متخصص اورولوژی کیست و با چه بیماری هایی سر و کار دارد؟

دکتر های اورولوژیست، پزشکانی هستند که در شاخه های دستگاه تناسلی، کلیه ها، مثانه، غدد فوق کلیوی، مجرای ادرار و اندام های تناسلی مردانه و باروری مردان تخصص دارند. 

دکترهای اورولوژیست  همچنین در زمینه درمان، جراحی و بیماری هایی که این اندام ها را تحت تاثیر قرار می دهند متخصص هستند.

اورولوژی چیست؟

اورولوژی یکی از تخصص‌های پرکاربرد پزشکی است که با نام جراحی کلیه، مجاری ادراری و تناسلی شناخته می‌شود. کلمه‌ی اورولوژی از دو بخش اورو + لوژی تشکیل شده است. ریشه واژه‌ی اورو کلمه‌ی لاتین urine به معنای ادرار و لوژی logy به معنای شناخت است.

علائم و انواع بیماری های اورولوژی

بیماری‌های اورولوژی بسیار زیادی وجود دارد و معمولاً هر کدام از این بیماری‌ها، یکی از بخش‌های بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. همچنین بیماری‌های اورولوژی مربوط به سنین خاصی نمی‌شود و می‌تواند کودکان، زنان و مردان را در هر سنی درگیر کند.

بد نیست بدانید در صورتی که به موقع برای درمان به متخصص اورولوژی مراجعه نشود، ممکن است سیستم باروری و ادراری مردان و سیستم ادراری زنان تحت آسیب‌های بیشتری قرار بگیرید.

و اما بیماری‌های اورولوژی عبارت‌اند از:

  • هماچوی (خون در ادرار): نشان دهنده‌ی آسیب در سیستم ادراری فوقانی (حالب و کلیه‌ها)

  • درد: احساس درد شدید یا خفیف در ناحیه تناسلی که معمولاً نشان از عفونت و التهاب سیستم تناسلی دارد.

  • تکرر ادرار: افزایش دفع ادرار، انسداد مجاری خروجی مثانه و کاهش ظرفیت مثانه موجب تکرر ادرار می‌شود.

  • ناکچوری (ادرار شبانه): اختلال در خواب، مصرف مواد ادرار آور و محرک همچون کافئین و الکل، اختلال در مجاری ادراری و کاهش ظرفیت مثانه می‌تواند منجر به ادرارهای شبانه شود.

  • سوزش ادرار ( دیزوری): احساس درد و ناراحتی در هنگام خروج ادرار از مهم‌ترین علائم سوزش ادراری در افراد است.

بیماری های پروستات

به غددی در بدن مردان که حاوی اسپرم است و به تولید مایع منی کمک می‌کند، پروستات گفته می‌شود. معمولاً با بالا رفتن سن، برخی از مردان به بیماری‌های پروستات دچار می‌شوند. دقت کنید که در صورت داشتن هر گونه علائمی، سریعاً به متخصص اورولوژی مراجعه کنید و درمان خود را آغاز نمایید. در غیر این صورت ممکن است با مشکلات بیش‌تری رو به رو شوید و پروسه درمانی طولانی‌تری را در پیش داشته باشید.

بیماریهای پروستات

بیماری‌های پروستات عبارت است از:

بزرگ تر شدن پروستات بیش‌تر از حد طبیعی: معمولاً با بالا رفتن سن این اتفاق رخ می‌دهد و باید بدانید که بزرگ بودن پروستات، منجر به سرطان نخواهد شد و بیش‌ترین آمار ابتلا در میان سالمندان بالای 80 سال است.

سرطان پروستات: سرطان پروستات یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در میان مردان است و معمولاً این بیماری با سرعت بسیار کمی پیشرفت می‌کند و باید بدانید که به گفته متخصص های اورولوژی آمار مرگ و میر افراد در این بیماری، بالا نیست.

پروستات: این بیماری در اثر عفونت یا التهاب پروستات به وجود می‌آید و معمولاً مردان جوان و افراد میانسال بیش‌تر به این بیماری مبتلا می‌شوند. احساس ناتوانی در دفع ادرار، تکرر ادرار مخصوصاً در شب از مهم‌ترین علائم ابتلا به این بیماری است.

دلایل ابتلا به سرطان پروستات

علت سرطان پروستات به طور دقیق نامشخص است. اما پزشکان می‌دانند که سرطان هنگامی آغاز می‌شود که برخی از سلول‌های پروستات از حالت طبیعی خارج می‌شوند. این اختلال احتمالا بر اثر جهش در ‌DNA برخی سلول‌ها و در نتیجه آن رشد و تقسیم سریع‌تر آن‌ها شروع می‌شود و سپس با مرگ سلول‌های طبیعی و تجمع سلول‌های غیرطبیعی نامیرا توده‌ای تشکیل می‌شود که به آن تومور می‌گوییم. این سلول‌های تومورال می‌توانند تا حدی رشد کنند که به بافت‌های اطراف تهاجم پیدا کنند. همچنین برخی از این سلول‌ها ممکن است جدا شده و به سایر نقاط بدن رفته و باعث متاستاز سرطان شوند.

علائم سرطان پروستات چیست؟

سرطان پروستات در مراحل اولیه ممکن است علامتی ایجاد نکند. اما اگر علامتی داشته باشد ممکن است یک یا چند علامت از علائم اختلال در دفع ادرار:

  • اختلال در شروع تخلیه ادرار یا قطع آن یا اختلال در تخلیه کامل مثانه

  • فشار کم یا منقطع جریان ادرار

  • تکرر ادرار

  • همینطور احساس تخلیه فوری غیرقابل کنترل ادرار مخصوصا در شب

  • وجود خون در ادرار یا مایع منی

  • درد هنگام تخلیه ادرار یا به ندرت درد هنگام انزال و اختلال نعوظ و انزال

دقت داشته باشید که مراجعه به موقع شما به متخصص مجاری ادراری یا همان ارولوژیست و دریافت مشاوره‌های لازم، می‌تواند از خطرات احتمالی پیش رو تا حد بسیار زیادی جلوگیری کند.

مجاری ادراری

شایع ترین بیماری های مجاری ادراری زنان

عفونت ادراری امروزه به عنوان یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مجاری ادراری در زنان شناخته شده است. حمله‌ی باکتری و ویروس به سیستم مجاری ادراری منجر به بروز این بیماری می‌شود. معمولاً بسیاری از خانم‌ها در طول دوران زندگی، برای یک مقطعی با این بیماری درگیر می‌شوند و از مهم‌ترین علائم آن، می‌توان به سوزش در هنگام خروج ادرار، عدم تخلیه‌ی مثانه پس از ادرار و تکرر ادرار اشاره کرد.

برای درمان این بیماری، معمولاً زمانی که به متخصص مجاری ادراری مراجعه کنید، به شما مصرف آنتی بیوتیک را توصیه می‌کنند که می‌تواند در مدت زمان کمی، عفونت به وجود آمده را برطرف کرد. تنها موردی که باید به آن توجه داشته باشید، مراجعه به یک پزشک مجرب است و شما عزیزان می‌توانید در صورت نیاز از طریق سامانه دکترتو برای دریافت مشاوره از پزشک مورد نظرتان اقدام کنید.

شایع ترین بیماری های مجاری ادراری مردان

بیماری‌ها مجاری ادراری انواع محتلفی دارد، اما سرطان مثانه یکی از بیماری‌های مجاری ادراری است که مردان بیش‌تر از زنان به آن مبتلا می‌شوند. همچنین در بین مردان نیز، افرادی که سن بالاتری دارند، بیش‌تر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

سرطان مثانه می‌تواند به علت مصرف دخانیات و سیگار، قرار گرفتن در برابر تابش، عفونت‌های انگلی، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیای و ... به وجود آید. لازم به ذکر است که در برخی از موارد، فرد هیچ گونه فاکتور خطری ندارد، به بیان دیگر علت ابتلا به این بیماری مشخص نیست.

به طور کلی سرطان پوست و سرطان مثانه از شایع‌ترین بیماری‌ها در بین مردان است و از این جهت توصیه می‌شود که در صورت مشاهده‌ی کوچکترین علائمی، هر چه زودتر به متخصص اورولوژی مراجعه شود.

بیماری مجاری ادراری

علائمی که مردان باید به آن توجه داشته باشند، عبارت است از:

تکرر ادرار، درد در ناحیه‌ی لگن، درد در ناحیه‌ی کمر، مشکل در هنگام دفع ادرار.

دنیای پزشکی دنیای گسترده‌ای است و تخصص‌های فراوانی در آن وجود دارند. بسیاری از رشته‌های تخصصی دارای تعدادی فوق تخصص هستند و در برخی از رشته‌ها فلوشیپ هم معنی پیدا می‌کند. شما این امکان را دارید تا از تمام رشته‌های پزشکی در سراسر ایران نوبت حضوری یا مشاوره تلفنی بگیرید. برای آشنایی با هر کدام از رشته‌های پزشکی، روانشناسی، دندانپزشکی و … می‌توانید از این لیست کمک بگیرید.

اگر دچار مشکلی در مجاری ادرای خود هستید و نمیدانید که به کدام دکتر مراجعه کنید. میتوانید به لیست تخصص های پزشکی در آدرس زیر مراجعه کنید.

https://doctoreto.com/landing/specialties/

کلام آخر

علائمی که مربوط به بیماری‌های دستگاه مجاری ادراری و ... می‌شود را تا حد بسیار زیادی توضیح دادیم. اما لازم است بدانید که درمان به موقع آن‌ها و مراجعه به متخصص اورولوژی بسیار مهم است و می‌تواند از بسیاری مشکلات دیگر همچون سرطان و ... جلوگیری کند.

سامانه دکترتو در اختیار شماست و به شما کمک می‌کند در هر کجا که هستید، بتوانید از پزشکانی مجرب و باتجربه مشاوره آنلاین دریافت کنید. همچنین می‌دانید که بسیاری از پزشکان برای نوبت دهی تلفنی و حضوری با مشکلات زیادی رو به رو می‌شوند، اما نه تنها بیماران، بلکه پزشکان نیز می‌توانند در این سامانه ثبت نام کرده و نوبت‌دهی مطب خود را بدون هیچ دردسری انجام دهند.

دکترتو در تلاش است خدمات مورد نیاز بیماران و پزشکان را به بهترین شکل ممکن در اختیارشان قرار دهد.

منبع وب سایت دکترتو: /doctoreto/

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.