فلاش پرتابل چیست + راهنمای خرید

 به‌خصوص اگر قصد عکاسی در محیط‌های تاریک را دارید. اما برای این که در خرید این ابزار مهم و کاربردی سراغ گزینه‌های اشتباهی نروید، قطعاً به راهنمایی نیاز خواهید داشت. در این متن با ما همراه باشید و هر آن چه که باید در مورد فلاش‌های قابل حمل بدانید را با ما بخوانید. 

فلاش پرتابل چیست و چه کارایی دارد؟

اولین چیزی که تمام عکاسان بعد از دکمه شاتر یاد می‌گیرند، تنظیم نور با دوربین عکاسی است. اما گاهی شاتر، دیافراگم و ایزوی دوربین‌ها برای تنظیم نور کافی نباشند؛ در این صورت عکاسان به ابزاری نیاز خواهند داشت که نور موردنیاز آن‌ها را تامین کنند. ابزارهای مختلفی وجود دارد که در این میان فلاش‌ها بیشترین مقدار نور را می‌توانند تامین کنند. فلاش‌ها هم به چند نوع ثابت و پرتابل تقسیم می‌شوندن که پرتابل‌ها به دلیل حجم و وزن کمتر کاراییی بیشتری دارند.

فلاش عکاسی پرتابل به باتری مجهز است؛ ازاین‌رو هیچ تفاوتی ندارد که در کجا قرار دارید؛ این فلاش، نور موردنیاز برای عکاسی را تامین می‌کند.

یکی از مشکلات بارز در این فلاش‌ها عدم کارایی بالای آن‌ها در محیط‌های روشن است. برخی از مدل‌های این فلاش‌ها در بیرون از خانه عملاً بی‌فایده هستند؛ زیرا قدرت کافی برای رقابت با نور خورشید را ندارند. به‌عنوان‌مثال فلاش‌های قابل حمل به‌سادگی قدرت کافی برای ایجاد نور در شرایط روشن را ندارند. به همین دلیل است که برای عکاسی در فضای باز به فلاش‌هایی با قدرت بیشتر نیاز خواهید داشت. 

تنها راه‌حلی که برای حل این مشکل وجود دارد، این است که از چند فلاش پرتابل عکاسی در کنار یکدیگر استفاده کنید. در این صورت قدرت چند فلاش مشکل روشنایی در عکاسی را حل می‌کند؛ اما این روش پیچیده و گران است.

انواع فلاش عکاسی پرتابل 

فلاش‌های پرتابل در انواع مختلفی در بازار به فروش می‌رسند؛ فلاش‌های manual که به‌صورت دستی تنظیم می‌شوند و فلاش‌های TTL که تنظیم آن‌ها به‌صورت خودکار انجام می‌شود. تصور کنید که برای عکاسی از فلاش‌های manual استفاده می‌کنید؛ در این صورت برای تنظیم نور باید بارها مقدار نور فلاش و مکان آن را تغییر دهید. گاهی این کار به‌اندازه‌ای طاقت‌فرسا است که عکاسان از دستیاری آشنا با عکاسی کمک می‌گیرند. 

اما این روزها راه‌حل بهتری در بازار وجود دارد؛ استفاده از فلاش‌های TTL. این دسته از فلاش‌ها باتوجه ‌به شدت نور، کادربندی و محل قرارگیری سوژه به‌صورت خودکار تنظیم می‌شوند. در این تنظیمات، نوع نورسنجی و حتی مقدار نوردهی دوربین نیز تعیین می‌شود. 

نوردهی

مزیت این فلاش‌ها آن جایی معلوم می‌شود که نیاز به چندین بار عکس گرفتن برای تنظیم روشنایی محیط ندارید. به‌این‌ترتیب در زمان صرفه‌جویی کرده و می‌توانید در کمترین زمان ممکن بیشترین تعداد عکس را ثبت کنید. 

در خرید فلاش پرتابل به این نکات توجه داشته باشید

باتوجه‌به اهمیت این وسیله در کیفیت خروجی، توصیه می‌کنیم که در انتخاب و خرید فلاش موردنظر خود نکات زیر را مدنظر قرار دهید: 

گارانتی در خرید فلاش اهمیت زیادی دارد

اکثر عکاسان به دنبال خرید فلاش‌های ارزان‌قیمت هستند؛ البته باید حواستان باشد که شما کیفیت را فدای قیمت نکنید. به دنبال فلاش‌هایی باشید که حداقل ضمانت‌نامه داشته باشند.

انتخاب از بهترین برند تولیدکننده فلاش دوربین

زمانی که به دنبال خرید فلاش عکاسی پرتابل هستید، حتماً وسوسه می‌شوید که فلاشی از برند مشابه دوربین خود بخرید. قطعاً این انتخاب مزایای زیادی برای شما دارد. به‌عنوان‌مثال، از نظر ویژگی‌ها و کیفیت ساخت فلاش خود مطمئن خواهید بود. در این صورت قیمت فلاش پرتابل نیز همگام با کیفیت آن بالا می‌رود. 

اگر بودجه کافی برای خرید فلاش از برند دوربین خود را ندارید، سراغ برندهای دیگر بروید. گرچه تنوع برندهای تولیدکننده انواع فلاش دوربین در بازار بسیار زیاد است، اما در این میان فلاش پرتابل گودوکس محبوبیت زیادی دارد. لامپ‌های فلاش گودوکس با سیستم‌های نوری دوربین‌های مختلف از برندهای معروف کانن، نیکون، سونی و فوجی سازگاری دارد. 

فلاش پرتابل نایس فوتو نیز در بازار طرفدار زیادی دارد. نایس فوتو از برندهای معروف جهانی است که محصولات متنوعی با کیفیت بالا و قیمت مناسب به بازار عرضه می‌کند.

قدرت فلاش‌ها را دست‌کم نگیرید

قدرت فلاش ها

شما برای روشنایی بیشتر به فکر خرید فلاش پرتابل افتاده‌اید؛ بنابراین طبیعی است که قدرت روشنایی فلاش برای شما اهمیت زیادی داشته باشد. به‌طورکلی عکاسی تنها به ایجاد و کنترل نور خلاصه می‌شود. ازاین‌رو اگر شما فلاشی مطابق با نیاز خود پیدا کنید، قطعاً در عکاسی موفق خواهید بود. 

معمولاً فلاش‌هایی با قدرت 400 ژول فلاش‌های مناسبی برای عکاسی محسوب می‌شوند. هر چه قدرت فلاش بالاتر برود، توانایی روشنایی محیط نیز بیشتر می‌شود و البته قیمت محصول نیز افزایش پیدا می‌کند. یادتان باشد که برای عکاسی در نور طبیعی به فلاش‌هایی با توانایی 600 وات نیاز دارید. فلاش‌هایی که روشنایی آن‌ها کمتر از 600 وات است، قدرت کافی برای تنظیم روشنایی در محیط بیرون را ندارند. 

باتری فلاش

یکی از مهم‌ترین نکات در خرید فلاش پرتابل عکاسی، باتری آن است. معمولاً اغلب فلاش‌ها قابلیت اتصال به برق شهری را دارند. ازاین‌رو می‌توانید در هنگام استفاده از آن‌ها، باتری فلاش را نیز شارژ کنید. اما هدف از خرید فلاش قابل حمل استفاده از آن‌ها در محیط بیرون است. از آن جایی که در محیط بیرون باید از تمام قدرت فلاش دوربین خود استفاده کنید، باتری آن نیز زودتر تخلیه می‌شود. ازاین‌رو باید باتوجه‌به نیاز خود این نکته را هنگام خرید در نظر داشته باشید. 

توجه کنید که در این مورد باید دو فاکتور را در نظر داشته باشید؛ قدرت باتری که با میلی‌آمپر مشخص می‌شود و تعداد فلاش با یک‌بار شارژ. تعداد فلاش نشان می‌دهد که شما چند عکس با حداکثر قدرت دوربین خود می‌توانید، ثبت کنید. 

نوع فلاش پرتابل

به یاد داشته باشید که فلاش‌های TTL قیمت بالاتری نسبت به نوع دستی آن‌ها دارند. در این صورت باید بدانید که در عکاسی خود به این دسته از فلاش‌ها نیاز خواهید داشت یا خیر. 

سازگاری فلاش با دوربین

در هنگام خرید فلاش پرتابل به سازگاری آن با دوربین خود توجه کنید. برخی از فلاش‌ها تنها با چند مدل محدود از دوربین‌ها سازگاری دارند؛ این در حالی است که برخی دیگر از تولیدکنندگان هیچ محدودیتی برای استفاده از فلاش‌ها همراه با دوربین‌های دیگر اعمال نکرده‌اند. ازاین‌رو بسیار اهمیت دارد که در هنگام خرید فلاش به دنبال مدلی سازگار با دوربین خود باشید.  

چند نکته مهم در استفاده از فلاش پرتابل 

برای تجربه عکاسی بهتر هنگام استفاده از فلاش پرتابل، به موارد زیر دقت داشته باشید:

از کدام اصلاح‌کننده استفاده می‌کنید؟

یادتان باشد که سافت باکس‌ها قدرت روشنایی فلاش‌های شما را تا حدود زیادی کم می‌کنند. ازاین‌رو استفاده از سافت باکس‌ها در طبیعت انتخاب جالبی نیست؛ زیرا این ابزار روشنایی محدودی در فضای باز برای شما ایجاد می‌کند، مگر این که آن را به سوژه خود نزدیک کنید. 

البته استفاده از این ابزار در طبیعت ایراد دیگری نیز دارد؛ زمانی که باد بوزد، سافت باکس درست مانند بادبان عمل کرده و به تمام تجهیزات گران‌قیمت شما آسیب می‌زند؛ بنابراین بهتر است که برای عکاسی در طبیعت سافت باکس را به کمک پاراکوردهای قوی و سبک به درخت یا هر چیز محکم دیگری ببندید. به‌این‌ترتیب از تجهیزات خود به‌خوبی محافظت کرده‌اید. 

فلاش عکاسی

فلاش عکاسی پرتابل را در چه فاصله‌ای از سوژه قرار دهید؟

زمانی که در عکاسی فاصله سوژه از نور را دوبرابر می‌کنید، حدود سه‌چهارم از قدرت نور خود را از دست می‌دهید؛ این تحلیل را با نام قانون مربع معکوس می‌شناسند. در این صورت عکاسی در فضای باز کمی برای شما دشوار می‌شود که می‌توانید با افزایش قدرت نور این مشکل را برطرف کنید. 

یادتان باشد که قانون مربع معکوس در فضاهای داخلی نیز صدق می‌کند اما از آن جایی که نور بسیار کمی در داخل وجود دارد، فلاش تمام روشنایی موردنیاز برای عکاسی را فراهم خواهد کرد. 

کلام آخر 

فلاش اصلی دوربین برای استفاده در خارج از خانه گزینه مناسبی محسوب می‌شود. اما مسئله اصلی حرفه‌ای بودن عکاس است. بدون شک برای عکاسی حرفه‌ای به تجهیزات مناسب نیاز دارید که یکی از آن‌ها فلاش پرتابل است. 

در این متن سعی کردیم که شما را با این ابزار حرفه‌ای در عکاسی آشنا کنیم و تمام آنچه که باید در هنگام خرید این محصول در نظر داشته باشید را با شما در میان بگذاریم. اما به یاد داشته باشید که پس از بررسی تمام این نکات به فروشگاهی معتبر برای خرید مدل موردنظر خود نیاز دارید. ما به شما فروشگاه اینترنتی نورنگار را پیشنهاد می‌کنیم؛ با خرید از نورنگار دیگر در مورد کیفیت و سلامت محصول موردنظر خود تردید نداشته باشید. 

حتی اگر بودجه کافی برای خرید این ابزار را ندارید، نگران نباشید؛ در فروشگاه اینترنتی نورنگار فلاش پرتابل دست‌دوم با قیمت ارزان و کیفیت بالا پیدا خواهید کرد.  

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.