ورود به بازار کار حسابداری را از این مقاله شروع کنید

 امروزه نگاهی مختصر به آگهی‌های استخدامی و نیازمندی‌های بازار کار نشان می‌دهد که بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف برای جایگاه شغلی حسابدار به دنبال فردی با مهارت بالا هستند.

در این شغل افراد با اعداد و ارقام سروکار دارند و لازمه آن داشتن علاقه به مباحث ریاضی و مالی است. در سال‌های اخیر شغل حسابداری ازجمله مشاغل پردرآمد محسوب می‌شود و همین موضوع باعث شده است افراد علاقه‌مند به این شغل و فارغ التحصیلان از رشته‌های مختلف مسیر شغلی خود را تغییر داده و وارد عرصه حسابداری شوند.

شما می‌توانید در ادامه این مقاله اطلاعات لازم برای ورود به بازار کار حسابداری را بخوانید.

معرفی شغل حسابداری

یک حسابدار مسئول تهیه حساب‌ها، بودجه‌بندی و مدیریت اطلاعات مالی است. همچنین می‌تواند در مورد شرایط مالی به مشتریان حقیقی یا حقوقی مانند شرکت‌های بین‌المللی مشاوره دهد و کمک کند.

وظیفه اصلی حسابداران تهیه و بررسی سوابق مالی است و باید مطمئن شوند که اطلاعات به‌روز و دقیق باشد. آن‌ها می‌توانند در زمینه‌های خاصی همچون حسابداری مالیاتی یا صنعتی تخصص داشته باشند. (مراجعه به این صفحه: https://jobvision.ir/jobs/collection/accounting-assistant)

وظایف یک حسابدار چیست؟

وظایف و مسئولیت‌های معمول در شغل حسابداری عبارت‌اند از:

• تهیه حساب و اظهارنامه مالیاتی

• نظارت بر مخارج و بودجه

• حسابرسی و تجزیه‌وتحلیل عملکرد مالی

• پیش‌بینی مالی و تجزیه‌وتحلیل ریسک

• مشاوره در مورد کاهش هزینه‌ها و افزایش سود

• تدوین و ارائه گزارشات مالی و بودجه‌ای

• اطمینان از تطابق صورت‌های مالی و سوابق با قوانین و مقررات

• به‌روز نگه‌داشتن دفاتر و سیستم‌های حسابداری.

ورود به بازار کار حسابداری را از کجا شروع کنیم؟

تحصیل در رشته حسابداری و یا رشته‌های مرتبط به آن همچون مدیریت و اقتصاد ازجمله شروط اصلی برای ورود به بازار کار حسابداری است. دوره‌های کار با نرم افزارهای حسابداری (مانند نرم افزار هلو یا آموزش اکسل) و دوره‌های کمک‌آموزشی برای کسب مهارت به شما در این مسیر و ورود به شغل حسابداری بسیار کمک خواهد کرد.

در ادامه مسیر باید به دنبال کسب تجربه باشید. دوره کارآموزی برای کسب مهارت و تجربه لازم است. انگیزه، علاقه و تلاش مستمر در دوره‌های کارآموزی کمک می‌کند انگیزه خود را به کارفرما نشان دهید. همچنین امکان دارد در این راه پیشنهادهای کاری جدیدی داشته باشید.

ماندگاری در کنار تلاش و کسب تجربه بسیار مهم است. درصورتی‌که بتوانید به‌عنوان کارمند در شرکتی فعالیت کنید، پس از گذشت 3 الی 4 سال می‌توانید به‌طور مستقل فعالیت کنید. بدین‌صورت که می‌توانید برای کسب درآمدهای بالا به اجرای خدمات برای شرکت‌ها و مشاغل مختلف بپردازید.

برای حسابدار شدن به چه مهارت‌هایی نیاز است؟

حسابداری رشته‌ای دقیق است، یعنی در این شغل جای کمی برای خطا وجود دارد. ازاین‌رو کارفرمایان به دنبال افرادی در این شغل هستند که مهارت های فنی و تخصص در تجزیه‌وتحلیل و گزارش دهی داشته باشند.

در هر شغلی، داشتن مهارت‌های نرم در کنار مهارت‌های تخصصی به پیشرفت در شغل کمک می‌کند. مهارت‌های نرم، مجموعه مهارت‌های اساسی و حرفه‌ای همچون هوش هیجانی و توانایی ادراک برای تعامل با دیگران است. موارد زیر ازجمله مهارت‌هایی است که برای تبدیل‌شدن به حسابدار حرفه‌ای لازم است:

• ارتباط کتبی و شفاهی قوی

• سازماندهی و توجه به جزئیات

• مهارت‌های تحلیلی و حل مسئله

• مدیریت زمان

• تجزیه‌وتحلیل سیستم‌ها

• استدلال ریاضی و قیاسی

• تفکر انتقادی

• یادگیری فعال

• دانش دفتری

• تسلط به نرم‌افزارهای حسابداری

انواع فرصت های شغلی حسابداری

امروزه دنبال کردن حرفه حسابداری یک حرکت هوشمندانه است. اگر با مدرک کارشناسی ارشد در رشته حسابداری مشغول به کار شوید، تقاضای زیادی خواهید داشت و برای مشاغل مدیریتی و سطوح ارشد آماده خواهید بود. هفت شغل ویژه بازار کار حسابداری برای سال 2022 عبارت‌اند از:

1. حسابرس

2. حسابدار اطلاعات و فناوری

3. تحلیلگر ارشد مالی

4. حسابدار پزشکی قانونی

5. حسابدار مدیریتی

6. کنترل کننده

7. مدیر مالی CFO))

چالش‌های شغل حسابداری

همان‌طور که قبل‌تر گفتیم شغل حسابداری بسیار دقیق است؛ ازاین‌رو، یکی از چالش‌های مهم در این شغل بی‌دقتی است. در حقیقت یک خطای کوچک می‌تواند محاسبات را دچار مشکل کند. همچنین زمان کم باعث افزایش فشار کاری می‌شود. یکنواختی در کار نیز می‌تواند باعث کلافگی و بی‌انگیزگی در این شغل شود.

جریان نقدینگی، استخدام استعدادهای جدید، انطباق با تغییرات مالیاتی و نظارتی جدید و تداوم سازگاری با کارگران از راه دور، برخی دیگر از چالش‌های موجود برای تیم‌های حسابداری هستند.

مزایا و فواید شغل حسابداری

شغل حسابداری دارای امنیت شغلی بالایی است و شرکت‌ها و سازمان‌ها به دنبال افرادی هستند که بتوانند امور مالی و مالیاتی شرکت را نظم ببخشند. موضوع دیگری که می‌توان به‌عنوان مزیت در بازار کار حسابداری به آن اشاره کرد، رقابتی بودن دستمزدهاست. با توجه به مهارت، تخصص و تجربه حقوق دریافتی حسابداران متفاوت است. داشتن دانش

عمومی از اصول حسابداری، زمینه مناسبی را برای پیشرفت در موقعیت‌های بالاتر در این شغل فراهم می‌کند. بر اساس تحقیقات انجام‌شده، بازار کار حسابداری کاملاً رو به رشد است و در سال‌های آینده تقاضای قابل‌توجهی برای حسابداران ایجاد خواهد شد.

متخصصان حسابداری می‌توانند کارآفرین شوند و پس از سال‌ها تجربه در محل کار، زمانی که حسابداران ارتباطات تجاری زیادی با مخاطبان پیدا کردند، می‌توانند کسب‌وکار خود را ایجاد کنند.

جمع‌بندی

مسیر ورود به بازار کار حسابداری بسیار روشن و شفاف است و ما سعی کردیم در این مقاله شما را با این مسیر آشنا کنیم.

تحصیل در رشته حسابداری و گذراندن دوره‌های مهارت‌آموزی از مهم‌ترین راه‌های ورود به این شغل است. تقاضای بالا برای این شغل و مزایایی که در مقاله گفته شد، موجب شده است افراد بسیاری به حسابداری علاقه‌مند شوند. گرایش‌های مختلفی که در حسابداری وجود دارد به مخاطبان این امکان را می‌دهد تا بر اساس علاقه خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.