نقش کمک فنر در خودرو  چیست

نقش کمک فنر در خودرو  چیست

یک خودرو برای عملکرد خوب در هر شرایط جاده ای به یک سیستم تعلیق قدرتمند نیاز دارد. یک سیستم تعلیق خوب باید بین استحکام و انعطاف پذیری مصالحه داشته باشد.

اگر سیستم تعلیق بیش از حد سفت باشد، شوک را جذب نمی کند و اگر بیش از حد انعطاف پذیر باشد، پس از عبور از دست انداز جاده به لرزه در می آید. ما به دستگاهی نیاز داریم که بتواند اثر میرایی را در هنگام شوک مطابق با نیاز ارائه دهد. این دستگاه ضربه گیر نام دارد.

این بخش اصلی هر سیستم تعلیق است. سیستم تعلیق ترکیبی از فنر تعلیق و کمک فنر است. فنر در هنگام پرش انعطاف پذیری را فراهم می کند در حالی که کمک فنر اثر میرایی را برای جذب ضربه ها ایجاد می کند.

در صورت وجود هر گونه مشکل یا ایراد در این قطعه که می تواند خطراتی را برای راننده و همراهان وی ایجاد کند و با توجه به اهمیت این قطعه در خودرو در صورت هر گونه مشکل یا خرابی در این قطعه باید سریعا اقدام به تعمیر یا تعویض این قطعه کنید.

کمک فنر چیست

کمک فنر (دستیار) بخشی از سیستم تعلیق در خودرو است و نقش آن کاهش نیروی ضربه هایی است که در هنگام حرکت در مناطق ناهموار و دست اندازها به خودرو وارد می شود و ثبات حرکت خودرو به ویژه افزایش می یابد.

کمک فنر به صورت یک قطعه نصب شده بر روی هر لاستیک خودرو قرار دارد، انتهای پایینی آن به صندوق عقب خودرو و انتهای بالایی به بدنه خودرو متصل می شود.و بالای غلتک برای معکوس کردن.

وظیفه ی کمک فنر خودرو

کمک فنر حرکت خودرو را در حالت تعادل کامل قرار می دهد و میزان این پایداری به دلیل نوع سیالی (روغن) است که کمک

اهمیت کمک فنر

هر قطعه ای که طراحی و به خودرو اضافه می شود برای هدف خاصی است و اهمیت کمک فنر و هدف از حضور آن در خودرو در نکات زیر نشان داده شده است.

  • حفظ ثبات و تعادل خودرو و این نشان دهنده قابلیت های دستیاران در خودرو است.

  • کاهش میزان لرزش هنگام ضربه و حرکات ناگهانی و این پاسخی است به اینکه کمک فنر در خودرو چیست.

  • کنترل خودرو، عدم انحراف و فرمان صحیح در پیچ ها

کمک فنر دلیل اصلی پایداری حرکت خودرو در جاده است، به همین دلیل عوامل زیادی در راندمان کار آن موثر هستند که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- لرزش فرمان

فرمان باید در حین حرکت خودرو کاملاً ثابت باشد، اگر لرزش ها از حد معمول افزایش یابد، نشان دهنده شروع ضعف فرمان است که در برخی موارد منجر به آسیب دیدن آن می شود و این نتیجه نقص در عملکرد است. از دستیاران خودرو یا در قسمت دیگری از قطعات چمدان.

۲- ترق زدن هنگام راه رفتن

هنگام رانندگی، خودرو باید ساکت باشد و صدای غیرعادی تولید نکند، بنابراین زمانی که خودرو در حین رانندگی صدای ترق می دهد، باید فوراً روغن را بررسی کرد تا ببیند آیا قابل نگهداری است یا نیاز به تغییر کامل دارد.

۳- تعادل خودرو  را تنظیم کنید

بسیاری از خودروها هستند که تنظیم نشدن آنها منجر به شیب به جلو یا عقب می شود که باعث آسیب به جاذب و ضعیف شدن آن می شود که حرکت خود خودرو را تحت تأثیر قرار می دهد و ممکن است باعث انحراف آن شود و گاهی اوقات ممکن است کنترل فرمان دشوار است که خدای ناکرده منجر به تصادف می شود.

۴- ایراد از لاستیک ها

لاستیک یکی از وسایل بالانس کردن خودرو در جاده است که اگر لاستیک ها ایراد یا آسیبی داشته باشند بر روی کار جاذب تاثیر می گذارد که منجر به بد کار می شود و ممکن است مشکل در شوک باشد. خود جذب کننده که در نتیجه باعث سایش تایر می شود.

انواع کمک فنر خودرو

5- لرزش زیاد

زمانی که خودرو پس از دست اندازها یا هنگام حرکت در جاده های پر دست انداز دچار لرزش های زیادی می شود و این لرزش ها متوقف نمی شود، این نشان دهنده ضعف جاذب و احتمال آسیب دیدن است، پس باید بدانید که جواب کمک فنر در خودرو است. برای جلوگیری از این نقص ها همچنین قرار گرفتن مکرر خودرو در معرض ارتعاشات در هنگام رانندگی در مکان های بدون آسفالت می تواند منجر به نشتی روغن از سیلندر کمک فنر شود که ممکن است باعث آسیب و نیاز به رفع مشکل نشتی با نگهداری یا تعویض آن شود.

6- پاسخ ندادن به ترمز

هنگامی که خودرو متوجه می شود که ترمزهای آن در حین حرکت با سرعت واکنش نشان نمی دهند، کمک فنر باید فوراً سرویس شود، زیرا مسئول پایداری خودرو است.

8- دم کردن کمک فنرها

هنگامی که کمک فنر بیش از عمر مفید خود استفاده می شود، می تواند به سیلندر پر از روغن آن آسیب وارد کند و باعث نشت این روغن و آسیب دیدن کمک فنر شود.

انواع کمک فنر خودرو

  • کمک فنر روغنی (هیدرولیکی)

  • کمک فنر تلسکوپی

  • کمک فنر بادی

  • کمک فنرهای قابل تنظیم

  • کمک فنر اهرمی

  • کمک فنرهای گازی

جهت خرید کمک فنر جلو ۴۰۵ کلیک کنید

جهت خرید کمک فنر جلو206 کلیک کنید

جهت خرید کمک فنر جلو پراید  کلیک کنید

کمک فنر روغنی (هیدرولیکی)

تمام کمک فنرهای هیدرولیک بر اساس اصل تبدیل انرژی جنبشی (حرکت) به انرژی حرارتی (گرما) کار می کنند. برای این منظور، مایع موجود در کمک فنر مجبور می شود از طریق خروجی های محدود و سیستم های شیر جریان یابد، بنابراین مقاومت هیدرولیکی ایجاد می کند.

کمک فنر تلسکوپی

شامل یک سیلندر پر از روغن است که در آن یک پیستون کار فشار وجود دارد که دارای یک پلاگین با یک حفره کوچک نفوذپذیر (غشاء) در انتهای آن است. روغن در حین جمع شدن میله پیستون از این غشا عبور می کند و مقاومت جریان خاصی ایجاد می کند. به طور همزمان، یک محفظه گاز زیرین فشرده می شود. از طریق این بالشتک گاز، پیستون جداکننده به موقعیت اولیه خود رانده می شود. این اصل میرایی انرژی جنبشی ماشین ارتعاشی را از بین می برد و آن را به انرژی گرمایی تبدیل می کند.

کمک فنر بادی

شوک هوایی چیست؟ نصب یک کمک فنر بادی بر روی وسیله نقلیه خود به شما این امکان را می دهد که ارتفاع سواری را افزایش دهید و به بالا بردن سطح وسیله نقلیه هنگام حمل بار سنگین کمک می کند. هنگامی که شوک های هوا با فنرهای سنگین تر روی شاسی کامیون نصب می شوند، به افزایش بار مفید وسیله نقلیه کمک می کنند.

کمک فنرهای قابل تنظیم

عملکرد جذب انرژی قابل تنظیم هنگامی که پارامترهای ورودی متفاوت هستند یا به وضوح تعریف نشده اند، کمک فنرهای صنعتی سری هیدرولیک با حفره میانی قابل تنظیم راه حلی قابل تنظیم برای جذب انرژی و الزامات اعمال ضربه ارائه می دهند.

کمک فنر اهرمی

کمک فنرهای اهرمی تا اوایل دهه 1950 در اکثر خودروها و در اواخر دهه 1980 در برخی از خودروهای اسپورت استفاده می شد. پیستون ها در این شوک ها به یک شفت متصل می شوند، یک سر بازو (یا یک جفت بازو) به شفت و سر دیگر به فنر تعلیق متصل می شود. نوسان فنر باعث حرکت عقب و جلو یک سر بازو می شود که در انتهای دیگر آن حرکت چرخشی شفت را تحریک می کند و باعث حرکت پیستون ها و فشار دادن سیال به داخل شیر می شود و نوسان فنر کم می شود.

فنر در آن کار می کند و این موضوع در بندهای زیر مشهود خواهد بود:

کمک فنر گازی

این نوع کمک فنر روی گاز کار می کند و در خودروهایی که مسافت های زیادی را با سرعت بالا طی می کنند به طور مکرر استفاده می شود و این امر در خودروهای اسپورت مشهود است زیرا آنها بیشترین خودروهایی هستند که با سرعت بسیار بالا با قرار گرفتن در معرض یک جاده انحنای شدید حرکت می کنند. .

که مستلزم وجود کمک فنر برای ایجاد ثبات در این جاده ها برای جلوگیری از انحراف است، این نوع در خودروهای چهار چرخ محرک که در مناطق بسیار ناهموار حرکت می کنند نیز استفاده می شود.

 انواع کمک فنر خودرو

فقط کافیه به فروشگاه آکام پارت سری

بزنید تا مشتری دائم بشید.

همه و همه چیز اینجا چیده شده برای راحتی و صرفه جویی در زمان و هزینه شما.

در فروشگاه آکام پارت محصولات متنوع و مقرون به صرفه ای تعبیه شده که در کنار رفع نیاز خود میتوانید خریدی ایمن و راحت را تجربه کنید.

اگر به قطعه ای نیاز دارید; توی سرما و گرما از داخل منزل یه سری به آکام پارت بزنید تا در کمترین زمان ممکن اون قطعه به دستتون برسه.

در این مجموعه تمام تلاش ها مبنی بر این است که یکی از بهترین ها و با کیفیت ترین ها باشیم و محصولات در خوری رو به مشتری عرضه کنیم تا باعث آسایش خاطر مشتریان عزیز خود باشیم.

پس به آکام پارت خوش آمدید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.