تولیدات ما در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی در سطح بین المللی است

شرکت دانش بنیان آرمان موج فناور از سال ۹۶ فعالیت خود را در حوزه اپتیک و پرتو X شروع کرد و در این سال ها توانسته به موفقیت های چشمگیری دست پیدا کند.

این شرکت کار خود را با ساخت آشکارسازهای پرتو X و بومی سازی این محصول شروع کرد که با تکیه بر دانش و زیرساخت های موجود در داخل کشور ساخته شده و کاربری حوزه های پزشکی، امنیتی و صنعتی را پوشش می دهد.

همچنین ساخت مولدهای پرتو X در سطوح مختلف در این مجموعه دنبال شده و تا حد امکان این محصول نیز داخلی سازی شده است.

با توجه به اینکه دستگاه پرتو X از دو قطعه اصلی آشکارساز و مولد پرتو X ساخته شده، هر دوی این قطعات اصلی در کشور بومی سازی و به تعداد زیادی در کشور تولید شده، به تبع آن شرکت آرمان موج فناور از این امکان برخوردار است که نیاز کشور به دستگاه پرتو X را پوشش دهد. 

در همین رابطه درخصوص اقدامات و فعالیت های شرکت آرمان موج فناور، گفت و گویی با عباس محمد کاظمی، مدیرعامل این مجموعه داشته ایم که در ادامه می خوانید.

*درباره ظرفیت ها، محصولات و برنامه های شرکت آرمان موج فناور در سال جاری و سال آینده توضیح دهید.

با توجه به مطالعات و رصد ما در زمینه تکنولوژی X-Ray و کاربری های فعلی موجود در کشور و همچنین کاربری هایی که ممکن است در آینده برای کشور در صنایع مختلف به وجود بیاید، توانمندی ساخت دستگاه های زیادی را در کشور به لحاظ برخورداری از زیرساخت های کافی در این مجموعه داریم و در آینده به مرور شاهد رونمایی تعداد زیادی دستگاه پرتو X خواهیم بود. در حال حاضر دستگاه سی تی اسکن صنعتی و دستگاه بازرسی بردهای مدار چاپی مبتنی بر پرتو ایکس(PCB Inspection)  را تولید کرده ایم که در نهمین نمایشگاه ساخت ایران توسط وزیر علوم و معاون علمی ریاست جمهوری رو نمایی شد.

IMG_1834 copy

ما در حال عقد قرارداد این محصولات با مجموعه های مختلف هستیم که به طور کامل ساخت و تولید ایران هستند. تیم 30 نفره متخصصان ما از بین فارغ التحصیلان و دانشگاه های معتبر کشور و تهران که در کارخانه ما در بزرگراه فتح گرد هم آمده اند، تیم فناوری ما را تشکیل می دهند. ما با استفاده از ظرفیت این متخصصان توانسته ایم این زیرساخت فنی و تکنولوژیک را ایجاد کنیم. در سال 1401 از محصولات خود در بخش های پزشکی، امنیتی و صنعتی که دانش آن در انحصار چند کشور است، رونمایی خواهیم کرد.

در حال حاضر مرکز خدمات ما در این مجموعه روزانه برای بیش از 500 قطعه خدمات تصویربرداری به نهادهای مختلف و بخش صنعت کشور ارائه می کند. 

*دستگاه های تولیدی شما به لحاظ قیمت و کیفیت چه تفاوتی با نمونه های خارجی دارند؟

با توجه به چندین سال سابقه فعالیت در حوزه X-Ray به لحاظ کیفیت در نقطه قابل اتکایی هستیم و در مقایسه با دستگاه های خارجی باید بگویم به لحاظ اینکه دستگاه های خارجی خدمات پس از فروش ندارند، بعضی از این دستگاه ها از رده خدمت رسانی خارج می شوند و ممکن است به دلیل از کار افتادن یک قطعه دیگر نتوانند خدمات ارائه دهند. اما از آنجایی که تمام قطعات اصلی دستگاه های ما ساخت خودمان است، به راحتی می توانیم خدمات پس از فروش ارائه دهیم. ضمن اینکه قیمت آنها معادل با 60 درصد قیمت کالاهای چینی است، کیفیتی برابر با دستگاه های آمریکایی و اروپایی دارد، که فضای رقابتی را برای ما تسهیل کرده است.

محصولات ما گارانتی دو ساله دارند که به درخواست مشتریان، زمان گارانتی را افزایش می دهیم. در عین حال می توانیم با ارائه خدمات پس از فروش دستگاه ها را زنده نگه داریم. خدمات پس از فروش ما شامل بازدیدهای دوره ای از دستگاه ها و تعمیر و نگهداری آنها است تا دستگاه ها بتوانند به عملیات خود ادامه دهند. در عین حال خدمات تعویض ارائه می دهیم و اگر مشکلی برای دستگاه ها ایجاد شود، در طول چند روز کاری مشکلات را برطرف و حتی قطعات اصلی دستگاه ها را تعویض می کنیم.

لذا خرید دستگاه خارجی هم هزینه های زیادی را به خریدار تحمیل می کند و هم کارآیی لازم را از این دستگاه نخواهد داشت. در مواردی حتی زمان استفاده از دستگاه خارجی را کاهش می دهند، چون نگران هستند که دستگاه آنها ایراد پیدا کند. در حالی که دستگاه ما به صورت 24 ساعته روشن و در حال خدمت رسانی است و افراد با پرداخت هزینه کمتر از خدمات پس از فروش، گارانتی و کارکرد بیشتری برخوردار شوند.

*آیا درباره صادرات محصولات خو نیز برنامه ریزی خاصی انجام داده اید؟

ما خودمان را برای ساخت نمونه معطل نکرده ایم و با راه اندازی خط تولید مولد، از فضای دانشگاهی و پژوهشی فاصله گرفته ایم و در حال حرکت به سمت فضای تجاری هستیم. در این میان ما فقط بازار ایران را نشانه نگرفته ایم و از هم اکنون رایزنی برای ورود به بازارهای بین المللی و نفوذ در بازارهای کشورهایی را شروع کرده ایم که امکان همکاری با آنها را داریم تا همزمان با رونمایی از محصولات تولیدی خود در داخل کشور، محصولات ما در کشورهای دیگر نیز عرضه شود. از این رو ما صادرات در کنار فروش داخلی را در دستور کار قرار داده ایم.

DSCF3693 copy

یک بخشی از دستگاه های ما های تک هستند که کاربری آنها در کشور بسیار محدود است و بازار کشور بعد از مدتی اشباع و نیاز داخلی مرتفع می شود و سرعت اولیه ما برای ادامه روند رشد کاهش پیدا می کند، از این رو برای صادرات تولیدات خود نیز باید برنامه ریزی کنیم. شعار ما این است که بازار چند میلیارد نفری را نباید به بازار 85 میلیون نفری محدود کنیم و این شعار ماست که برای تحقق آن برنامه ریزی کرده ایم و دنبال این هستیم که ارتباط خود را با افراد کلیدی در کشورهای دیگر برقرار و حفظ کنیم و طی جلسات آنلاین از طریق شبکه های مجازی، با تجار کشورهای دیگر مذاکره می کنیم.

*آیا به طور عمده صادرات به کشورهای همسایه را مدنظر قرار داده اید؟

لزوما اینطور نیست و یکی از بازارهای هدف ما بازار کشورهای منطقه است و در این زمینه طرح ریزی و رایزنی ها را شروع کرده ایم. همانطور که در کشور خودمان یک مسئولیت اجتماعی برای رفع محرومیت برعهده داریم، به لحاظ اینکه دستگاه های تولیدی ما نسبت به نمونه های خارجی ارزانتر است، برنامه ریزی کرده ایم که بتوانیم برای مناطق محروم خدماتی را در حوزه تصویربرداری پرتو X ارائه کنیم. به طور مثال در حوزه تولیدات پزشکی، برای بیمارستان هایی که در نقاط دوردست و مناطق محروم کشور هستند و ممکن است مجهز به دستگاه تصویربرداری نباشند، برنامه ریزی کرده ایم که در این بیمارستان ها با حاشیه سود کمتر، خدمات و دستگاه ارائه کنیم. در این زمینه نیز در حال رایزنی هستیم و برنامه ریزی کرده ایم که به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنیم. 

*شرکت های دانش بنیان با چه مشکلات و مسائلی مواجهند؟

مشکل ما عدم تمایل از سوی خریداران و مشتریان است گاهی ترجیح می دهند دستگاه خارجی خریداری کنند. البته ما با پشتیبانی هایی که ارائه می دهیم،رقابتی کردن قیمت و ارائه آموزش، در حال تلاش برای جلب این اعتماد هستیم. مشکل دوم ما نبود فرهنگ استفاده از برخی محصولات ما مثل سی تی اسکن صنعتی است. درواقع به دلیل اینکه در سال های گذشته دستگاه سی تی اسکن در کشور وجود نداشته و مجموعه های انگشت شماری از این دستگاه استفاده ها کرده اند، لذا با این مشکل مواجهیم.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.