روش‌های تشخیص تیرآهن کارخانه‌های مختلف

اگر هم برای اولین بار است که می‌خواهید تیرآهن بخرید، خب ممکن است تشخیص تیرآهن اصل از تقلبی برایتان کار سختی باشد! در هنگام خرید تیرآهن، باید بتوانید به‌راحتی تیرآهن کارخانه‌های مختلف را بررسی کنید؛ اما چگونه می‌توان این کار را انجام داد؟ این موضوعی است که قرار است در این مقاله در مورد آن صحبت کنیم.

چگونه تیرآهن تقلبی را از اصل تشخیص دهیم؟

قبل از اینکه به تشخیص تیرآهن کارخانه‌های مختلف بپردازیم، بهتر است به این موضوع توجه داشته باشیم که شما با در نظر گرفتن پارامترهای مختلفی می‌توانید تیرآهن اصلی را تشخیص دهید و با آگاهی بیشتری، این محصول را بخرید. این پارامترها عبارت‌اند از:

  1. استانداردهای به‌کاررفته در تیرآهن

  2. علامت اختصاری تیرآهن

  3. وزن تیرآهن

  4. توجه به پلاک نصب‌شده بر روی تیرآهن

  5. توجه به رنگ تیرآهن خریداری‌شده

  6. توجه به برگ آنالیز که روی محصول درج‌شده است.

چگونه می‌توان تیرآهن کارخانه‌های مختلف را از هم تشخیص داد؟

تیرآهن

همان‌طور که گفته شد، برای خرید تیرآهن باید به پارامترهای مختلفی توجه کرد که مهم‌ترین و درعین‌حال آسان‌ترین پارامتر، توجه به علامت اختصاری درج‌شده روی تیرآهن است. علامت اختصاری که هرکدام  از کارخانه‌ها برای تولید تیرآهن خود در نظر دارند، با کارخانه دیگر متفاوت است و همین موضوع باعث شده که به‌راحتی بتوان تیرآهن کارخانه‌های مختلف را تشخیص داد.

به‌عنوان‌مثال، روی هر دو بال تیرآهن ذوب آهن اصفهان، علامت اختصاری ESCO درج‌شده است که این تیرآهن را از سایر محصولات دیگر متمایز می‌کند. وجود این علامت اختصاری نشان‌دهنده اصالت کالای موردنظر است. این در حالی است که کارخانه فایکو، تیرآهن‌های تولیدشده خود را با علامت اختصاری FAICO تولید و روانه‌ی بازار فولاد می‌کند.

در تصویر زیر می‌توانید علامت اختصاری تیرآهن کارخانه‌های مختلف را مشاهده کنید.

قیمت  تیرآهن

نکته مهم دیگری که باید در زمان خرید تیرآهن به آن توجه داشته باشید، توجه به استاندارد تیرآهن است. کارخانه ذوب آهن، معمولاً محصولات خود را مطابق با استانداردهای روسی روانه‌ی بازار فولاد می‌کند. اگر در زمان خرید به اصیل بودن تیرآهن شک دارید، بهتر است از فروشنده، برگه آنالیز فنی یا پلاک بندیل را درخواست کنید.

یکی دیگر از نکاتی که حتماً باید به آن توجه ویژه داشته باشید، وزن تیرآهن است. هرکدام از تیرآهن‌های موجود در بازار، از وزن خاصی برخوردار هستند، برخی ممکن است سنگین‌تر باشند و برخی دیگر از وزن کمتر برخوردار باشند. وزن تیرآهن مختلف از کارخانه‌ها را می‌توانید در جدول اشتال مشاهده کنید.

یکی دیگر از نکات مهم و قابل‌توجه، این است که در زمان خرید، به رنگ سطح تیرآهن توجه داشته باشید. رنگ تیرآهن می‌تواند گویا خوب یا بد بودن این محصول باشد. اگر زنگ‌زدگی و یا کدر بودن روی سطح تیرآهن وجود داشته باشد، نشان از نامرغوب بودن کالا است. بنابراین یادتان باشد که حتماً به این موضوع دقت کنید.

روی بسته‌بندی تیرآهن، یک پلاک قرار دارد که با شناسایی این پلاک به‌راحتی می‌توان تیرآهن اصل را از غیر اصل تشخیص داد. روی این پلاک شناسایی، نام محصول، کارخانه تولیدکننده، وزن، استاندارد و همچنین پارامترهای به‌کاررفته روی آن نوشته‌شده است. پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه بیشتر در مورد تشخیص تیرآهن تقلبی از اصل بدانید، اینجا کلیک کنید.

یادتان باشد که تیرآهن وظیفه دارد نیرو و فشارهای وارده به ساختمان را تحمل کند، ازاین‌رو انتخاب یک تیرآهن باکیفیت از یک کارخانه معتبر، می‌تواند روی میزان کیفیت این محصول و درنتیجه استحکام و دوام سازه شما تأثیر داشته باشد.

علاوه بر این‌که لازم است در زمان خرید تیرآهن، به علامت اختصاری نوشته‌شده روی آن توجه داشته باشید، باید به وزن تیرآهن، استاندارد تیرآهن، پلاک روی محصول و... دقت کنید. برای اینکه مطمئن باشید که تیرآهن انتخاب‌شده وزن درستی دارد، می‌تواند وزن یک سایز آن را با جدول اشتال مطابقت دهید.

سخن پایانی

یک نکته مهم در مورد خرید تیرآهن، توجه به قیمت روز این مقطع فولادی است تا بتوانید هزینه‌های پیش‌بینی‌نشده را به حداقل برسانید. بنابراین بهتر است که به‌صورت روزانه، روند قیمت تیرآهن را دنبال کنید و در بهترین زمان ممکن نسبت به خرید این محصول اقدام نمائید. 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.