ترخیص‌کار گمرک کیست؟

 به‌طوری‌که گاهی اوقات برای ترخیص بعضی کالاها از گمرک نیاز به اخذ مجوزهای مختلفی از چندین سازمان مربوطه داریم. به همین دلیل، بهتر است فرایند ترخیص کالای خود را به ترخیص‌کارهای توانای گمرک بسپارید تا در وقت و سرمایه‌ی ارزشمند خود صرفه‌جویی کنید.

ترخیص‌کار گمرک چه کسی است؟

ترخیص‌کار کسی است که به‌عنوان نماینده‌ی صاحب کالا طی یک قرارداد شفاهی یا کتبی در یکی از گمرکات کشور تشریفات گمرکی مربوط به ترخیص کالا از گمرک را انجام می‌دهد. وظیفه‌ی ترخیص‌کار، خارج کردن کالا از گمرک در سریع‌ترین زمان با کمترین هزینه است.

ترخیص کار گمرکی، به عنوان کارشناس در زمینه‌ی ترخیص کالا، شما را در این مسیر پر تلاطم با مقررات در حال تغییر هدایت می‌کند. آن‌ها از تمام مراحل واردات و صادرات از جمله ورود اطلاعات و الزامات اظهارنامه گمرکی، طبقه‌بندی کالا، ارزش‌گذاری، مالیات اعمال‌شده بر کالاهای وارداتی و حمل و نقل صحیح کالا، اطلاعات دقیق و کاربردی دارند.

ترخیص‌کاران گمرک افراد حقیقی یا حقوقی دارای مجوز قانونی و پروانه حق‌العمل‌کاری هستند که به تأیید اداره کل گمرک ایران رسیده‌اند. آنها می‌توانند برای آماده‌سازی و بایگانی اسناد ضروری گمرکی و همچنین پرداخت عوارض گمرکی مقرر شده‌، گام‌های لازم و مؤثر برای ترخیص به‌موقع کالاهای شما را بردارند. هزینه‌ی این خدمات ممکن است مطابق با کارگزار گمرکی و میزان خدمات انجام‌شده متفاوت باشد.

وظیفه‌ی ترخیص‌کار گمرک

می‌توان گفت کار ترخیص کالا از گمرک شامل انجام تمامی مراحل آماده‌سازی و تحویل مدارک موردنیاز برای تسهیل در امر صادرات یا واردات‌، به نمایندگی از مشتری در طی بازرسی گمرکی و پرداخت عوارض و تعرفه‌های مربوطه و همچنین تحویل کالا از گمرک پس از ارزیابی همراه با اسناد می‌باشد.

در واقع وظیفه‌ی ترخیص‌کار گمرک، ترخیص کالاهای وارداتی یا صادراتی از گمرک است؛ البته به این شرط که این پروسه از طرف صاحب کالا به‌صورت قانونی به وی سپرده شده باشد. هر محموله برای خروج و یا ورود به کشور باید فرایند ترخیص گمرکی را طی کند. در طی این فرایند، وی وکیل شرکت و یا فردی است که صاحب کالاهای وارداتی بوده و به همین منظور توصیه‌هایی را به آنها ارائه می‌دهد، تمامی فعالیت‌های مربوط به حمل‌ونقل را انجام می‌دهد و به صاحب کالا این اطمینان را می‌دهد که کالاهایش از گمرک آزاد خواهند شد.

 علاوه بر این، وظیفه او این است که اسناد موردنیاز را آماده کرده و آن‌ها را به دفتر گمرک و حفاظت مرزی ارسال کند. ترخیص‌کاران باتوجه‌به دانش و تجربه خود در این زمینه می‌توانند واردکنندگان و یا صادرکنندگان را در امر تجارت راهنمایی کنند؛ بنابراین به کاهش زمان و هزینه فرایند ترخیص کالا کمک خواهند کرد.

باتوجه‌به این که ترخیص کالا از گمرک نیازمند داشتن اطلاعات و تجربیات کافی و همچنین طی‌کردن یک فرایند کاملاً تخصصی است، اگر تاجری به تمام پروسه‌های آن تسلط کافی نداشته باشد، ممکن است به فرایندی سخت و زمان‌بر تبدیل شود. به‌این‌ترتیب سرمایه تاجر مدت زیادی راکد می‌ماند که به ضرر مصرف‌کننده خواهد بود؛ علاوه بر این طولانی شدن این فرایند منجر به افزایش هزینه‌های گمرکی می‌شود و بنابراین قیمت تمام شده کالا برای تاجر نیز افزایش می باید و همین امر منجر به افزایش قیمت کالا در بازار می‌شود.

ترخیص کالا

علاوه بر آنچه که گفته شد، هنگامی که قیمت کالا افزایش می‌یابد، کالا از دور رقابت با سایر کالاهای مشابه ارزان‌تر موجود در بازار، خارج می‌شود که این اتفاق خوشایندی برای تاجر نیست؛ بنابراین بیشتر بازرگانان ترجیح می‌دهند که این فرایند را به یک ترخیص‌کار گمرکی متبحر بسپارند. اولین و مهم‌ترین امتیازی که نسبت به دیگر بازرگانان از این طریق به دست می‌آورند، صرفه‌جویی در وقت ارزشمند خود با حل سریع مشکلات پیش روی آنهاست.

علاوه بر تمامی موارد ذکر شده، هنگامی که یک بازرگان کالایی را به‌صورت عمده وارد کشور کرده و به مشتریان خود تحویل می‌دهد، وظیفه دارد کالای مربوطه را در زمان تعیین شده به دست آنها برساند ولی اگر فرایند ترخیص کالا با مشکل روبه‌رو شده و زمان‌بر شود، بازرگان نزد مشتریان خود بدقول می‌شود و در این صورت احتمالاً بخش زیادی از مشتریان خود را از دست بدهد؛ بنابراین سپردن این پروسه ترخیص به یک ترخیص‌کار ماهر به حفظ مشتری نیز کمک قابل‌توجهی خواهد کرد.

قوانین و مقررات گمرکی به یک واردکننده یا صادرکننده اجازه می‌دهد تا نفر سومی را به نمایندگی از طرف خود برای انجام تمامی امور گمرکی منصوب کند. واردکننده یا صادرکننده می‌تواند شخص ثالث را به‌عنوان نماینده مستقیم یا غیرمستقیم انتخاب کند. نماینده مستقیم به نمایندگی از واردکننده یا صادرکننده عمل خواهد کرد اما باید توجه داشت ترخیص‌کار هیچ مسئولیتی در قبال بدهی گمرکی ناشی از اقدامات تاجر نخواهد داشت.

یک ترخیص کار گمرک باید با تعرفه‌های گمرکی، نرخ‌های عوارض مربوط به اقلام وارداتی، مقررات و قوانین مربوط به صادرات و واردات و سایر مسائل مربوط به تجارت آشنایی کامل داشته باشد. آگاهی از الزامات هر نوع واردات می‌تواند از تاخیرات پرهزینه، مصادره کالا و همچنین جرایمی که ممکن است بر علیه تاجر اعمال شود اجتناب کند.

چرا فرایندهای مربوط به ترخیص را به ترخیص‌کار گمرک بسپاریم؟

نداشتن دانش امور گمرکی و تجربه کافی در این حوزه می‌تواند به طولانی شدن پروسه ترخیص و افزایش هزینه‌های گمرکی منجر شود؛ با افزایش زمان ترخیص کالا، کالای شما باید مدت بیشتری در گمرک نگهداری شود. همچنین با طولانی شدن پروسه ترخیص سرمایه صاحب کالا در انبارهای گمرکی راکد شده و در نتیجه متحمل ضررهای سنگین مالی می‌شود.

بنابراین، برای پیشگیری از وقوع چنین مسائلی لازم است به یک ترخیص‌کار باتجربه برای ترخیص بدون مشکل کالا از گمرک مراجعه کنیم.

همان‌طور که اشاره کردیم، ترخیص کالا از گمرک نیازمند دانش امور گمرکی، مهارت و تجربه کافی است و تجار و بازرگانان همواره برای تسریع مراودات تجاری به مشورت با افراد باتجربه و آگاه در این حوزه نیاز دارند.

سپاهان همراه، همراه شما در فرایند ترخیص کالا

شرکت سپاهان همراه از جمله شرکت‌های تجاری است که در زمینه‌ی انجام تشریفات گمرکی(واردات و صادرات) و ترخیص کالاهای وارداتی مختلف، در زمره ترخیص‌کاران رسمی گمرک با سابقه‌ای درخشان شناخته و محسوب می‌شود. شما تجار محترم می‌توانید با اطمینان خاطر، امور گمرکی و تشریفات واردات و صادرات خود را به گروه باتجربه و متخصص این شرکت بسپارید. سپردن امور گمرکی خود به متخصصان باتجربه‌ی سپاهان همراه، جلوی طولانی شدن پروسه‌ی ترخیص و افزایش هزینه‌های گمرکی احتمالی شما را می‌گیرد و در وقت و سرمایه‌ی شما صرفه‌جویی می‌کند.

خدمات صادرات و واردات

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.