چه زمانی صفحه کلاچ را عوض کنیم؟

 حال در ادامه به شما خواهیم گفت که چه نشانه هایی نشان میدهد که باید کلاچ را عوض کنید و یا به عبارتی دیگر چه زمانی صفحه کلاچ را عوض کنیم.

نشانه های خرابی صفحه کلاچ

۱- سفتی پدال کلاچ

وقتی که کلاچ و میگیرید و دنده عوض میکنید به پدال کلاچ دقت کنید معمولا پدال کلاچ نرم و حالتی فنر دارد که این نشانه از سلامتی آن و همچنین سلامتی صفحه کلاچ است اما اگر که پدال حالت سفت پیدا کند یا خشک شود و حالت اصلی خود را از دست بدهد بهتر است که ماشین تان را به تعمیر کار نشان بدهید زیرا این میتواند یکی از نشانه های تموم شدن صفحه کلاچ باشد. 

۲- پرش پدال و صدای دنده

وقتی که صفحه کلاچ به سمت تموم شدن میرود پدال میپرد اما این یعنی چه یعنی وقتی که دنده راعوض میکنید و پایتان را از روی پدال برمیدارید به جای آنکه پدال با یک سرعت یکنواخت به سمت عقب بیاید یهو میپرد البته به جز این مورد میتوان صدای عوض کردن دنده را هم یکی دیگر از نشانه های تمام شدن صفحه کلاچ بر شمرد که در این مورد عوض کردن دنده با صدای بدی همراه است. که این ها میتواند نشانه این باشد که خودرو شما نیازمند لوازم یدکی است.

۳- به دور موتور و سرعت خودرو توجه کنید

مورد دیگری که میتواند یکی از نشانه های تعویض کلاچ باشد این است که نسبت بین دور موتور و سرعت خودرو برابر نیست یعنی چه؟ یعنی اینکه وقتی خودرو در حرکت است دور موتور خاصی دارد و بین سرعت و دور موتور نسبتی برقرار است حال اگر این نسبت کم تر از حالت معمولی باشد میتواند نشانه از خرابی صفحه کلاچ باشد.

۴- سخت‌شدن تعویض دنده

گفتیم که صدای بد دنده یکی دیگر از نشانه های تمام شدن صفحه کلاچ میتواند باشد اما در این خصوص یک نشانه دگر هست که آن هم میتواند نشانه خرابی صفحه کلاچ باشد اینکه دنده سفت میشود یا به اصطلاح دنده بد جا میره این مورد هم میتواند یکی از نشانه های تمام شدن صفحه کلاچ باشد.

۵- لرزش کابین خودرو در شروع حرکت

وقتی که راننده استارت میزند و دنده را جا میزند و میخواهد که پایش را از روی کلاچ بردارد و شروع به حرکت کند اگر که کابین خودرو بلرزد میتواند نشانه از تمامی و خرابی صفحه کلاچ باشد.

۶- خاموش‌نشدن خودرو

احتمالا این مورد را بدانید که اگر خودرو را در دنده دو بگذارید و به حال خودش رها کنید خودرو پس از دقایقی خاموش میشود این مورد نشانه سالم بودن صفحه کلاچ است اما اگر که بر عکس این قضیه رخ دهد یعنی که خودرو را در دنده دو بگذارید و به حال خود رها کنید اما خودرو خاموش نشود. 

کلاچ

چند نکته مهم در مورد صفحه کلاچ

1- در نظر داشته باشید که تعویض صفحه کلاچ کاری تخصصی میباشد بنابراین سعی کنید که پیش مکانیکی با تجربه و کاربلد بروید نه هرکسی در صورت نداشتن تخصص لازم ممکن است فرد تعویض کننده به خودرو آسیب بزند .

2- کلاچ ها معمولا دارای عمر مفید ای هستند و معمولا تا 45 هزار کیلومتر نیازی به تعویض ندارد اما اگر چنانچه نشانه های خرابی را تجربه کردید و مشاهده کردید حتما خودرو خود را به تعمیر کاری متخصص نشان دهید تا از سلامت خودرو و قطعات خودرو مطمئن شوید.

3- سعی کنید که در زمان رانندگی هم دنده درستی را انتخاب کنید و هم به درستی دنده را عوض کنید یکی از عواملی که میتواند به صفحه کلاچ  آسیب وارد کند همین دنده عوض کردن است پس دفعه بعدی که خواستید دنده را عوض کنید بیشتر به این موضوع توجه کنید.

سخن پایانی

در این نوشته سعی کردیم تا شما را با نشانه های خرابی صفحه کلاچ و زمان تعویض آن آشنا کنیم امیدواریم که نوشته در این زمینه به شما کمک کرده باشد. همچنین همیشه در نظر داشته باشید که خرید خود را از فروشگاه های معتبر انجام دهید یکی از فروشگاه های معتیر در این زمینه فروشگاه خودرو ای دی میباشد که بسیار با سابقه و با تجربه در زمینه فروش لوازم یدکی خودرو است شما میتوانید با مراجعه به وبسایت  khodroid به سادگی قطعات خود را تهیه کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.