تردد میکسرهای بتن در شهر تهران در طول روز ممکن شد

 اکنون دیگر دغدغه حمل بتن در طول روز وجود ندارد و کارخانه‌های بتن می‌توانند با دریافت مجوز، اقدام به حمل بتن در طول روز کنند. طرح تردد میکسرها در طول روز یک اقدام بزرگ در صنعت تولید بتن محسوب می شود. این طرح دارای شرایط خاصی است که در این مراسمی رونمایی شد. میکسرهای بتن تا قبل از این طرح، فقط در طول شب اجازه فعالیت داشتند.

چرا طرح تردد میکسرهای بتن در شهر تهران و در طول روز اجرا شد؟

مراسم رونمایی از طرح تردد روزانه میکسرهای بتن در شهر تهران با حضور جمعی از مسئولین و دست ‌اندرکاران مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، پلیس راهور تهران بزرگ، شهرداری تهران و جمعی از تولیدکنندگان مشهور بتن در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد.

در این مراسم از اهمیت تمرکز جمعیتی در تهران و ارتباط آن با میزان لرزه خیزی پایتخت بحث به میان آمد. درحقیقت، تهران مساحت معادل یک درصد کشور را دارد که تمرکز جمعیتی قابل ملاحظه‌ای به شمار می‌رود. از سوی دیگر، وضعیت تهران از لحاظ لرزه خیزی با خطر بسیار بالا مواجه است. 

۸۱ کیلومتر سطح پایتخت روی پهنه گسل اصلی زلزله است. از این رو، بخش بسیاری از ساختمان‌های تهران با خطر زلزله مواجه هستند. تمرکز جمعیتی بالا و توجه زیاد به لرزه خیزی در تهران باعث شده است تا اهمیت ارتقای کیفیت بتن در دستور کار وزارت راه و شهرسازی و شهرداری قرار گیرد.

مورد دیگر که باعث تصویت طرح تردد میکسرهای بتن در شهر تهران در طول روز شد، کیفیت بتن بود. به دلیل سرمای شب کیفیت بتن پایین می‌آید که برای حفظ تازگی آن، آب به بتن اضافه می‌شود اما با این کار کیفیت بتن کاهش پیدا می‌کند و در نهایت بتن با کیفیت پایین به سر پروژه‌های ساختمانی حمل می‌شود. همچنین، بتن ریزی در شب مشکلاتی دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

• کاهش کیفیت تولید و اجرای بتن

• عدم نظارت کافی

• یخ زدن بتن در ماه‌های سرد

• کاهش ایمنی در پروژه‌ها

• مزاحمت برای همسایگان

• مستهلک شدن نیروی انسانی شاغل در کارخانه‌های بتن

• افزایش سرعت کامیون‌های حمل بتن

• افزایش مدت زمان حمل بتن به دلیل ترافیک روزانه

به همین دلیل، کمیسیون حمل و نقل شهرداری تهران با امکان تردد روزانه کامیون‌های حمل بتن آماده در ساعات به خصوصی از روز موافقت کرد.

تردد میکسرهای بتن در شهر تهران و در طول روز چه شرایطی دارد؟

در خصوص تردد میکسرها در طول روز ضوابطی نیز تعریف شده است. این ضوابط بسته به نوع شرکت حمل بتن، زمان ترددها و چگونگی حمل تدوین شده‌اند که در اختیار اهالی صنعت بتن قرار می‌گیرد. تاکنون سه شرکت تولید بتن آماده مجوز تردد روزانه بنکرهای بتن را دریافت کرده‌اند که شامل شرکت‌های فهاب بتن، سنگ شکن غرب و میلاد بتن هستند.

شرکت های دیگر نیز می‌توانند تا پایان مهر ماه اقدام به دریافت مجوز برای تردد در روز را داشته باشند. همچنین، از ابتدای آبان ماه ۱۴۰۰ با تخلفات تراک میکسرها و خودروهای سنگین و کسانی که برای دریافت مجوز اقدام نکرده‌اند نیز برخورد صورت می‌گیرد. تردد میکسرها در طول روز یک فرصت فوق العاده هم برای کارخانه‌های بتن جهت بهبود شرایط اقتصادی خود و هم ارتقا کیفیت بتن و احداث ساختمان‌هایی مقاوم با طول عمر بالاست.

تقدیر از پدر صنعت بتن ایران، در مراسم رونمایی از این طرح

حسین فروتن مهر

در این مراسم از مهندس حسین فروتن مهر که از او به نام پدر صنعت بتن ایران نام می برند، برای سال ها فعالیت و توسعه در حوزه بتن کشور، تقدیر به عمل آمد.

مهندس حسین فروتن مهر که دیدگاه‌های خود را در مراسم رونمایی از تردد میکسرها در طول روز بیان کردند، بر این موضوع تأکید داشتند که صنعت بتن باید بیش از هر زمان دیگری به کیفیت ساخت و ساز کمک کند. حمل بتن در طول روز یک فرصت برد برد است. تصویب تردد میکسرها در تهران هم برای فعالیت شرکت‌ها بتنی و هم برای شهرسازی ایمن ضروری است. 

پدر صنعت بتن تأکید کرد که در چند سال گذشته به دلیل ممنوع بودن تردد تراک میکسرها در طول روز، نظارت دقیقی در رعایت استانداردهای تولید بتن انجام نمی‌شد. این مهم باعث آسیب به بدنه این صنعت شده بود که اکنون با تصویب طرح حمل و نقل بتن در طول روز، آسیب‌های این بخش از صنعت به کلی حذف خواهند شد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.