آیا ریزش بیت کوین همچنان ادامه دارد؟

 بر اساس بررسی های تیم تحلیلی کوین پلاس، بیتکوین در دو دوره قبلی خود و احتمالا در در دوره ای که در آن قرار داریم رفتار مشابهی از خود نشان داده است.

به این ترتیب که چند ماه قبل از هاوینگ بیت کوین (هاوینگ اتفاقی است که در هر دوره ۴ ساله در بیتکوین اتفاق می افتد و طی آن پاداش ماینرهای بیت کوین نسبت به دوره ۴ ساله قبل خود به نصف می رسد) قیمت یک روند صعودی را شروع می کند و بعد از رسیدن به اوج قیمتی شروع یه یک اصلاح قیمتی و زمانی می کند.

ساختار اصلاح های قیمتی در بیتکوین به این شکل بوده است که ابتدا یک ناحیه‌ حمایتی جعلی (محدوده خاکستری رنگ) در قیمت شکل می گیرد و وقتی بعد از چند بار عمل کردن آن ناحیه جعلی، اعتماد ها به آن محدوده جلب شد با یک حرکت شارپ نزولی آن را رو به پایین شکسته و و خود را به ناحیه حمایتی اصلی (محدوده آبی رنگ) می رساند و بعد از تشکیل کف قیمتی در آن محدوده حمایتی در فاصله زمانی ۷۵۰ الی ۹۰۰ روز بعد از هاوینگ، روند صعودی بعدی را شروع می کند.

در چرخه فعلی که در حال حاضر در آن قرار داریم بیتکوین روند صعودی خود را در قیمت ۶۹ هزار دلار به پایان رساند و اصلاح قیمتی و زمانی خود را شروع کرد. اگر ساختار اصلاح را بخواهیم با دو دوره قبلی مقایسه کنیم، محدوده ۳۰ هزار دلار همان ناحیه حمایتی جعلی ای بود که توانسته بود طی این مدت اعتمادها را به خود جلب کند و در چند وقت اخیر با یک حرکت شارپ نزولی توانست آن را رو به پایین بشکند.

در حال حاضر با گذشت تقریبا ۷۵۰ روز بعد از هاوینگ در مرحله‌ای هستیم که باید ناحیه حمایتی اصلی که درست کمی پایین تر از ناحیه حمایتی جعلی قرار دارد را پیدا کنیم. با تحلیل‌های صورت گرفته توسط تیم تحلیل کوین پلاس می توان به این نتیجه رسید که این محدوده حمایتی که کف قیمتی بیت کوین قرار است روی آن تشکیل شود یا در محدوده ۲۵ الی ۲۷ هزار دلار (دقیقا جایی که در آن قرار داریم) است و یا در محدوده ۱۸ الی ۲۰ هزار دلار.

چیزی که مشخص است، این است که تشخیص و خرید در پایین ترین قیمت امری بسیار دشوار است و اگر بخواهیم به دنبال خرید کل سرمایه در پایین ترین قیمت ها باشیم احتمال نرسیدن به آن نواحی و جا ماندن از شروع روند صعودی وجود دارد، به همین دلیل با توجه به شکست ناحیه حمایتی جعلی بیت کوین و وارد شدن به آخرین مرحله ریزش خرید در این محدوده ها به صورت پله ای با مدیریت ریسک و سرمایه منطقی به نظر می‌رسد. در صورت شروع روند صعودی، بیت کوین می تواند حداقل تا محدوده های ۹۰ تا ۱۴۰ هزار دلار با توجه به آخرین کفی که تشکیل می‌دهد، حرکت کند.

علاوه بر مسائل تکنیکال و نگاهی به نمودار قیمتی بیت‌کوین، خوب است نگاه جامع‌تری به بیت‌کوین و مسائل بنیادی آن بیاندازیم. احتمالاً با بیت‌کوین و چگونگی عمل‌کرد آن آشنا هستید. عمل‌کرد بیت‌کوین همچون یک پول جهانی است که مردم از آن استفاده می‌کنند و هر چه تعداد افراد بیشتری قصد استفاده از این ارز را داشته باشند، این ارز ارزشمندتر و شاید حتی گران‌تر شود. اما در ریزش اخیر بازار این ترس به جان مردم افتاده است که «نکند قیمت بیت‌کوین پایین‌تر از این بیاید و صفر شود»! در اینجا با بررسی چند شاخصه‌ی بنیادی بیت‌کوین می‌خواهیم به این سؤال پاسخ دهیم.

اولین شاخصه، شاخص ترس و طمع در بازار است. این شاخص نشانگر میزان ترس یا طمع سرمایه‌گذاران بیت‌کوین است. شاخص ترس و طمع عددی بین صفر تا ۱۰۰ و روزانه به روزرسانی می‌شود. در تصویر نمایی از شاخص ترس و طمع در زمان نگارش این مقاله را مشاهده می کنید. این شاخص عدد ۱۴ و میزان ترس بسیار زیاد را نشان می‌دهد. به صورت تاریخی هر بار که این شاخص، به محدوده ترس شدید رسیده‌است، در کف‌های قیمتی قرار داشته‌ایم. این نقاط با رنگ آبی مشخص شده‌اند.

این هفته نیز شاخص ترس و طمع به حدی پایین آمد که حتی عدد ۹ که رقمی بسیار کم است را ثبت کرد و این عدد بیانگر ترس بسیار شدید در بازار بوده است.

تحلیل

شاخص دیگری که می‌توان مد نظر قرار داد، شاخص هزینه‌ی تمام‌شده‌ی استخراج یک بیت‌کوین است. همان‌طور که می‌دانید برای استخراج بیت‌کوین نیاز به صرف انرژی و برق است و باید از دستگاه‌هایی به نام ماینر استفاده کرد. این دستگاه‌ها برق زیادی مصرف کرده و بنا به قدرتی که دارند هر کدام مقداری بیت‌کوین استخراج می‌کنند. برخی از این ماینرها برق زیادی مصرف می‌کنند و برخی برق کم. برخی بیت‌کوین زیاد و برخی دیگر بیت‌کوین کمی استخراج می‌کنند. نمودار زیر میانگین هزینه‌ی تمام‌شده‌ برای استخراج یک بیت‌کوین را نشان می‌دهد.

نمودار

همان‌طور که در نمودار مشهود است این رقم همواره به گونه‌ای نوعی حمایت برای قیمت بیت‌کوین محسوب می‌شده. بدین معنی که قیمت بیت‌کوین هیچ گاه به مدت طولانی از این هزینه‌ی تمام‌شده پایین‌تر نبوده و البته هیچ گاه میزان زیادی نیز از این هزینه پایین‌تر نیامده‌است.

علاوه بر این باید به این نکته هم توجه داشت که بسیار منطقی است که این هزینه یک کف قیمتی برای بیت‌کوین باشد چرا که ماینرها علاقه دارند که با استخراج بیت‌کوین سود کسب کنند و در نتیجه ترجیح نمی‌دهند که بیت‌کوین خود را در رقمی کمتر از هزینه‌ی  تمام‌شده برای خود بفروشند.

هم‌اکنون این هزینه‌ی تمام‌شده برای هر یک بیت‌کوین رقمی بین ۲۶ تا ۲۸ هزار دلار است و این نوید را به ما می‌دهد که قیمت قرار نیست از این ناحیه به میزان زیادی پایین‌تر بیاید. بنابراین می‌توان امید داشت که در بدبینانه ترین سناریو بیت‌کوین در ناحیه‌ای بین ۲۰ تا ۲۵ هزار دلار کف قیمتی خود را ببیند مگر آنکه اتفاق خاصی در اقتصاد جهانی بیافتد. 

تهیه شده در تیم تحلیلی coin-plus.org

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.