آمار فروش بیمه عمر و سرمایه گذاری در ایران

آشنایی با بیمه عمر

بیمه عمر و سرمایه گذاری، بیمه نامه ای جامع بوده و از دو قسمت پوشش های بیمه ای و اندوخته سازی تشکیل شده است. بیمه عمر دارای پوشش های بیمه ای مختلفی بوده و در انتها قرار داد به منظور سرمایه گذاری، حق بیمه های پرداختی بیمه گذاران را به همراه سود تضمینی و سود مشارکت در منافع به آنها باز خواهد گرداند.

نمودار بیمه عمر در ایران و مقایسه آن با دنیا

بیمه عمر و سرمایه گذاری نه فقط در ایران بلکه در اکثر کشور های پیشرفته مورد استقبال قرار گرفته است. در نمودار پایین درصد افرادی که در سایر کشور ها دارای پوشش های بیمه عمر می باشند را مشاهده می کنید.

آمار-بیمه ما

همانطور که مشاهده کردید، در بیشتر کشور ها، اکثریت مردم دارای پوشش بیمه عمر و سرمایه گذاری می باشند در صورتی که در ایران این گونه نیست و علت اصلی آن می تواند نا آشنایی مردم با بیمه عمر باشد.

آمار بیمه عمر در ایران

همانطور که در نمودار بالا مشاهده کردید، در کشور ایران درصد بسیار کمی از افراد تحت پوشش بیمه عمر و سرمایه گذاری می باشند اما جالب است بدانید، هر ساله این بیمه نامه در ایران رشد چشمگیری داشته و افراد زیادی به بیمه عمر روی می آورند. در جدول پایین عملکرد صنعت بیمه در سال 1400 را مشاهده می کنید.

عنوان

مقدار

تغییرات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل

حق‌بیمه تولیدی (*)

۷/۳۱ هزار میلیارد تومان

۷/۴۵ % رشد

تعداد بیمه نامه صادره

۷/۲۰  میلیون فقره

۷/۴ %  رشد

خسارت پرداختی

۸/۱۴ هزار میلیارد تومان

۴۰ % رشد

تعداد موارد خسارت پرداختی

۲/۱۵ میلیون فقره

۹/۱۹ % رشد

نسبت خسارت (**)

۶/۴۶ %

۹/۱ واحد کاهش

سهم بخش غیردولتی (#)

۶۹ %  از حق بیمه

۷۵ %  از خسارت

سهم رشته های عمده

از پرتفوی حق بیمه (#)

۶/۳۵ %  شخص ثالث و مازاد

۹/۱۷ %  درمان

۸/۱۵ %  زندگی (عمر)

(بر اساس آمار خود اظهاری شرکتهای بیمه)

(*) تجربه نشان می دهد، رشد حق بیمه تولیدی بازار در دوره های زمانی کمتر از 9 ماهه با تغییرات زیادی همراه بوده و پس از آن، رشد بازار بیمه به میزان سالانه خود نزدیک می گردد.

(**) در محاسبه نسبت خسارت (حاصل تقسیم خسارت پرداختی به حق‌بیمه تولیدی برحسب درصد) مبالغ خسارت‌های معوق، ذخایر حق‌بیمه، کارمزد شبکه فروش و هزینه‌های اداری- عمومی در نظر گرفته نمی‌شود. شایان ذکر است، بررسی آمار عملکرد بازار بیمه از حیث "نسبت خسارت" در این مدت نمی تواند ارزیابی مطلوبی از آن در دسترس قرار داده و فعالیت واقعی را نشان بدهد، چرا که با گذشت تنها 4 ماه از سال، دریافت کامل حق بیمه های مربوط به برخی از بیمه نامه های صادره در این مدت انجام نگرفته و تا پایان سال وصول خواهند شد.

 (#) در تحلیل سهم از پورتفوی رشته ها و شرکتهای بیمه در بازار باید این موضوع را مورد توجه قرار داد که در دوره های زمانی کمتر از یک سال، این مقادیر معمولاً با تغییرات زیادی همراه است.

همانطور که در جدول بالا مشاهده کردید، تعداد بیمه نامه های صادر شده در سال 1400 برابر بوده با 20 میلیون و 700 هزار فقره که نسبت به سال گذشته حدود 5% افزایش داشته است. این رشد نشان می دهد که بیمه عمر یک بیمه نامه در حال رشد در کشور ما می باشد.

خسارت های پرداختی در شرکت های بیمه

در جدول قبلی خسارت پرداختی شرکت های بیمه در سال 1400 مبلغ قریب به 15 هزار میلیارد تومان عنوان شد. این رقم نسبت به سال گذشته حدود 40%  رشد داشته و به این معنی است که شرکت های بیمه خسارت های بسیار بیشتری نسبت به سال گذشته به بیمه گذاران خود پرداخت کرده اند. این موضوع نشان از افزایش بیمه گذاران و سقف خسارت های پرداختی نسبت به سال گذشته می باشد.

حق بیمه تولیدی در استان ها

بر اساس تحقیقات اداره تحلیل های آماری، حدود 41% از حق بیمه های تولیدی مربوط به استان تهران بوده است. بعد از تهران، استان های خراسان رضوی، اصفهان و فارس بیشترین درصد حق بیمه تولیدی در کشور را داشته اند. به جدول پایین دقت کنید.

استان

تهران

خراسان رضوی

اصفهان

فارس

خوزستان

آذربایجان شرقی

مازندران

حق بیمه تولیدی

41%

6%

5.8%

4.3%

3.9%

3.6%

3.5%

درصد سهم کشور ها از حق بیمه تولیدی منطقه

بر اساس آمار های بیان شده توسط بیمه مرکزی و اداره تحلیل های آماری، کشور های فلسطین، امارات، جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و عربستان به ترتیب بیشترین سهم از حق بیمه تولیدی را دارند. در جدول پایین، درصد حق بیمه تولیدی در کشور های اطراف ایران را مشاهده می کنید.

کشور

فلسطین

امارات

ایران

ترکیه

عربستان

پاکستان

مصر

قطر

حق بیمه تولیدی

25.3%

16.7%

15.7%

14.3%

13.6%

3.3%

2.5%

1.8%

در تصویر پایین نماگر های صنعت بیمه کشور را مشاهده می کنید.

نماگرهای بیمه کشور

در این گزارش، آمار های مربوط به صنعت بیمه در کشور ایران و سایر کشور ها اطراف بیان شد.

منبع : بیمه ما نمایندگی ۱۲۴۰

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.