قوطی ستونی 14، پروفیل همه کاره بازار آهن !

امروزه بسیاری از تجهیزات و محصولات مورد استفاده در صنعت و زندگی روزمره، از فلز یا تلفیقی از آن هستند.

به همین دلیل نمی‌توان اهمیت این صنعت را نادیده گرفت. محصولات فلزی یا آهنی تنوع بسیار بالایی دارند و برای هر کدام از آن‌ها نیز ویژگی‌ها و کارایی خاصی تعریف شده است.

در بین انواع محصولات فلزی، قوطی ستونی ۱۴ جایگاه ویژه‌‌ای در صنعت دارد. این جایگاه به واسطه کاربردهای بسیار زیاد و مزیت‌های این محصول می‌باشد.

با توجه به این که بیشتر بخش‌های ساخت‌وساز صنعتی به استفاده از قوطی ستونی ۱۴ وابسته است، می‌توان این پروفیل آهنی را همه کاره بازار آهن دانست. قطعا شناخت این محصول و نقش آن در صنعت شما را به درک صحیح‌تری نسبت به این مسئله می‌رساند.

قوطی ستونی چیست؟

قبل از این که به صورت اختصاصی به بررسی چیستی قوطی ستونی بپردازیم، بهتر است با یک تعریف کلی قوطی پروفیل صنعتی را بیشتر بشناسید. قوطی ستونی در واقع نوعی پروفیل است که بر خلاف پروفیل مبلی با استفاده از ورق‌های سیاه به روش نورد گرم تولید می‌شود. این نوع پروفیل سال‌های بسیار طولانی است که در مقاطع مستطیل و مربع تولید شده و در بسیاری از کاربردهای تخصصی و عمومی جایگاه خود را یافته است.

استفاده از ورق نورد گرم با ضخامت حداقل ۲ میلی‌متر و بالاتر استحکام فوق‌العاده‌ای به قوطی ستونی بخشیده است. قوطی ستونی در هر بخش از صنعت که به تحمل نیرو و تنش بالایی نیاز است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع در چنین شرایطی اولین و اصلی‌ترین گزینه انتخابی، قوطی پروفیل است. به این ترتیب اهمیت ضرورت استفاده از این نوع پروفیل در صنعت مشخص می‌شود.

انواع قوطی پروفیل ستونی و کاربرد آن

پروفیل قوطی ستونی به دو دسته صنعتی و ساختمانی تقسیم می‌شود. این سطح مقطع به عنوان پرکاربردترین مقطع فولادی شناخته می‌شود که از ورق‌های سیاه تولید می‌گردد و دارای ابعادی حدود ۱۰۰ تا ۱۴۰ میلی‌متر است. می‌توان گفت بارزترین تفاوت قوطی صنعتی و ساختمانی در وزن آن‌ها قابل مشاهده است. قوطی‌های ساختمانی در مقایسه با قوطی پروفیل‌های صنعتی وزن کمتری دارند.

همین ویژگی در کاربرد آن‌ها نیز تاثیرگذار است. پروفیل‌های ستونی ساختمانی برای ساخت اسکلت‌های فلزی بزرگ کاربرد دارند. قوطی‌های ساختمانی از جمله  قوطی ستونی ۱۴ به دلیل استحکام بالا و وزن کم، ضریب کشش پایین و سایر مشخصات فنی استاندارد کاربرد بسیاری در ساختمان‌سازی دارند. این قوطی‌ها ضمن صرفه اقتصادی برای فعالان این حوزه، به دلیل وزن کم، نقش بسیار موثری در کاهش وزن کلی سازه دارند، در حالی که ایمنی و مقاومت ساختمان را به همان نسبت افزایش می‌دهند.

پروفیل صنعتی کاربرد‌های بسیار گسترده‌ای در صنعت دارد. این سطح مقطع به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد به شدت مورد توجه  فعالان اقتصادی قرار گرفته است. در زیر برخی از کاربردهای این محصولات فولادی در صنعت را بر می‌شماریم.

  • ساخت انواع تجهیزات و ماشین‌آلات ساختمانی

  • صنعت لوازم پزشکی برای ساخت تخت‌ها و وسایل حمل و نقل بیمار.

  • ساخت لوازم خانگی مانند تخت خواب، زیرپایه‌ها، قفسه‌ها، مبلمان فلزی و غیره.

  • مورد استفاده در صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی و تولید انواع اسکله‌ها و پایه‌های بنادر.

  • صنعت خودروسازی برای ساخت اتاق خودروهای سنگین، یدک کش‌ها، باربندها و غیره

  • ساخت لوازم و تجهیزات ورزشی و تفریحی و موارد بسیار دیگر جزو کاربردهای این محصول هستند اما به طور کلی بیشترین حجم تولید و مصرف این مقاطع فولادی به خصوص قوطی ستونی ۱۴ به صنعت ساخت و ساز مانند ساخت خرپا، پل، ستون و غیره اختصاص دارد.

image_1639991448

ویژگی‌های قوطی ستونی

طبیعتا محصولی با این حجم از کاربرد ویژگی‌های منحصر به فردی خواهد داشت. از جمله ویژگی‌های این مقطع فولادی مقاومت و استحکام فوق‌العاده، قابلیت فرم‌پذیری و جوش‌پذیری عالی و یا به عبارتی مقاومت خمشی و پیچشی بالا، کیفیت سطحی قابل قبول و قیمت مناسب می‌باشد. انواع قوطی ستونی از جمله قوطی ستونی ۱۴ در دسته پروفیل سنگین قرار گرفته و به روش نورد گرم تولید می‌گردند. این روش تولید خود برتری‌های خاصی به پروفیل می‌بخشد که در روش نورد سرد وجود ندارد.  معمولا این قوطی‌ها در شاخه‌های ۱۲ متری عرضه می‌شوند.

قیمت قوطی ستونی

قوطی‌های ستونی از ورق سیاه تولید شده و جزو پروفیل‌های سنگین هستند. به همین دلیل قیمت آن‌ها تابع قیمت ورق سیاه است. از طرفی قیمت این محصولات مانند پروفیل‌های سبک بر اساس واحد وزن تعیین می‌شود. قیمت این محصولات فولادی به قیمت جهانی بازار آهن و نوسانات آن، قیمت ارز، تعرفه گمرک، هزینه انرژی کارخانه‌ها، هزینه حمل و نقل و غیره بستگی دارد.

با توجه به این که این مقاطع به فراوانی در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند، قیمت آن‌ها عامل بسیار مهمی در برآورد هزینه‌های ساخت پروژه‌های ساختمانی است. از طرفی چون به صورت کلی خریداری می‌شوند، کوچک‌ترین نوسان قیمت در قیمت خرید کلی تاثیرگذار بوده و در نهایت در هزینه‌های ساختمان‌سازی اثر می‌گذارد.

قوطی ستونی ۱۴

قیمت هر شاخه قوطی ۱۴ نیز بر اساس قیمت ورق سیاه در بازار روز آهن مشخص می‌شود. این سطح مقطع در ضخامت‌های مختلفی عرضه شده و بیشترین کاربرد را در ساخت‌ وساز ساختمانی به خود اختصاص داده است. هر شاخه این پروفیل، ۱۲ متر است؛ بنابراین  با توجه به ضخامت‌های مختلفی که دارد، قیمت قوطی ۱۴ نیز بر حسب وزن مشخص می‌شود.

در معرفی قوطی ستونی ابتدا طول و عرض و سپس ضخامت آن بیان می‌گردد. پروفیل ستونی ۱۴ دارای ۲ تا ۶ میلی‌متر می‌باشد.  قیمت مناسب و ویژگی‌های منحصر به فرد این پروفیل، کاربرد گسترده‌ای به آن بخشیده است. به همین دلیل به عنوان همه کاره بازار آهن شناخته می‌شود.

قوطی ستونی ۱۴ و انواع پروفیل ستونی را از کجا بخریم؟

گروه صبا پروفیل به عنوان تخصصی‌ترین مجموعه در عرصه تولید و تأمین انواع پروفیل صنعتی  بیش از ۳۵ سال در این حوزه سابقه فعالیت درخشان دارد. این گروه تمام محصولات خود را با استفاده از مواد اولیه که مطابق با استانداردهای جهانی تهیه شده‌اند، تولید می‌کند و همواره در تلاش است با تولید باکیفیت‌ترین مقاطع فولادی با قیمت مناسب نیازهای مشتریان خود را مرتفع سازد. 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.