چگونه اظهارنامه مالیاتی پر کنیم؟

 هر سال کسب و کارها و افراد بسیاری به دلیل بلد نبودن ارائه اظهارنامه مالیاتی، با جریمه‌ها و ضررهای فراوانی مواجه می‌شوند. یادگیری روش ثبت اظهارنامه الکترونیکی، مهارتی است که همه مدیران و حسابداران شرکت‌های مختلف باید بیاموزند.  

فرم اظهارنامه در‌واقع کارنامه مالی اشخاص حقیقی و حقوقی است که هر ساله به‌منظور محاسبه مالیات آن‌ها به دولت ارائه می‌شود. در این مقاله قصد داریم نحوه پر کردن و ارسال فرم اظهارنامه را به شما آموزش دهیم. مطالعه این مطلب کوتاه و کاربردی را به همه مدیران و فعالان حسابداری کشور پیشنهاد می‌کنیم.

اظهارنامه مالیاتی چیست و چه افرادی موظف به تکمیل و ارائه این فرم هستند؟

همه کسب و کارها و تجار حقیقی موظف‌اند که هر سال میزان سود و زیان، هزینه‌ها، استهلاک و سایر موارد مالی خود را در قالب اظهارنامه به اداره مالیات اعلام کنند. دولت به‌وسیله این اطلاعات، میزان مالیات پرداختی هر شرکت یا فرد حقیقی را مشخص می‌کند. در‌گذشته، همه افراد باید لیست اظهارنامه مالیاتی را به‌صورت حضوری پر می‌کردند؛ اما امروزه این فرایند به شکل الکترونیکی انجام می‌شود.

در صورت ارائه نکردن این اطلاعات، خود ممیزین مالیاتی مبلغ مالیات شما را تعیین خواهند کرد و با جریمه‌هایی نیز مواجه خواهید شد. برای تماشای ویدئوی آموزشی، آشنایی کامل با فرم اظهارنامه و یادگیری تکمیل و ارسال آن به اداره مالیات، پیشنهاد می‌کنیم که مقاله جامع «اظهارنامه مالیاتی چیست» را در وب‌سایت سپیدار سیستم مطالعه کنید.

معرفی افراد حقیقی و حقوقی که موظف به ارائه این فرم مالیاتی هستند

به‌طور‌کلی، همه افراد حقیقی و حقوقی زیر که در ایران شاغل‌اند و کسب درآمد می‌کنند، باید با نحوه تکمیل فرم اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی آشنا باشند:

•   همه افراد حقیقی که در ایران کار می‌کنند و از پرداخت مالیات معاف نیستند.

• همه کسب و کارها و افراد حقوقی که در ایران فعالیت می‌کنند و از پرداخت مالیات معاف نیستند.

• کلیه افراد حقیقی و حقوقی مستقر در خارج از کشور که درآمدشان از داخل ایران تأمین می‌شود.

• همه ایرانی‌هایی که در خارج از کشور کار می‌کنند.

• همه اتباع حقیقی و حقوقی غیرایرانی که در داخل ایران مشغول به کسب درآمد هستند.

همه این افراد باید به‌وسیله آموزش استانداردهای حسابداری، نحوه تکمیل و ارسال فرم اظهارنامه را بیاموزند تا در آینده با جریمه‌های احتمالی مواجه نشوند.

تکمیل اظهارنامه

آموزش نحوه تکمیل اظهارنامه مالیاتی به زبان ساده

تا همین چند سال قبل، مودیان مالیاتی باید فرم کاغذی اظهارنامه مالیاتی را پر کرده و به‌صورت حضوری به اداره مالیات ارسال می‌کردند؛ اما امروزه همه امور راحت‌تر شده است. کافی است به‌وسیله یک نرم افزار حسابداری صورت‌های مالی و اطلاعات حسابرسی خود را تنظیم کرده و به‌راحتی از طریق اینترنت اظهارنامه را پر کنید.

در سال‌های اخیر همه اشخاص می‌توانند با ورود به سایت پر کردن اظهارنامه مالیاتی (وب‌سایت سازمان امور مالیاتی کشور) نسبت به ثبت اظهارنامه مالیاتی و دریافت کد رهگیری اقدام کنند. البته برای ارسال الکترونیکی این فرم مالی، ابتدا باید در سامانه  tax.gov ثبت‌نام کنید.

مراحل تنظیم و ارسال اظهارنامه مالیاتی

ارسال فرم اظهارنامه مشروط بر ثبت‌نام الکترونیکی از طریق فضای اینترنت انجام خواهد شد. در ادامه، مراحل تکمیل این فرم را مطالعه خواهید کرد:

1. ورود به سامانه سازمان امور مالیاتی کشور

2. پیش ثبت‌نام کد اقتصادی و دریافت شماره رهگیری

3. تأیید اطلاعات اشخاص توسط ممیزان و دریافت نامه‌ای شامل اطلاعات کاربری هر فرد

4. ثبت‌نام کد اقتصادی

5. تأیید اطلاعات ثبت‌نام توسط اداره مالیات

6. دریافت و پر‌کردن فرم اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی

7. ارسال اینترنتی اظهارنامه و دریافت کد رهگیری

8. تهیه و پرداخت قبض‌های مالیاتی به‌صورت الکترونیکی

باید به این نکته اشاره کنیم که در‌صورتی‌که عمداً اطلاعات مالی را اشتباه وارد سامانه کنید، با جریمه‌های سنگینی مواجه خواهید شد. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم که حتماً در انجام امور حسابرسی کسب و کار خود از نرم افزارهای حسابداری کمک بگیرید.

اظهارنامه مالیاتی را چه زمانی ارسال کنیم؟  

توجه به زمان تکمیل و ارسال اظهارنامه اهمیت فراوانی دارد. این زمان برای اشخاص حقیقی سه ماه پس از پایان سال مالیاتی است. در کشورمان سال مالی از ابتدای فروردین هر سال آغاز شده و در پایان اسفند ماه به پایان می‌رسد. زمان ارسال فرم اظهارنامه برای شرکت‌ها و افراد حقوقی متفاوت است و به سال مالی آن شرکت بستگی دارد. مهلت ارسال اظهارنامه برای اشخاص حقوقی ۴ ماه پس از سال مالیاتی است.

اظهارنامه‌های مالیاتی الکترونیکی تا ۱۲ ماه بعد از ارائه آن‌ها به اداره مالیات فرصت رسیدگی دارند. بر اساس ماده ۱۵۶ قانون مالیات‌های مستقیم، دولت موظف است در این بازه زمانی مشخص، اعتبار اظهارنامه‌ها را باتوجه‌به مدارک موجود بررسی کرده و برگه تشخیص را صادر کند. اگر هر کدام از مودیان مالیاتی به این برگه اعتراضی داشته باشند، ۳ ماه فرصت دارند تا برای ثبت اعتراض خود اقدام کنند.

مالیات

امکان اصلاح فرم اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی تا یک ماه

پس از ارائه اظهارنامه مالیاتی و ثبت آن در سامانه، تا یک ماه می‌توانید برای اصلاح مندرجات این فرم اقدام کنید. فراموش نکنید که در صورت واردکردن عمدی اطلاعاتِ اشتباه، با جریمه‌های سنگینی روبه‌رو خواهید شد. برای رسیدگی به امور مالیاتی و حسابرسی کسب و کارتان حتماً از نرم افزارهای مالی کمک بگیرید. این برنامه‌های کاربردی دقت انجام امور را به‌مراتب بالاتر می‌برند.

رسیدگی به امور حسابداری و مالیاتی کسب و کارها با نرم افزارهای حسابداری سپیدار سیستم

در این مقاله به طور کامل بررسی کردیم که چگونه اظهارنامه مالیاتی پر کنیم؟ همچنین به اهمیت استفاده از نرم افزارهای حسابداری در شرکت‌ها پی بردیم. شرکت معتبر سپیدار سیستم با تولید و عرضه نرم افزارهای حسابداری شرکتی و فروشگاهی سپیدار و دشت، تلاش می‌کند تا به پیشرفت و ارتقای کسب و کارهای کوچک و بزرگ کمک کند. با استفاده از نرم افزارهای حسابداری این مجموعه به‌آسانی می‌توانید دقت و صحت انجام امور حسابداری و مالیاتی کسب و کارتان را چند برابر کنید.

خدمات پس از فروش، پشتیبانی قدرتمند و البته آموزش کامل و آسان استفاده از این برنامه‌ها، از مزیت‌های تهیه نرم افزارهای سپیدار هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره محصولات و خدمات سپیدار سیستم به سایت این مجموعه به آدرس sepidarsystem مراجعه کنید یا با شماره پشتیبانی ۸۱۰۲۲۴۴۴-۰۲۱ تماس بگیرید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.