانه، مسجد ایاصوفیه، مسجد سلطان احمت: رایگان

  •  آکواریوم استانبول: ۸۵ لیر

  •  باسیلیکا سیترن: ۲۰ لیر

  •  موزه‌های رایگان

  •  و...

نکات مهم سفر به استانبول

آخرین بخش راهنمای کامل هزینه‌های سفر به استانبول را هم با ذکر نکات مهمی که باید در هنگام سفر به این شهر در نظر داشته باشید به پایان برسانیم. اختلاف ساعت استانبول با تهران در تابستان یک ساعت و نیم و در زمستان نیم ساعت است. واحد پول ترکیه لیر است و زمان رسمی کشور، ترکی استانبولی است.

سه فرودگاه مختلف دارد: فرودگاه بین‌المللی آتاتورک، فرودگاه صبیحه گوکچن، فرودگاه جدید استانبول

اگرچه می‌توانید در تمام طول سال مسافر استانبول و ترکیه باشید اما بهترین زمان سفر به استانبول که با هوای گرم و شرجی یا سرد و خشک آن مواجه نمی‌شوید، فصل‌‌های بهار و پاییز است. شما تجربه سفر به استانبول را دارید؟ بودجه‌‌ها و هزینه‌هایی که در این سفر خرج کردید چطور گذشت؟ تجربه‌ها و اطلاعات خود را با در بخش دیدگاه‌های فلایتیو در میان بگذارید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.