چطور هزینه های ساختمان را مدیریت کنیم؟

 همانطور که می دانید ساختمان هزینه هایی دارد که برخی از آن ها به صورت ماهانه، چند ماه یا سالیانه باید پرداخت شود.

اما نکته ای که وجود دارد و حائز اهمیت است، این است که چطور می توان هزینه های ساختمان را به بهترین شکل مدیریت کرد؟!

اصولا یک ساختمان چه هزینه هایی دارد؟

معمولا هزینه های ساختمان به دو دسته هزینه های ثابت یا هزینه های نسبی و متغیر تقسیم بندی می شوند.هزینه های ثابت شامل آن دسته از هزینه های ساختمان است که باید به صورت یکسان بین اعضای ساکن در ساختمان تقسیم شود و ربطی به این که متراژ واحد شما چقدر است و یا چند نفر در واحد شما زندگی می کنند، ندارد!

تمامی اعضای ساختمان موظف هستند تا هزینه های ثابت را پرداخت کنند و هیچ کس نمی تواند از پرداخت آن شانه خالی کند. نکته ی دیگری که وجود دارد این است که هزینه های ثابت ساختمان معمولا مبلغ یکسانی است که باید در طول سال پرداخت شود.

از جمله هزینه های ساختمان که در دسته بندی هزینه های ثابت قرار می گیرد می توان به مواردی مانند هزینه ی سرایداری، نگهبانی، باغبانی و هزینه نظافت راهرو، حیاط و راه پله ها اشاره کرد! همچنین هزینه شارژ و اجاره نیز در این دسته قرار می گیرند.

 هزینه های نسبی نیز در دسته بندی آن هزینه هایی قرار می گیرد که قرار است برای تعمیر و نگهداری ساختمان از آن استفاده شود.برعکس هزینه های ثابت این دسته از هزینه ها اصولا براساس متراژ واحد یا تعداد نفرات ساکن مشخص می شود و شامل هزینه های پرداختی برای قسمت هایی مانند آسانسور، هزینه آب، برق، گاز، ایزوگام و مشاعات ساختمان می شود.

نکته ای که در مورد هزینه های نسبی وجود دارد این است که این هزینه ها باید به طور مساوی بین اعضا تقسیم شود و مانند هزینه های ثابت همه ی اعضا باید آن را پرداخت کنند. برای مثال ساکنان طبقه اول نمی توانند به واسطه این حرف که از آسانسور استفاده نمی کنیم، هزینه های مربوط به آسانسور را پرداخت نکنند.

اما سوالی که پیش می آید این است که!!!

ساده ترین روش برای مدیریت هزینه های ساختمان چیست؟

شاید اگر چندین سال پیش بود، پاسخ دادن به این سوال کار دشواری بود اما پیشرفت تکنولوژی این موضوع را حل کرده است. امروزه شما می توانید به سراغ نرم افزارهای مدیریتی ساختمان بروید و به ساده ترین حالت ممکن در مورد تقسیم بندی و روش پرداخت هزینه های ساختمان تصمیم گیری کنید.

نرم افزارهای مدیریت ساختمان امکانات متنوعی را در این زمینه در اختیار شما قرار می دهند که یکی از کامل ترین آن ها نیز نرم افزار مدیریت ساختمان هومتیک است. شما با استفاده از نرم افزار مدیریت ساختمان به راحتی می توانید بخش های زیر را پوشش دهید و روند مدیریت هزینه ها را در دست داشته باشید:

• حسابداری هزینه های نگهداری و تعمیر ساختمان

• مدیریت بودجه و نظارت بر هزینه های ساختمان

• نظارت بر پرداخت و تقسیم شارژ ساختمان

• تقسیم بندی هزینه های مربوط به مشاعات و نظافت ساختمان و...

همچنین شما می توانید اموری مانند حسابداری صندوق ساختمان، محاسبه هزینه آب و برق را انجام دهید و یکی از ویژگی های خوبی که در برخی از این نرم افزار ها برای مثال نرم افزار هومتیک به چشم می خورد، کیف پول اعتباری است که می توانید تمام هزینه های مربوط به ساختمان را از این طریق و به سادگی هر چه تمام تر پرداخت کنید.

چطور می توان با استفاده از نرم افزارهای ساختمانی هزینه های ساختمان را مدیریت کرد؟

تنها کاری که نیاز است شما انجام دهید این است که این نرم افزارها را دانلود و نصب کنید و یک حساب کاربری در آن ایجاد کنید. پس از آن می توانید از خدماتی مثل صندوق ساختمان، موجودی صندوق، گزارش مالی، فیش هزینه، فیش درآمد، مدیریت مالی، مدیریت قبوض، اطلاع از پرداخت قبوض، پرداخت هزینه‌ها، مدیریت شارژ ساختمان، اطلاع از پرداخت شارژ ماهیانه استفاده کنید.

یکی از مزایای خوبی که این نرم افزار های برای شما دارند این است که در هر جا و مکانی که به اینترنت دسترسی داشته باشید می توانید از آن ها استفاده کنید و تفاوتی ندارد این کار را در چه ساعتی از شبانه روز انجام می دهید! همچنین لازم نیست دغدغه ای در مورد کار با این نرم افزارها داشته باشید چرا که به صورت هوشمندانه طراحی شده است و می توانید در هر زمان نسبت به تقسیم و جمع‌آوری هزینه‌های شارژ، تعمیرات دوره‌ای و هماهنگی جلسه‌های دوره‌ای اقدام کنید.

البته شاید فکر کنید که این نرم افزارها فقط برای ساختمان های مسکونی کاربرد دارند اما باید بگوییم که این طور نیست و می توانید برای مدیریت ساختمان های تجاری، اداری نیز از این دسته نرم افزارها استفاده کنید. 

استفاده از نرم افزار هومتیک برای مدیریت هوشمند ساختمان 

در حال حاضر نرم افزارهای زیادی وجود دارند که در این حیطه فعالیت می کنند و می توانید از آن ها برای مدیریت هزینه ها کمک بگیرید اما فاکتورهایی در این بین وجود دارد که باید آن ها را در نظر داشته باشید از جمله:

• امانت ‌داری از اطلاعات ساکنین

• پاسخگویی شفاف و دقیق

• فراهم آوردن آسایش برای مشتری

• ارائه بهترین خدمات

• وقت شناسی و عمل به تعهدات

نرم افزار هومتیک تمامی این موارد را پوشش می دهد و برحسب نظرات کاربران توانسته امتیاز خوبی را کسب کند.شما می توانید تمام امکاناتی که در زمینه مدیریت هزینه های ساختمان نیاز دارید در کنار این موارد داشته باشید و تجربه دلنشینی را برای خود فراهم کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.