با انتخاب درگاه پرداخت امن، از کلاهبرداری های اینترنتی پیشگیری کنید

مثلا در نظر بگیرید که صاحب برند مطرحی در بازار طلا هستید و فروش قابل توجهی از طریق سایت خود دارید. در گوشه دیگری از شهر یا کشور، کارت بانکی فردی گم می‌شود و یا از طرق مختلف به دست فردی کلاهبردار می‌افتد. یا اصلا اطلاعات بانکی فردی از هر طریقی که فکرش را کنید، دزدیده می‌شود.

در این شرایط، یکی از حالت‌هایی که جناب دزد می‌تواند هر چه سریعتر مبلغ موجود در کارت را تصاحب کند، تبدیل وجه داخل حساب به ارزش است. مانند طلا!

فرد مذکور به راحتی به یک سایت فروش زیورآلات طلا مراجعه می‌کند و به مبلغ بالایی خرید انجام می‌دهد. از این‌جا به بعد، چالش برای شما به عنوان صاحب این فروشگاه اینترنتی، آغاز خواهد شد و مشکلات زیادی به دنبال این اتفاق رخ خواهد داد. قابل پیش‌بینی است که بروز چنین اتفاقاتی چه دردسرهایی به دنبال خواهد داشت.

در دنیایی که هوش مصنوعی و فناوری با سرعت نور در حال گسترش و توسعه است، کلاهبرداران در بستر اینترنت به سادگی می‌توانند به اطلاعات حساب‌های بانکی نفوذ و برای افراد و کسب و کارها ایجاد مشکل نمایند. به همین علت، شما به عنوان صاحب یک کسب و کار آنلاین که جا‌به‌جایی و تعلیق وجوه در حسابتان منجر به خسارات مالی سنگینی می‌شود، بهتر است در انتخاب درگاه برای سایت‌تان، دقت زیادی داشته باشید و مطمئن‌ترین درگاه پرداخت اینترنتی را در سایت خود قرار دهید.

پرداخت یار زیبال با بررسی علل کلاهبرداری‌های اینترنتی و نیاز سنجی در حوزه کسب و کارهای آنلاین، درگاه‌های پرداخت اینترنتی خود را به ۴ سرویس کاربردی و مطمئن مجهز کرده است. با توجه به تنوعی که در کسب و کارها وجود دارد، مهم است که درگاه شما از چه طریقی، فضای امنی برای نقل و انتقالات مالی فراهم می‌کند.

زیبال نیز با اشراف بر این موضوع، روش‌های مختلفی را برای حفظ امنیت درگاه پرداخت در نظر گرفته است.

در ادامه، این چهار روش را با هم بررسی می‌کنیم.

امنیت درگاه پرداخت

روش‌های کاهش کلاهبرداری اینترنتی و ایجاد امنیت درگاه پرداخت

• محدودکردن IP پرداخت‌کننده به داخل ایران

• محدودکردن پرداخت به شماره کارت‌های مورد تایید شما

• امکان تطابق کد ملی صاحب کارت پرداخت‌کننده با کد ملی مالک شماره موبایل مشتری

• تایید تراکنش توسط شما (Lazy Method)

محدودکردن IP پرداخت کننده به داخل ایران

یکی از ترفندهایی که کلاهبرداران اینترنتی برای اینکه شناسایی نشوند به کار می‌گیرند، استفاده از فیلترشکن زمان ورود به سایت مورد نظرشان است. هنگامی که کاربری با فیلترشکن وارد سایت شما شود، IP، خارج از ایران را نشان می‌دهد. در نتیجه امکان ردیابی به این آسانی وجود نخواهد داشت. لذا شما می‌توانید با محدود کردن IP پرداخت کننده ها به داخل ایران، ریسک بروز کلاهبرداری‌های اینترنتی را به شدت کاهش دهید.

در حقیقت زیبال این امکان را فراهم کرده است که با انتخاب شما، تنها "پرداخت" توسط کاربران داخل ایران صورت بگیرد.

توجه: اگر نگران این هستید که در این حالت سایت شما توسط کاربران خارج از ایران دیده نخواهد شد، باید بگوییم که جای هیچگونه نگرانی نیست!

این سرویس صرفا "پرداخت" را به داخل ایران محدود کرده است و به بازدید و دیده‌شدن سایت شما لطمه ای وارد نمی‌کند. اما اگر فروش و توسعه کسب و کارتان به کاربران خارج از ایران نیز وابسته است، به عنوان مثال، در خارج از کشور مشتری‌ای دارید که از شما خرید آنلاین انجام می‌دهد،  زیبال سه روش حرفه‌ای بعدی را برای این موضوع در نظر گرفته است.

محدودکردن پرداخت به شماره کارت های مورد تایید شما

در این روش که به  "Allowd Card" معروف است، تنها از کارت‌هایی که شما آن‌ها را شناخته و تعریف کرده‌اید و در واقع اجازه پرداخت از آن‌ها را داده‌اید، واریز صورت میگیرد. ضمن این که در تعریف تعداد کارت‌های مجاز، محدودیتی وجود نخواهد داشت.

امکان تطابق کد ملی صاحب کارت پرداخت‌کننده با کد ملی مالک شماره موبایل مشتری

یکی دیگر از روش‌هایی که زیبال برای جلوگیری از کلاهبرداری‌های اینترنتی و فیشینگ طراحی کرده است، تطابق کد ملی صاحب کارت پرداخت‌کننده با کد ملی مشتری است. به بیانی دیگر، پرداخت تنها از کارت‌هایی صورت می‌گیرد که کد ملی مالک کارت بانکی، با کد ملی شماره موبایل مشتری، یکسان باشد.

به این ترتیب، چنانچه فردی با کارت فرد دیگری بخواهد پرداخت انجام دهد، سیستم امنیتی درگاه زیبال، متوجه یکسان‌نبودن اطلاعات فردی که برای خرید وارد سایت شده ( اختصاصا کد ملی  مشتری) و اطلاعات صاحب کارت بانکی (کد ملی مالک کارت) می‌شود، و تراکنش ناموفق خواهد شد.

تایید تراکنش توسط شما

این روش پیشرفته Lazy Method نامیده می‌شود. زمانی که تراکنش انجام شود و مشتری به سایت برگردد، اطلاعات پرداخت کننده برای شما ارسال خواهد شد. (از طریق وب سرویس) درصورتی که اطلاعات دریافتی با اطلاعاتی که شما در دست دارید یکسان باشد، تراکنش تایید می‌شود و در غیر این صورت، پول برگشت داده خواهد شد.

این جریان دریافت اطلاعات، تایید و در صورت بروز مشکل، عدم تایید از طریق وب سرویس (API) انجام می‌شود. لذا پیاده‌سازی این سرویس به روی درگاه پرداخت شما نیاز به زیرساخت‌های فنی دارد که از طریق تیم پشتیبانی فنی زیبال انجام خواهد شد. همچنین حداکثر تا 15 دقیقه امکان تایید تراکنش از سمت شما وجود دارد. در صورتی که تا 15 دقیقه تراکنش تایید نشود نیز، به صورت خودکار پول به حساب پرداخت کننده برمی‌گردد.

پرداخت اینترنتی

دنیای تکنولوژی در عین حال که برای رشد کسب و کارها بسیار جذاب و توسعه‌دهنده عمل می‌کند، می‌تواند ناکامی‌های بی‌شماری نیز به همراه داشته باشد. لذا برخورداری از یک درگاه امن در بستر اینترنت، امری حیاتی و تعیین‌کننده است. یکی از دلایلی که درگاه زیبال در بین کسب و کارهای آنلاین محبوبیت بسیار زیادی دارد، مجهزبودن تمامی درگاه‌های پرداخت ارائه‌شده توسط این پرداخت یار، به جدیدترین و مطمئن‌ترین سرویس‌های امنیتی است.

برای دریافت اطلاعات تکمیلی در مورد این چهار روش جلوگیری از کلاهبرداری اینترنتی و آگاهی از نحوه فعال‌سازی این روش‌ها در درگاه پرداخت اینترنتی، می‌توانید پستی را که در رابطه با روش کاهش کلاهبرداری اینترنتی در بلاگ زیبال قرار داده شده است، مطالعه کنید. همچنین می‌توانید از طریق تماس تلفنی، تیکت و چت آنلاین با تیم پشتیبانی حرفه‌ای زیبال، پاسخ تمام سوالات و ابهامات خود را دریافت کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.