چطور بلیط هواپیما ارزان پیدا کنیم؟

زمانی که قصد سفر هوایی داریم، خرید بلیط هواپیما یکی از کارهای نسبتاً آسان به نظر می‌رسد، وارد سایت یک آژانس هواپیمایی می‌شویم یا به دفتر آژانس سر می‌زنیم و بلیط هواپیما را می‌خریم. اما این تمام ماجرا نیست.

اگر به دنبال خرید بلیط هواپیما ارزان باشیم، باید کمی برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشیم و به شیوه‌ی خرید بلیط‌مان توجه بیشتری کنیم زیرا گاهی تفاوت قیمت بلیط در شرایط مختلف خیلی زیاد است.

در این صورت می‌توانیم برای پروازهای خارجی و داخلی بلیط هواپیما را با مناسب‌ترین قیمت بخریم. اگر قصد سفر دارید و در جست‌وجوی خرید بلیط هواپیما ارزان‌ هستید، این مطلب را بخوانید.

زمان خرید بلیط

موضوع زمان برای خرید بلیط بسیار مهم است. معمولاً هر چه زودتر بلیط هواپیمای خود را بخرید، می‌توانید آن را با قیمت مناسب‌تری تهیه کنید. در این حالت شبیه کسی هستید که نفر اول صف ایستاده است و انتخاب‌های مناسب‌تری برای خرید دارد. بنابراین بهتر است از همان زمانی که شروع به برنامه‌ریزی برای سفر کردید، برای خرید بلیط هواپیما ارزان اقدام کنید. بر این اساس قادر خواهید بود که بهترین بلیط با مناسب‌ترین قیمت را برای سفرتان بخرید. این روش برای کسانی مناسب است که از مدت‌ها پیش برای سفر خود برنامه‌ریزی کرده‌اند و قصد خرید بلیط برای دقیقه‌ی نود را ندارند.

انتخاب روز سفر

شاید در ابتدا به این موضوع توجه نکنیم که قیمت بلیط هواپیما در روزهای مختلف هفته هم تفاوت دارد. بر اساس یک قاعده‌ی کلی بلیط هواپیما در روزهای تعطیل هفته قیمت بیشتری دارد. بنابراین اگر قصد سفر داخلی دارید، باید بدانید که بلیط در روزهای پنج‌شنبه، جمعه و حتی گاهی شنبه صبح زود، گران‌تر است.

علت این است که بسیاری از افراد که در شهرهای دیگر کار می‌کنند، در روزهای تعطیل نزد خانواده‌هایشان باز می‌گردند و به همین دلیل گاهی روزهای شنبه صبح که قصد بازگشت به شهر محل کار خود را دارند، با کمبود بلیط یا بلیط گران مواجه می‌شوند. بنابراین اگر قصد خرید بلیط هواپیما ارزان را دارید، سعی کنید در روزهای وسط هفته، به سفر بروید. در سفرهای خارجی از سه‌شنبه تا جمعه قیمت بلیط مناسب‌تر است. این روش برای افرادی که زمان محدودی برای سفر داشته و فقط امکان مسافرت در تعطیلات آخر هفته را دارند، مناسب نیست.

تعطیلات و مناسبت‌ها

اگر قصد سفر در روزهای تعطیل سال و یا روزهای نزدیک به آن را دارید، باید بدانید که بلیط هواپیما در این روزها قیمت بیشتری دارد و کمتر احتمال دارد که بتوانید در مناسبت‌ها و اعیاد بلیط هواپیما ارزن پیدا کنید. در ایران تعطیلات مذهبی و عید نوروز بلیط‌های گران‌تری دارند و در سفرهای خارجی، در تعطیلات سال نو، قیمت بلیط بالاتر است.

اصطلاح «های سیزن» یعنی فصل پرتردد به همین معناست و در مقابل آن «لو سیزن» قرار دارد که بلیط در این زمان‌ها ارزان‌تر است. البته ممکن است بعضی از ایرالاین‌ها تخفیف‌های ویژه‌ای برای این زمان‌ها بگذارند که می‌توانید با جست‌وجو از آنها اطلاع بیابید. اما به طور کلی اگر قصد سفر در این زمان‌ها را دارید، بهتر است هر چه زودتر بلیط خود را بخرید که لااقل بتوانید از عامل زمان برای خرید بلیط هواپیما ارزان استفاده کنید.

بسته‌های تخفیف شرکت‌های هواپیمایی

یکی دیگر از راه‌های خرید بلیط هواپیما ارزان توجه به بسته‌های تخفیف و یا همان آفر شرکت‌های هواپیمایی است. درست است که شما هر چه زودتر به خرید بلیط هواپیما اقدام کنید، امکان خرید بلیط ارزان‌تر برایتان فراهم است اما این تمام ماجرا نیست. شما می‌توانید با بررسی مدام قیمت بلیط، در زمانی که ایرلاین مورد نظرتان تخفیف‌های ویژه‌ای برای پرواز گذاشته بلیط خود را بخرید و در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید. فقط حواستان باشد که برای این کار، باید زمان زیادی بگذارید و مدام قیمت‌های بلیط را بررسی کنید. این روش برای کسانی که برای خرید بلیط هواپیما عجله دارند و یا وقت کافی برای جست‌وجو ندارند، مناسب نیست.

پاسپورت

بررسی قیمت بلیط در ایرلاین‌ها و آژانس‌های هواپیمایی مختلف

شما برای خرید بلیط با دو گزینه سر و کار دارید: خطوط هواپیمایی (ایرلاین‌‌های) مختلف که در دو سطح داخلی و جهانی هستند. برخی از ایرلاین‌های ایرانی ایران ایر، ماهان، آتا و کیش ایر بوده و از ایرلاین‌های معروف خارجی می‌توان ترکیش ایر، لوفتانزا، خطوط هواپیمایی امارات و بسیاری دیگر را نام برد. با یک بررسی ساده متوجه می‌شویم که قیمت بلیط هواپیما در هر یک از این ایرلاین‌ها و با توجه به کلاس پروازی‌شان متفاوت است. برای خرید بلیط ارزان هواپیما باید این موضوع را در نظر داشته باشیم. 

گزینه‌ی دوم در هنگام خرید بلیط، آژانس‌های هواپیمایی مختلف است که ممکن است قیمت بلیط در هر یک با هم تفاوت داشته باشد. به عنوان مثال یک آژانس از بسته‌ی تخفیفی برخوردار باشد و عوامل دیگری دخیل باشد که قیمت بلیطش نسبت به شرکت‌های رقیبش ارزان‌تر باشد. بنابراین هنگام خرید بلیط هواپیما، برای پیدا کردن بلیط ارزان‌تر، آژانس‌های هواپیمایی مختلف را بررسی کنید تا بتوانید بهترین و مناسب‌ترین بلیط را بخرید. این روش‌ها مناسب کسانی است که کلاس پروازی‌ برایشان چندان اهمیتی ندارد و قیمت بلیط در اولویت است.

خرید بلیط در بازه‌های زمانی خلوت و ارزان در سال

در سال، بازه‌های زمانی خاصی وجود دارد که بلیط هواپیما در ارزان‌ترین حالت خود قرار دارد و شرکت‌های هواپیمایی برای تعریف آنها از اصطلاحی به نام منطقه‌ی مرده (dead zone) استفاده می‌کنند. این اصطلاح، بازه‎های زمانی خلوت و کم‌طرفدار را برای خرید بلیط تعیین می‌کند. این بازه‌های زمانی می‌تواند برای کسانی که درگیر محدودیت زمانی ویژه‌ای نیستند، بهترین وقت برای خرید بلیط هواپیما ارزان باشد. بازه‌های زمانی خلوت، معمولاً بعد از تعطیلات و زمانی است که اکثر گردشگران و مسافران به خانه‌های خود برگشته‌اند.

در پروازهای خارجی این بازه‌های زمانی عبارتند از: دو هفته‌ی اول دسامبر (11 تا 24 آذر)، بعد از تعطیلات سال نو در ژانویه (18 دی تا 12 بهمن)، اوایل فوریه (اواسط بهمن) و به طور کلی فصل‌های بهار و پاییز (البته به جز تعطیلات بهاری در مارس و آپریل). در سفرهای داخلی نیز مهم‌ترین بازه‌های زمانیِ خلوت برای خرید بلیط ارزان هواپیما، اسفند و قبل از عید نوروز، پس از پایان تعطیلات نوروزی و آغاز فصل مدارس است. در این زمان‌ها قیمت بلیط هواپیما کاهش چشمگیری داشته و شما می‌توانید بلیط‌هایی با قیمت مناسب‌تری را خریداری کنید. این روش مناسب کسانی با مشاغل آزاد یا افراد بازنشسته‌ است که به هیچ وجه محدودیت زمانی ندارند و می‌توانند در زمان کار اداری و پس از تعطیلات رسمی به سفر بروند.

بلیط‌های لحظه‌آخری 

همان‌طور که بلیط مدت‌ها پیش از پرواز قیمت مناسب‌تری دارد، بلیط هواپیما درست در زمان پرواز، هنگامی که مسافران به صورت معمولی بلیط نمی‌خرند، قیمت بسیار پایینی دارد. به این ترتیب شما می‌توانید اصطلاحاً پای پرواز بلیط هواپیما را با قیمت بسیار پایین‌تر دریافت کنید. اما این کار ریسک زیادی دارد زیرا ممکن است که شما به فرودگاه بروید ولی هواپیما جای خالی نداشته باشد. گاهی نیز به هنگام خرید آنلاین بلیط با گزینه‌هایی مواجه می‌شوید که روی قیمت بلیط‌هایشان برای چند ساعت بعد (حداکثر 24 ساعت) تخفیف خورده است. این روش برای کسانی مناسب است که بدون برنامه‌ریزی قبلی قصد سفر می‌کنند و چندان به نظم و قاعده‌ی خاصی برای سفر پایبند نیستند.

خرید بلیط چارتری و سیستمی

یکی دیگر از شیوه‌های خرید بلیط ارزان هواپیما، خرید بلیط‌های چارتری و سیسمتی است که تخفیف‌های ویژه‌ای داشته و قیمت مناسب‌تری نسبت به سایر بلیط‌ها دارند. برخی به اشتباه فکر می‌کنند پرواز با بلیط‌های چارتر و سیستمی، کیفیت کمتری نسبت به بلیط‌های معمولی دارد در صورتی که اینطور نیست ولی بلیط‌های چارتری و سیتسمی با توجه به قیمت پایین‌شان، برای کودکان و نوزادان تخفیف ندارند. بنابراین، این بلیط‌ها مناسب افراد بزرگسال و کسانی است که از سفر خود مطمئن بوده و به هیچ‌وجه آن را کنسل نمی‌کنند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.