تعمیر گیربکس  cvt

از نظر کارشناسان، بهتر است مشکلات مربوط به انتقال را زودتر برطرف کنید، تا بتوانید از خرابی گیربکس و مشکلات بزرگتر جلوگیری کنید. گیربکس CVT، گیربکس متغیر پیوسته، گیربکسی است که می تواند طیف وسیعی از “نسبت های دنده” را ارائه دهد.

در مقابل، گیربکس های اتوماتیک معمولی تعداد محدودی دارند، مانند ۶، ۸ یا ۱۰. مانند سایر گیربکس های اتوماتیک وظیفه CVT این است که موتور را در باند دور مناسب برای شرایط خاص نگه دارد. برخلاف آنهایی که با آنها بزرگ شدیم، CVT محدود به مجموعه ای از دور موتورها نیست.

خودروسازان دو دهه پیش برای بهبود بهره وری سوخت به سمت CVT رفتند. از آنجایی که CVT ها “بی نهایت متغیر” هستند، مانند یک گیربکس با سرعت ثابت اما با طیف وسیع تری از سرعت عمل می کنند. نسبت های اضافه شده به بهره وری سوخت کمک می کند و هیچ نوع گیربکس نسبت های احتمالی بیشتری نسبت به CVT ندارد.

تعمیر گیربکس سی وی تی cvt

CVT یا گیربکس متغیر پیوسته نوعی گیربکس اتوماتیک است. در حین رانندگی نیازی به تعویض دستی دنده ها ندارید. با این حال، بر خلاف یک گیربکس اتوماتیک معمولی، از مجموعه دنده استفاده نمی کند. بنابراین، هزینه تعمیر گیربکس CVT کمی متفاوت از اتوماتیک های معمولی است.

همانطور که گفته شد، یک گیربکس CVT از مجموعه ای از دنده ها برای کنترل توان خروجی خود استفاده نمی کند. دو نوع CVT وجود دارد: سیستم تسمه و قرقره و سیستم توروئیدال. سیستم تسمه و قرقره رایج تر است و دهه ها است که در خودروی مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

حتی اگر اطلاعات زیادی در مورد نحوه عملکرد گیربکس ندارید، احتمالاً نام دنده دستی و اتوماتیک را شنیده اید. به طور کلی، سه نوع مختلف گیربکس وجود دارد. حتی اگر اطلاعات زیادی در مورد نحوه عملکرد گیربکس ندارید، احتمالاً نام دنده دستی و اتوماتیک را شنیده اید. CVT جدیدترین نوع گیربکس است. گاهی اوقات از آن به عنوان گیربکس بدون دنده یاد می شود و یک نوع گیربکس اتوماتیک است.

تهران پلاس

نشانه های خرابی گیربکس CVT

از آنجایی که گیربکس اتوماتیک خودروی شما بخشی است که همیشه کار می کند، ممکن است علائم هشدار اولیه زیادی وجود داشته باشد که باید مراقب آنها باشید. در زیر برخی از علائم مهم مشکلات گیربکس CVT آورده شده است.

لرزش

آیا هنگام رفت و آمد با سرعت بالا احساس تکان یا لرزش می کنید؟ دو دلیل برای آن وجود دارد، اولی تیونینگ ضعیف و دومی به دلیل نقص در سیستم انتقال خودرو. بنابراین اگر در هنگام رانندگی با ماشین خود احساس لرزش یا لرزش کردید، آن را نزد یک مکانیک مجرب ببرید و گیربکس خودرو را بررسی کنید.

درایو با تاخیر

یکی دیگر از نشانه‌های کلاسیک خرابی گیربکس CVT، تردید قابل توجه برای درگیر کردن دنده خودرو هنگام قرار دادن شیفتر دنده در "D" یا "R" است. مشکلاتی مانند کم بودن مایع گیربکس، شل بودن تسمه، یا خرابی بسته کلاچ مهر و موم گیربکس داخلی می تواند باعث تاخیر در درگیر شدن دنده شود.

بوی سوختگی

اگر در نزدیکی ماشین خود بوی سوختگی احساس کردید، می تواند نشانه گرم شدن بیش از حد باشد. بوی سوختگی می تواند به دلیل نشت مایع انتقال به سیستم اگزوز نیز ایجاد شود. اگر بوی سوختگی ناشی از نشت مایع انتقال به سیستم اگزوز باشد، باید فورا به آن رسیدگی شود.

لغزش های گیربکس

لغزش گیربکس وضعیتی است که در آن موتور به سرعت می چرخد اما قدرت کامل به چرخ ها منتقل نمی شود. ممکن است دلایل مختلفی برای لغزش گیربکس وجود داشته باشد و بهتر است قبل از بدتر شدن اوضاع، سوار خود را برای بررسی نزد یک تکنسین ببرید.

نشتی روغن گیربکس 

اگر صبح هنگام بیرون آوردن ماشین خود از پارکینگ، علائم نشت روغن مایل به صورتی مشاهده کردید، می تواند نشانه کلاسیک مشکل باشد. کارشناسان گیربکس می گویند که یک گیربکس CVT می تواند از حدود بیست مهر و موم خارجی نشت کند که تعمیر و تعمیر برخی از آنها بسیار آسان است، در حالی که برخی دیگر به خدمات پیچیده نیاز دارند.

تعمیرگاه تهران پلاس

علائم خرابی گیربکس سی وی تی cvt

بوی سوختگی یک CVT بد اغلب در هنگام رانندگی بوی سوختگی ایجاد می کند ، به خصوص در سرعت های بالا یا زمانی که تحت بارهای زیاد است، مانند هنگام یدک کشی . این نشانه اصطکاک بیش از حد است، و همچنین ممکن است ناشی از مایع انتقال کم باشد.

مایع گیربکس نشت می کند. اگر مایع قرمز یا قرمز تیره ای از زیر خودرو نشت می کند، به این معنی است که شما نشتی مایع گیربکس دارید. توجه داشته باشید که نشت مایع قرمز روشن از جلوی خودرو نیز می تواند نشت مایع خنک کننده باشد.

بالا آمدن، لغزش یا لیز خوردن . اگر هنگام تعویض دنده (مثلاً از حالت خنثی به درایو) اتومبیل به سرعت بالا می‌آید یا بالا می‌رود، در این صورت گیربکس بدی دارید. CVT همچنین می تواند درست مانند اتوماتیک های معمولی لیز بخورد و معمولاً احساس می شود که خودرو در هنگام شتاب گیری لحظه ای قدرت را از دست می دهد.

امتناع از درگیر شدن با یک دنده . در برخی موارد، گیربکس شما ممکن است از درگیر شدن با دنده امتناع کند یا ممکن است در زمان انجام آن تاخیر ایجاد شود. این می تواند به این معنی باشد که شیفتر یا شیر برقی مشکلی دارد که تعمیر آن نباید خیلی گران باشد. اما ممکن است نشانه ای از یک مشکل جدی تر نیز باشد.

چراغ موتور (CEL) را بررسی کنید . واضح ترین نشانه زمانی است که می توانید آن چراغ کهربایی مخوف را روی داشبورد خود روشن کنید. خبر خوب این است که می توانید سیستم OBD خودروی خود را برای تشخیص مشکل اسکن کنید . خبر بد این است که این اغلب به معنای یک مشکل جدی پیشرانه است

رایج ترین مشکلات گیربکس CVT

سیستم های CVT قطعات متحرک کمتر و طراحی ساده تری نسبت به سایر سیستم های انتقال نیرو دارند. با این حال، مانند تمام سیستم های خودروی دیگر، آنها دارای مشکلاتی هستند که برای آنها مشترک است. اگر به دنبال خرید خودروی CVT هستید، باید از این مشکلات آگاه باشید. 

گرم شدن بیش از حد 

با توجه به نحوه عملکرد سیستم‌های CVT با دو قرقره که تعداد بی‌شماری نسبت‌های دنده را ارائه می‌کنند، خطر داغ شدن بیش از حد زیاد است. سیستم خنک کننده معیوب نیز می تواند باعث گرمای بیش از حد شود. یکی از رایج ترین علائم مشکلات گیربکس CVT بوی سوختگی در خودرو است.

از دست دادن ناگهانی سرعت / شتاب 

وسیله نقلیه ای که این مشکل را دارد وقتی پای شما روی پدال گاز باشد می لرزد و می لرزد. یکی از بهترین چیزها در مورد سیستم های انتقال CVT این است که شتاب بسیار خوبی ارائه می دهند. با این حال، هنگامی که سیستم بیش از حد گرم می شود، CVT برای پاسخ دادن به ورودی شتاب دهنده بیش از حد طول می کشد. این یکی از شایع ترین مشکلات انتقال CVT هوندا است.

مسائل مربوط به قابلیت اطمینان

گیربکس های CVT اغلب به دلیل طراحی سیستم دارای مشکلات قابلیت اطمینان هستند. حرکت مداوم سیستم خطر ساییدگی و پارگی را افزایش می دهد و CVT را نسبت به سایر سیستم های انتقال مستعد خراب شدن می کند. گفته می‌شود، تولیدکنندگان خودرو روی طرح‌هایی کار می‌کنند که این مشکلات قابلیت اطمینان را به حداقل برساند.

تعمیر گیربکس cvt با توجه به نوع مشکل ایجاد شده انجام می شود و در همه ی موارد نیاز به تعویض روغن گیربکس و حتی تعویض کامل گیربکس نیست، می توان با مراجعه به مراکز معتبر که نیروی تخصصی در اختیار دارند مشکلات ایجاد شده در گیربکس cvt با هزینه ای معقول و به مراتب کمتر رفع کرد. 

سیستم های CVT نسبت به سایر سیستم های انتقال گران تر هستند. موتورهای سیستم های CVT برای مدیریت اسب بخار افزایش یافته ساخته نشده اند و این ها مواردی هستند که در هنگام خرید خودرو با گیربکس cvt باید مد نظر داشته باشید. 

مشکلات گیربکس CVT

مانند بسیاری از فناوری‌های جدید، برخی از CVTهای اولیه مشکلات قابلیت اطمینان مشروع داشتند. نیسان، سوبارو و سایر برندها با بولتن های خدمات فنی، ضمانت های تمدید شده و در برخی موارد فراخوان پاسخ دادند. جدا از برخی خرابی های قانونی، CVT ها در همان اوایل شهرت بدی به دست آوردند زیرا حس متفاوتی نسبت به گیربکس های سنتی با نسبت دنده ثابت ارائه می دهند. آنها نرمتر هستند و احساس “تغییر” را که همه ما به آن عادت کرده بودیم، ایجاد نمی کنند. جدید ترسناک است و گاهی باعث می شود راننده واکنش منفی نشان دهد. دیگران برعکس احساس می کنند.

بسیاری از گزارش‌های مشکل از افت نیرو، تکان‌های گیربکس، لغزش دریچه گاز، نشتی مایع خنک‌کننده CVT یا هشدارهای کم خنک‌کننده، و کد خطای CVT در نمایشگر داشبورد اشاره می‌کنند. این  علائم را نباید نادیده گرفت و هر چه زودتر مورد توجه کارشناسان CVT نیسان ما قرار گیرد، احتمال تعمیر آسان بیشتر می شود. اگر به خوبی مراقبت کنید و نگهداری مناسب را انجام دهید، ثابت شده است که حداقل 5-6 سال یا 100000 مایل بدون مشکل دوام می آورند. CVT (گیربکس متغیر پیوسته) یک فناوری نسبتاً جدید است و سازندگان همواره در حال بهبود طراحی هستند.

CVT ها از طرح های مختلفی استفاده می کنند، اما یک موضوع مشترک دارند. به جای مجموعه ای از دنده های جداگانه، CVT ها از روش هایی برای تغییر دور موتور در محدوده عملکرد موتور استفاده می کنند. به عبارت دیگر، نسبت‌های دنده ثابت با یک تنظیم سرعت دائماً متغیر جایگزین می‌شوند.

برخی از CVT ها از تسمه یا سیستم زنجیردار استفاده می کنند. سایرین، مانند تویوتا CVT، “الکترونیکی” هستند و از تسمه و زنجیر استفاده نمی کنند. به عنوان مثال، CVT در پریوس یا RAV4 هیبریدی، از یک جفت موتور در هماهنگی با یک سیستم دنده استفاده می کند.برخی از طراحی‌های CVT حتی اگر شتاب تهاجمی می‌گیرید، حس «تغییر» را به شما می‌دهند. ایده این است که رانندگان ممکن است بخواهند احساس جابجایی قدیمی را داشته باشند.

درست مانند گیربکس های اتوماتیک و دستی، گیربکس های متغیر پیوسته (CVT) مستعد مشکلات گیربکس هستند، به ویژه در صورت مراقبت ضعیف. اما اگر به درستی از آنها مراقبت شود، آنها توانایی بیشتری برای کنترل محدوده دور موتور خودرو دارند و بنابراین تجربه سواری نرمی را ارائه می دهند.

CVT مشکلات گیربکس را ایجاد می کند که رفع برخی از آنها آسان نیست و بسیار پرهزینه است . با این حال، یک قانون سرانگشتی این است که اطمینان حاصل کنید که از CVT خود به درستی مراقبت می کنید زیرا تعمیر آن ممکن است امکان پذیر نباشد، بنابراین ماشین جدید را تضمین می کند.

تعمیرگاه

با توجه به نقش گیربکس در حرکت خودرو و اهمیتی که این قطعه در خودرو دارد ما در مجموعه ی تهران پلاس تیمی متخصص در امر تعمیر گیربکس cvt برای رفع انواع مشکلات احتمالی که برای این گیربکس ایجاد می شوند گرد هم آورده ایم. علاوه بر این تمامی خدمات در مرکز تهران پلاس با ضمانت و گارانتی ارائه می شوند. شما می توانید برای دریافت وقت و یا هماهنگی خودروبر رایگان با تکنسین های ما در ارتباط باشید. 

مرتضی کرمانی: 09125721341

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.