چگونه تخفیف بیمه شخص ثالث را انتقال دهیم؟

 تخفیف عدم خسارت بیمه ثالث، یک راه موثر برای تشویق رانندگان، جهت احترام گذاشتن به قوانین راهنمایی و رانندگی است. 

تخفیف عدم خسارت که به عنوان سنوات تخفیف هم شناخته می‌شود، به راننده‌ای تعلق می‌گیرد که در طی مدت بیمه، تصادفی نکرده و از شرکت بیمه خسارتی دریافت نکرده باشد.

یکی از پرسش‌هایی که در جریان معامله خودرو برای رانندگان پیش می‌آید، این است که چگونه تخفیف بیمه شخص ثالث را انتقال دهیم؟ با وجود تغییرات هر‌ساله قوانین بیمه، برای رسیدن به پاسخ این پرسش باید در مقررات جدید جست‌و‌جوی ویژه‌ای انجام داد. در ادامه این مقاله قصد داریم به پرسش چگونه تخفیف بیمه شخص ثالث را انتقال دهیم بپردازیم.

انتقال بیمه شخص ثالث در چه صورتی امکان پذیر است؟

با شروع سال ۱۴۰۰، مقررات بیمه تغییر کرده و قانون جدیدی برای انتقال بیمه شخص ثالث تصویب شد. ماده ۶ قانون بیمه شخص ثالث به این موضوع اشاره کرده که کلیه تخفیف‌های بیمه متعلق به مالک وسیله نقلیه بوده و در صورت فروش خودرو به خریدار جدید منتقل نمی‌شود. البته مالک خودرو می‌‌تواند طی شرایطی تخفیف‌ها را به وسیله نقلیه بستگان درجه یک خود منتقل کند. 

پس می‌توان گفت که انتقال تخفیف عدم خسارت در سال ۱۴۰۰، تنها زمانی انجام خواهد شد که خریدار از بستگان درجه یک فروشنده خودرو باشد. در غیر اینصورت انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث، حتی با وجود توافق فروشنده و خریدار انجام نخواهد شد. 

باید به این موضوع هم توجه کرد که انتقال تخفیف بیمه به بستگان درجه یک، فقط در صورتی‌که نوع کاربری خودروی قبلی با خودروی جدید یکسان باشد امکان خواهد داشت. به عنوان مثال امکان انتقال تخفیف بیمه از خودروی سواری به وانت‌بار وجود ندارد. البته قبل از هرگونه اقدامی برای انتقال تخفیف عدم خسارت، به شما پیشنهاد می‌کنیم ابتدا سوابق بیمه خود را مشاهده کنید. برای مشاهده سریع سوابق بیمه و استعلام تخفیف بیمه شخص ثالث، می‌توانید به سایت آیتول مراجعه کنید. برای اینکار فقط باید کد یکتا و کدملی مندرج در بیمه‌نامه را وارد کنید.

انتقال بیمه شخص ثالث

نحوه انتقال بیمه شخص ثالث در سال 1400 چگونه است؟

انتقال تخفیف عدم خسارت (سنوات تخفیف) براساس قانون تصویب شده در سال 1400 می‌تواند در مدل‌های زیر رخ دهد:

• انتقال تخفیف از خودرو متعلق به یک شخص حقوقی، به خودروی دیگر همان شخص (با کاربری یکسان)

• انتقال تخفیف بیمه، به خودروی جدید مالک فعلی خودرو

• انتقال تخفیف به خودروی بستگان درجه یک (با کاربری یکسان)

• انتقال تخفیف از خودروی فرسوده به خودروی جدید مالک که حتما باید کارکرده باشد.

تمامی خودرو‌های صفر، از زمان خروج از کارخانه بیمه شخص ثالث دارند. به همین دلیل امکان خرید بیمه شخص ثالث یا انتقال تخفیف آن، به خودروی صفر وجود ندارد. تنها راه برای انتقال، زمان تمدید بیمه‌نامه خودروی صفر است. البته به شرطی که اعتبار تخفیف عدم خسارت تمام نشده باشد. 

مدارک مورد نیاز برای انتقال تخفیف از خودروی فرسوده به خودروی جدید 

اگر خودروی قبلی شما فرسوده بوده و در گروه ماشین‌های اسقاطی قرار می‌گیرد، باید برای انتقال تخفیف بیمه آن به وسایل نقلیه بستگان درجه یک مدارکی را ارائه دهید. ارائه این مدارک به معنای اثبات از رده خارج شدن خودروی اسقاطی شما است. این مدارک شامل لیست زیر خواهند بود:

1. گواهی اسقاطی بودن خودرو

2. سند خودروی جدید

3. اصل بیمه شخص ثالث 

4. اصل اسناد خودروی قبلی 

5. مدارک شناسایی بیمه‌گذار

6. الحاقیه فسخ بیمه‌نامه خودروی قسطی

استعلام آنلاین بیمه

نحوه انتقال بیمه شخص ثالث به خودروی جدید

در صورت خرید خودروی جدید و ارائه درخواست برای انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به آن، باید به نمایندگی شرکت بیمه قبلی مراجعه و مدارک زیر را ارائه دهید:

• بیمه نامه خودروی جدید (گواهی دیجیتال اصالت بیمه)

• اصل و کپی کارت خودروی جدید 

• کپی کارت خودروی قبلی 

• کپی بیمه‌نامه شخص ثالث خودروی قبلی

امکان انتقال بیمه ثالث به شرکت بیمه دیگری وجود دارد؟

گاهی پیش می‌آید که از شرکت بیمه به دلایلی مانند ضعف در ارائه خدمات، پاسخگویی ضعیف، کمبود شعب و شیوه پرداخت خسارت راضی نیستید. در چنین شرایطی می‌توانید، بعد از اتمام مدت بیمه‌نامه، تمدید بیمه را با یک شرکت دیگر انجام داده و بیمه ثالث به همراه تمام تخفیفات را به آن منتقل کنید. شما به راحتی می‌توانید با ارائه کارت ماشین و بیمه نامه قبلی، بیمه شخص ثالث خود را از شرکت مورد نظر تمدید کنید. این کار به صورت آنلاین و تنها با چند کلیک ساده در سایت آیتول امکان‌پذیر است. 

استعلام و خرید آنلاین بیمه شخص ثالث با آیتول  

حالا دیگر پاسخ پرسش چگونه تخفیف بیمه شخص ثالث را انتقال دهیم را می‌دانید. می‌خواهید به سرعت برای انتقال بیمه شخص ثالث اقدام کنید؟ به دنبال یک روش ساده و غیرحضوری برای تمدید بیمه ثالث هستید؟ پس باید آیتول را انتخاب کنید. 

برای استفاده از خدمات آیتول فقط باید شماره پلاک، شماره یکتا و کدملی مندرج در بیمه‌نامه خود را وارد کنید. بعد از دیدن اطلاعات اتوموبیل فقط با چند کلیک، برای تمدید یا خرید بیمه شخص ثالث پارسیان، بیمه ثالث پاسارگاد یا بیمه شخص ثالث کوثر و...اقدام کنید.

با دانلود اپلیکیشن آیتول و نصب آن روی گوشی، شما به مرکز تخصصی 24 ساعته خدمات خودرو دسترسی خواهید داشت. پس همین حالا برای دانلود برنامه آیتول از سایت رسمی، مایکت یا بازار و گوگل پلی اقدام کنید. همچنین برای دریافت نسخه iOS اپلیکیشن هم به آی اپس (iApps) مراجعه کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.