قبل از خرید سینمای خانگی به این موارد توجه کنید + عکس

منظور از نسبت پرتاب و زوم در پراجکتور چیست؟

هر پروژکتور به لنزی مجهز است که توانایی پرتاب نور را تا فاصله‌ای مشخص دارد، که اگر از آن دورتر باشد تصویر کاملا کدر و نا مطلوب است و اگر از آن نزدیک‌تر باشد تصویر با نمایش پیکسلی، بسیار آزار دهنده است.

در هر حال تصاویر خوب و دلچسبی از دستگاه نخواهید داشت و با آزار چشم بی‌خیال تماشای تصاویر از این وسیله می‌شوید. اما با در نظر گرفتن فاصله پرتاب پرژکتور (پرتاب بلند یا پرتاب کوتاه)، نسبت پرتاب و در نظر گرفتن عرض تصویر دلخواه، می‌توانید فاصله‌ی آنرا را تا صفحه نمایش تعیین کنید.

این مطلب را با اقتباس از وبلاگ فروشگاه تهران پروژکتور خدمت شما مخاطبان ارائه می کنیم.

چقدر فاصله باید بین فرستنده تصاویر و دیوار محل اکران باشد؟

منظور از فاصله‌ی پرتاب، یعنی فاصله‌ی بین لنز ویدئو  پروژکتور و پرده نمایش است. به این ترتیب، بنابر فضای مورد نظر می‌توان پرژکتورهای پرتاب بلند یا پرژکتورهای پرتاب کوتاه را که دارای فاصله‌ی پرتاب متفاوتی هستند، انتخاب کرد. کیفیت تصویر ایجاد شده اغلب به توان پردازش پردازنده دستگاه فرستنده نسبت داده می شود اما فاصله بهینه این دستگاه تا محل ایجاد تصویر هم بسیار مهم است.

ویدئو پروژکتور

چرا نسبت پرتاب و زوم در ویدئو پرژکتور مهم است؟

مقدار نسبت پرتاب پروژکتور به شما می‌گوید که برای داشتن تصویری به عرض یک متر (برای آسانی در تخمین سایزها، در این متن از واحد متر استفاده می‌شود) چه مقدار باید پروژکتور از صفحه نمایش فاصله داشته باشد. مثلا پروژکتوری با نسبت پرتاب ۲٫۴:۱ یعنی با فاصله ۲٫۴ متری پرژکتور از صفحه نمایش، می‌تواند تصویری به عرض ۱ متر ارائه دهد.

بنابراین، اگر می‌خواهید تصویری به عرض ۱۰ متر داشته باشید و نسبتِ پرتاب پرژکتور ۲٫۴:۱ است، طبق معادله ۲٫۴ ضربدر ۱۰ باید دستگاه را حدود ۲۴ متر دورتر از پرده نمایش قرار دهید تا کل تصویر برایتان نمایش شود. بیشتر پرژکتورها دارای دامنه رایج با نسبتِ پرتاب ۱ : ۲٫۲ – ۱٫۸ هستند. ‌توجه: در طول این متن، ما نسبتِ پرتاب افقی را بررسی می‌کنیم، به این معنا که نسبتِ پرتاب به عنوان فاصله پرتاب در مقایسه با عرض تصویر توصیف می‌شود. در برخی موارد نیز، نسبتِ پرتاب بر اساس فاصله پرتاب تا ارتفاع تصویر (نسبتِ پرتاب عمودی) یا مورب تصویر (نسبتِ پرتاب مورب) اندازه گیری می‌شود.

منظور از یک لومن چیست؟

یک لومن (lm) واحد اندازه‌گیری توان نوری (شار نوری Luminous Flux) است، به عبارت دیگر اندازه‌گیری میزان کل نور تولید شده توسط یک منبع نوری در واحد زمان را یک لومن می‌گویند. منتها با در نظر گرفتن این نکته که در اندازه‌گیری توان نوری، فقط امواج الکترومغناطیسی در نظر گرفته می‌شود که چشم انسان قادر به دیدن آن‌ها است و این با توان تابشی که شامل تمامی امواج الکترومغناطیسی ساطع شده از منبع نوری، متفاوت است.

انسی لومن

منظور از سطح روشنایی انسی لومن در پرژکتور چیست؟

منظور از لومن‌ها Lumens (برای راحتی بنام لومن یا لومنز نوشته می‌شود)، که در معرفی پرژکتورها بسیار با آن روبه رو هستیم، میزان روشنایی است. میزان روشنایی پرژکتور در صنعت، به صورت رسمی بیشتر با نام انسی لومنز “ANSI lumens” خوانده می‌شود. اَنسی ANSI مخفف انستیتوی استاندارد ملی آمریکا “American National Standard Institute” است که بصورت دقیق  نظارت بر استاندارهای جهانی را برای محصولات و سیستم‌های مختلف بر عهده می‌گیرد. طبق مقرارت این سازمان، میزان روشنایی برای منبع نوری خاص، با توجه مساحت فضایی که روشن می‌کند توسط چندین استاندارد مختلف مورد اندازه‌گیری قرار می‌گیرد. برای مثال کارشناسان میزان لومن یا شدت نوری منابع مختلف را اینگونه گزارش می‌دهند:

  • شمع : ۱۴ لومن (توان نوری ۱۴ لومن)

  • لامپ با توان ۱۰۰ وات: ۱٫۶۰۰ لومن

  • غروب آفتاب: ۴۰۰ لومن

  • روشنایی فلورسنت (در دفتر کاری): ۴۰۰ لومن

  • نور پردازی روی مجموعه فیلم : ۱٫۰۰۰ لومن

  • روز آفتابی: حداکثر ۱۰۰٫۰۰۰ لومن

پرژکتورهای مبتنی بر لامپ با کمترین توان از ۲٫۰۰۰ لومن شروع می‌شوند تا مدل های لیزری که به راحتی می‌توانند روشنایی بیش از ۳٫۵۰۰ لومن را در مدت زمان‌های طولانی و با ماندگاری بالا (بیش از ۲۰٫۰۰۰ ساعت) ارائه دهند. درباره دستگاه هایی که با منبع نوری LED تولید شده‌اند، برخی آن‌ها را حداکثر با توان ۲٫۰۰۰ لومن معرفی می‌کنند. اما باید گفت که مدل های LED با توانایی اشباع رنگ و کارایی بالا در نمایش درخشان تصاویر، نسبت به مدل های مبتنی بر لامپ، فراتر از آنچه که در کاتالوگ آن‌ها برای میزان روشنایی بر طبق انسی لومن ثبت شده است، ظاهر می‌شوند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.