از صفر تا صد نمای فلزی ساختمان‌ها

 نمای ساختمان همواره در حال به‌روز شدن است و از مصالح و متریال جدیدی به‌منظور زیبایی نمای ساختمان استفاده می شود. در این میان پاسخ به این سؤال که کدام سبک و کدام مصالح برای ساختمان مناسب تر است، چالشی است که همواره افراد درگیر در صنعت ساختمان با آن مواجه هستند.

البته که شرایط آب‌وهوایی، موقعیت جغرافیایی، تعداد طبقات، سلیقه افراد و بودجه آن ها از پارامترهای تأثیرگذار بر انتخاب نمای ساختمان است. انواع نماهای ساختمان به نمای با آجر، نمای با سیمان، نمای با سنگ، نمای با شیشه، نمای با کامپوزیت و نمای فلزی دسته‌بندی می شوند.

اگر تمایل دارید با انواع نماهای ساختمان به‌خصوص نمای فلزی ساختمان آشنا شده و از صفر تا صد نمای فلزی ساختمان ها آگاه شوید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. برای آشنایی بیشتر با متریال ساختمانی، میتوانید روی این لینک tejarat-gram.com کلیک کنید.

انواع نمای ساختمان

نماها با مصالح مختلفی ساخته می شوند و بر اساس مصالح به‌کاررفته به دسته های زیر طبقه بندی می شوند.

نمای آجر: به دلیل تنوع در آجرها این نوع نما بسیار متنوع است و طرفداران زیادی دارد. این نما از جمله‌نماهای پرکاربرد کشور است. مقاومت بالای آجر نسوز در برابر فرسایش، ضربه، تغییرات دمایی، تابش آفتاب، یخ‌زدگی و فشار از مهم ترین مزیت های آجر نمای نسوز محسوب می شود.

نمای سیمان: در این نما از سیمان سفید یا رنگی استفاده می شود و از مزایای آن سرعت بالای اجرا می باشد. نمای سیمانی از نماهای قدیمی است و امروزه کمتر مورداستفاده قرار می گیرد. عموماً در نماهای کلاسیک از نمای سیمانی استفاده می شود و در برابر هرگونه تغییرات آب‌وهوایی مقاوم هستند اما وزن سازه را افزایش می دهند و بعد از گذشت زمان رنگ تیره به خود می‌گیرند که از معایب این نما به شمار می رود.

نمای سنگ: از نماهای لوکس و گران در ساختمان نمای سنگ است. در نمای سنگی می توان به‌صورت تک متریالی یا چند متریالی مثلاً ترکیبی از سنگ و آجر استفاده کرد که جزو محبوب ترین نماهای ساختمانی است. نمای کامپوزیت: از نماهای جدید محسوب شده که مقاومت بالایی دارد. جنس ورق های بکار رفته در نمای کامپوزیت آلومینیوم بوده که به‌صورت پانل هایی با ابعادی که طراحی مشخص کرده است اجرا می گردد. نمای کامپوزیت سریع اجرا شده و اجرای آن هزینه پایینی دارد.

نمای شیشه: این نما با پیشرفت ماشین آلات ساخت شیشه پیشرفت کرده است. نماهای فریم لس، اسپایدر، کرتین وال و ... از جمله‌نماهای شیشه ای به شمار می آیند. در تمامی نماهای شیشه ای به دلیل ضریب هدایت حرارتی بالا انرژی اتلاف شده و در ساختمان های با نمای شیشه ای انرژی بالایی جهت تأمین گرمایش و سرمایش مصرف می-شود.

نمای فلزی: نمای فلزی ساختمان انواع مختلفی دارند و هرکدام مزایای خاص خود را دارند ولی به‌طورکلی از مزایای نمای فلزی می توان به رنگ پذیری و قابلیت ترکیب بالا اشاره کرد. مقاومت و دوام بالا از ویژگی هایی است که سبب می شود نما در مقابل رطوبت و پوسیدگی مقاوم باشد. حفظ رنگ مزیت دیگر نمای فلزی است که طی سالیان متمادی بدون تجدید رنگ، طراوت و شادابی رنگ نمای فلزی حفظ می شود.

همچنین تولید سریع و آسان، سبک بودن و حفظ انرژی بر اثر بازتاب خورشید از ویژگی های دیگر نمای فلزی ساختمان محسوب می شود. نمای فلزی معایبی نیز دارد. زنگ‌زدگی (اگر نما به‌درستی رنگ کاری نشده باشد)، سرد شدن ساختمان در فصل زمستان (به دلیل اینکه فلزات نمی توانند گرما را در خود نگه دارند)، استحکام کمتر از جمله معایب نمای فلزی به شمار می رود.

نمای فلزی ساختمان

نمای فلزی ساختمان باتوجه‌به جنس فلز به‌کاررفته به دسته های آلومینیومی، مسی، فولادی و روی طبقه بندی می شوند. اگرچه تمام فلزات ویژگی های مشابهی دارند اما دانستن ویژگی های منحصربه‌فرد آن ها باتوجه‌به کاربری که مدنظر است، سبب می شود بهترین گزینه را جهت‌نمای ساختمان انتخاب کنیم.

نمای آلومینیومی

رنگ نقره ای و براق ورقه های آلومینیومی نمایی مدرن برای ساختمان ها ایجاد می کند. از جمله مزایای نمای آلومینیوم می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

• ورق آلومینیوم سبک است ولی بااین‌حال از جمله مقاوم ترین فلزهاست.

• ضخامت کم آلومینیوم این توانایی را به طراحان نما می دهند تا نماهایی متحرک، مشبک و با ظاهری متفاوت ایجاد کنند.

• نمای آلومینیومی ضدزنگ است و در مقابل اکسیداسیون مقاومت بالایی دارد.

• منابع تأمین فلز آلومینیوم زیاد بوده و این فلز از جمله فلزات قابل بازیافتی است.

نمای مسی

مس نیز مانند آلومینیوم جذابیت ظاهری زیادی به نمای ساختمان می دهد. حتی تغییر رنگ مس از رنگ اصلی خود به رنگ-های سبز، قهوه ای و یا حالت رنگین کمانی ترکیبات زیباتری را رقم می زند.

• فلز مس طول عمر و مقاومت بالایی دارد.

• در نماهایی که حالت منحنی دارند به دلیل انعطاف پذیری بالای این فلز، مس قابل‌استفاده است.

• نمای مسی وزن کم و استحکام بالایی دارند.

نمای فولاد

ورقه های فولادی که در نما مورداستفاده قرار می گیرند شامل انواع فولاد کورتونی، موج دار و ضدزنگ هستند. از جمله ویژگی-های نمای فلزی با ورقه های فولادی می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

• فولاد به دلیل سطح صاف و صیقلی ظاهری زیبا به نما می دهد.

• ورقه های فولادی در برابر واکنش با هوا و اکسیداسیون مقاومند.

• ورق فولاد کورتونی رنگ ثابتی ندارد و پس از مدتی به تیره شدن میل کرده و آن را به شکل قهوه ای مایل به قرمز می توان مشاهده کرد.

نمای روی

نمای روی نسبت به نمای مس مقاومت بالاتری در مقابل خورندگی دارند. از ویژگی های نمای فلزی با ورق روی می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

• انعطاف بالای ورق روی آن را از دیگر فلزات متمایز می¬کند.

• مقاومت بالا در برابر حرارت و آتش سوزی

• قابلیت اجرایی به رنگ های متنوع

می توان نمای فلزی ساختمان که با هرکدام از فلزات بالا ایجاد می شود را در اشکال و ساختار مختلفی ایجاد کرد، لذا نمای فلزی ساختمان از لحاظ ساختار و شکل ظاهر به دسته های نمای دکوراتیو، نمای مشبک فلزی، نمای فلزی طرح دار، نمای فلزی استرچ متال، نمای فلزی پانچ متال و ... دسته بندی می شوند.

نمای فلزی دکوراتیو

ورق های آلومینیومی که برای نمای دکوراتیو مورداستفاده قرار می گیرند می بایست ضخامت حداقل دو میلیمتری داشته باشند.

نمای مشبک فلزی

ورق های سوراخ دار و مش فلزی نام های دیگر این نما می باشند. نماهای فلزی مشبک به اشکال مختلفی چون مربع، مستطیل و بیضی طراحی می شوند.

نمای فلزی طرح‌دار

فلزات طرح داری که به‌عنوان نما استفاده می شوند طرح های مختلفی چون مربع، شش‌ضلعی و ... دارند. به دلیل وجود سوراخ در این ورق ها، این نما وزن کمتری خواهد داشت.

نمای فلزی استرچ متال

نمای فلزی استرچ متال یا اکسپندد متال ورق هایی هستند که توسط دستگاه های مخصوص برش می خورند و بعد از آن تحت کشش قرار می گیرند.

نمای فلزی پانچ متال

نمای پانچ متال در واقع فلزی دو پوسته است که با دستگاه ها و روش های مختلفی تولید می شود. با پیشرفت دستگاه های صنعتی و CNC می توان برش های مختلفی به این ورق ها داد و اشکال خیره کننده ای ایجاد کرد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.