گام بلند ریل گردش ایرانیان برای خلق آینده گردشگری

اگر علاقه‌مند یا فعال بازار بورس باشید حتما با نماد «حگردش» و سابقه رشد مثال‌زدنی آن آشنایی دارید. این نماد متعلق به شرکت ریل گردش ایرانیان است که اولین شرکت خصوصی است که با پذیره‌نویسی بورسی متولد شده است.

«حگردش» که در ۲۶ تیرماه سهامداران خود را برای برگزاری مجمع عمومی سالیانه و نیز مجمع عمومی فوق العاده جهت اصلاح اساسنامه دعوت نموده، اخیراً نمایی از چشم‌انداز خود ارائه کرده است که نشان‌دهنده تحقیقات وسیع این شرکت در حوزه گردشگری و برنامه‌ مناسب آن برای پوشش دادن خلأهای موجود در این حوزه است. در این گزارش به بررسی برنامه توسعه این شرکت درباره صنعت گردشگری ایران، عملکرد شرکت در سال ۱۴۰۰ و چشم‌انداز و برنامه پیش روی آن می‌پردازیم.

ریل گردش ایرانیان سال گذشته را چطور گذراند؟

شرکت ریل گردش ایرانیان با پذیره‌نویسی سهام در اسفندماه سال ۹۹ متولد شد. آن چه که از ابتدا این شرکت را از تمام شرکت‌های بورسی متمایز می‌کند، خلاقیت در تولد آن است. در واقع شرکت ریل گردش ایرانیان، اولین شرکت خصوصی پذیره‌نویسی شده در بازار سرمایه کشور است.

این شرکت در حال حاضر با سرمایه‌ای بالغ بر ۱.۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال (هزار و ششصد میلیارد ریال) و به صورت سهامی عام اداره می‌شود. به طوری که مالکیت ۵۱ درصد از سهم آن با شرکت ریل پرداز نوآفرین (قطارهای پنج ستاره فدک) است.

هدف این شرکت در زمان تأسیس توسعه خدمات ریلی در شمال و غرب کشور بود که با همین منظور کار خود را با بازسازی ۱۰ واگن از ۲۰ واگن تحت مالکیت خود در مسیر رشت – تهران – مشهد آغاز نمود. ما بقی واگن‌های متناسب گشایش در گردشگری ریلی نیز تأمین مالی شده و به روی ریل قرار خواهند گرفت. طبق برنامه قرار است ۳ واگن دیگر نیز در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ به این ناوگان اضافه شوند.

هم‌چنین از دیگر اقدامات این شرکت در سال گذشته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- تجهیز و راه‌اندازی دفتر کار و جذب نیروی متخصص

- اخذ پروانه فعالیت از انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته

- ثبت شرکت نزد سازمان بورس و اوراق بهادار در تاریخ ۲۹/۰۲/۱۴۰۰ تحت شماره ۱۱۸۴۰

- پذیرش و درج در بازار پایه فرابورس در تاریخ ۲۳/۰۵/۱۴۰۰

- انعقاد تفاهم‌نامه خدمات کشش، راهبری، فنی و مهمانداری قطارهای مسافربری

- انعقاد تفاهم‌نامه فروش بلیت قطارها با استفاده از زیرساخت‌های شرکت ریل پرداز نوآفرین

- انعقاد تفاهم‌نامه بابت غذا و ملزومات مورد نیاز جهت پذیرایی از مسافران با شرکت تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک

- اقدامات جهت راه‌اندازی پلتفرم فروش به سازمان‌ها و شخصیت‌های حقوقی

- آغاز تأمین مالی واگن‌های باقی‌مانده

- بررسی ظرفیت بازار گردشگری و پتانسیل شرکت در توسعه ابزارهای اکوسیستم گردشگری از جمله استفاده از فناوری‌های نوین مالی

- بررسی ظرفیت‌های تولید محتوای سرگرمی سفر از جمله بازی‌ها و اطلاعات گردشگری با استفاده از فضای تعاملی

صنعت گردشگری ایران کجاست و باید به کجا برسد؟

مطابق سند چشم‌انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران، سهم ایران از شمار گردشگران جهانی در سال ۱۴۰۴، باید به ۱.۵ درصد افزایش یابد. هم‌چنین طبق این سند، سهم کشور از درآمد گردشگری جهانی نیز باید به ۲ درصد در سال ۱۴۰۴ برسد که برابر با سالانه حدود ۲۵ میلیارد دلار است.

بر اساس آمار در دسترس و بر خلاف تصورات عمومی کشور چین بزرگترین بازار توریسم در جهان را داراست که سهم گردشگری از تولید ناخالص داخلی این کشور برابر با ۱۱ درصد است. نکته جالب دیگر در صنعت گردشگری کشور چین این است که ۱۰ درصد اشتغال در این کشور به طور مستقیم و غیرمستقیم به گردشگری مربوط می‌شود که با توجه به جمعیت این کشور، عدد قابل توجهی است.

یکی از دلایل مهم رشد صنعت گردشگری در کشور چین، تعداد بالای سفرهای داخلی در این کشور است. به طوری که طبق آمار، در سال ۲۰۰۶ بیش از ۹۰ درصد شهرنشینان چینی سفر داخلی داشته‌اند و در سال ۲۰۱۵ این کشور تعداد ۶ میلیارد سفر داخلی را به ثبت رسانده است. یعنی به طور میانگین هر شهروند چینی بیش از ۴ سفر در سال داشته است. این در حالی است که در فصل بهار سال ۱۳۹۸ (پیش از همه‌گیری کرونا) فقط ۴.۵ درصد از ایرانیان سفر با تعریف بین المللی آن را انجام داده‌اند و از این تعداد نیز صرفاً ۱.۵ درصد آنان از خدمات تور استفاده کرده‌اند.

با صرف‌ نظر از مسائل فرهنگی و اجتماعی، علت اقبال کم به گردشگری در کشور ما وجود دو مسئله اساسی است که توسط شرکت ریل گردش ایرانیان شناسایی و راهکارهایی برای حل آن طراحی شده است. اولین مسئله در صنعت گردشگری ایران کیفیت پایین به دلیل «عدم وجود خدمات یکپارچه گردشگری» است. به این معنی که هیچ کدام از خدمات گردشگری، تمام اجزاء‌ یک سفر را پوشش نمی‌دهند.

مسافر ایرانی، هنگام سفر، کامل‌ترین بسته قابل انتخاب پیش رویش را «تور»های مسافرتی آژانس‌ها می‌بیند که این تورها نیز عموماً چیزی جز حمل و نقل و اسکان را شامل نمی‌شوند و مسافر برای وقت گذراندن در بازه زمانی مشخص در شهر مقصد، برنامه و بسته جامعی را پیش روی خود نمی‌بیند و همین باعث سردرگمی او می‌شود. از این گذشته، اگر چنین بسته‌ای هم از جایی به او ارائه شود، متناسب با شخصیت و علایق او شخصی‌سازی نشده و صرفاً یک نسخه کلی است که به همه مسافران آن مقصد ارائه می‌شود.

مسئله دیگری که صنعت گردشگری کشور ما با آن دست و پنجه نرم می‌کند، مسئله «کاهش سرانه درآمد خانوار» است. به دلیل مشکلات اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی، خانواده‌های ایرانی سفر را از اولویت‌های مخارج خود کنار می‌زنند و همین باعث کاهش آمار سفر داخلی بین خانواده‌های ایرانی شده است. از طرفی، یکی دیگر از پیامدهای این وضعیت اقتصادی، تغییر روش پس‌انداز خانواده‌هاست به طوری که اکثر خانواده‌های ایرانی دیگر پس‌انداز را به شکل انباشت پول نقد انجام نمی‌دهند. این در حالی است که هنوز ساز و کار مناسبی برای پرداخت هزینه سفر متناسب با این مدل درآمد و پس‌انداز طراحی نشده است.

این شرکت برای این دو مسئله صنعت گردشگری که پیش‌تر ذکر شد راهکارهایی طراحی کرده است که در ادامه گزارش به آن خواهیم پرداخت.

تعهد شرکت ریل گردش ایرانیان دسترسی همه ایرانیان به خدمات سفر و گردشگری است

با توجه به اساسنامه و چشم‌انداز شرکت، این شرکت قرار نیست با مالکیت صرفاً ۲۰ واگن فقط در صنعت حمل و نقل ریلی فعالیت داشته باشد. شرکت ریل گردش ایرانیان بر آن است که با تکیه بر تجربیات «گروه فدک» در صنعت گردشگری، وارد حوزه‌های مختلفی از زیرساخت‌های این صنعت شود.

تعهد شرکت ریل گردش ایرانیان خلق یک اکوسیستم باز و فناورانه است که بتواند به کسب و کارهای حوزه گردشگری جهت افزایش کیفیت و برخورداری از صرفه در مقیاس کمک کند.

با توجه به دو مسئله شناسایی شده در صنعت گردشگری کشور که پیش‌تر به آن اشاره شد، «عدم یکپارچگی در ارائه خدمات گردشگری» و «کاهش سرانه درآمد خانوار ایرانی»، این شرکت راهکارهای دقیقی برای هر کدام از این مسائل ارائه کرده است.

کانون مشتریان

از دلایل مهمی که منجر به «عدم یکپارچگی در ارائه خدمات گردشگری» می‌شوند، می‌توان به نبود پلتفرمی جامع برای دریافت تمام این خدمات و هم‌چنین نبود اطلاعات مناسب از شخصیت و سلایق مخاطب جهت شخصی‌سازی خدمات گردشگری اشاره کرد.

یکی از نقاط قوت هر برند موفقی در دنیا «باشگاه مشتریان» است. پایگاهی که مشتریان یک برند خاص در آن گرد هم می‌آیند و از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند. حضور مشتریان در یک پایگاه یکپارچه به برند کمک می‌کند که هم بتواند خدمت بهتری را ارائه کند و هم بانک اطلاعاتی دقیقی از مشتریانش در دست داشته باشد و با تحلیل آن بتواند نیازهای مشتریان را روز به روز بهتر برطرف سازد.

برنامه عملیاتی شرکت ریل گردش ایرانیان برای حل مسئله «عدم یکپارچگی در ارائه خدمات گردشگری» ایجاد یک کانون مشتریان هوشمند است که فراتر از ارائه خدمات گردشگری عمل خواهد کرد. این شرکت در پی راه‌اندازی پلتفرم جامعی است که زنجیره‌ای از خدمات گردشگری را از ابتدا تا انتهای سفر به مشتری عرضه کند. این پلتفرم با ارتباط با کسب و کارهای مختلف حوزه گردشگری، خدمات گردشگری را در سطوح و کلاس‌های مختلف بر اساس خواست مشتری ارائه خواهد کرد.

یکی دیگر از مسائل مهم در ارائه خدمات گردشگری در کشور نیز این است که به دلیل عدم وجود یکپارچگی در ارائه خدمات، اطلاعات درستی از مشتری و مخاطب در دست نیست و به همین دلیل هم ارائه‌دهندگان خدمت در این حوزه نمی‌توانند خدمات‌شان را متناسب با شرایط و نیاز مشتری به طور صحیح شخصی‌سازی کنند.

در همین رابطه می‌توان به مزیت دیگر کانون مشتریان شرکت ریل گردش ایرانیان اشاره کرد. این کانون به دلیل ارائه زنجیره خدمات گردشگری و سر و کار داشتن با بانک اطلاعاتی اعضا و مشتریان، با تحلیل اطلاعات، خدماتی شخصی‌سازی شده و متناسب با سلایق و شخصیت هر مشتری را پیشنهاد و ارائه خواهد کرد.

چشم‌انداز کانون مشتریان فقط به همین‌جا ختم نمی‌شود. این کانون در آینده‌ای میان‌مدت قصد دارد با تعامل بیشتر با مشتری، ارائه خدماتش را از حوزه گردشگری نیز فراتر برده و مشتریان را در تحقق سبک زندگی دلخواه‌شان کمک کند.

فناوری نوین مالی

«فناوری مالی» صنعتی در حوزه اقتصاد است که سعی دارد خدمات مالی را کارآمدتر کند و با حذف بروکراسی‌ها و کاهش هزینه‌ها در این عرصه، استفاده از این خدمات را برای مردم ساده‌تر سازد. خدمات پرداخت، رمزارزها، بانکداری الکترونیک بدون شعبه، فناوری‌های نوین بیمه و دیگر خدماتی از این دست همه در حوزه فناوری‌های نوین مالی قرار می‌گیرند.

در سال‌های اخیر در کشور ما نگاه ویژه‌ای از سمت دولت به این حوزه شده است. «اقتصاد دیجیتال» یکی از حوزه‌هایی است که امروزه مورد توجه دولت جمهوری اسلامی ایران است و وزارت اقتصاد و دیگر اجزاء دولت گام‌های بلندی در تقویت و رونق این حوزه برداشته‌اند.

راه حل شرکت ریل گردش ایرانیان برای مسئله «کاهش سرانه درآمد خانوار» و هم‌چنین «تغییر مدل پس‌انداز خانوار» نیز استفاده از فناوری‌های نوین مالی است. این شرکت با توجه به پشتوانه و امکانات منحصر به فرد خود در زمینه‌های فناوری اطلاعات، قصد دارد با به کار گیری از فناوری‌های نوین مالی، خدمتی را ارائه کند که مشتریان بتوانند با دریافت خدمات از پلتفرم‌های اختصاصی شده مدیریت مالی سفر خود را به بهترین نحو انجام دهند. ایجاد امکان «خرید اقساطی» تنها یکی از خدمات این شرکت خواهد بود.

چرا سهام «حگردش» در بورس مهم است؟

سهام «حگردش» در بازار بورس از چند جهت برای فعالان این بازار اهمیت دارد. یکی آن که این شرکت اولین شرکتی است که با پذیره‌نویسی متولد شده است و همین هم نشان‌دهنده سازگاری کامل آن با این بازار است.

اهمیت دیگر سهام شرکت ریل گردش ایرانیان در این است که با توجه به برنامه‌های پیش رو، این شرکت قرار است رفته رفته از حوزه حمل و نقل ریلی به حوزه فناوری اطلاعات تغییر فعالیت بدهد و این انتقال حوزه فعالیت به شدت بر روی شاخص «قیمت بر سود» سهام تأثیرگذار است.

برنامه‌های مدون کسب و کار شرکت در قالب گزارش تفسیری مدیریت افقی ۳ ساله را تصویر نموده که به خوبی نشان می‌دهد تشخیص صحیح و به موقع خدمات مورد نیاز، چه میزان می‌تواند آینده یک شرکت و یک صنعت را متحول کند. این راهبردها که سهامداران را از کل گردش اقتصاد گردشگری منتفع خواهد کرد به روشنی اعلام می‌کند نه تنها شرکت ریل گردش ایرانیان بلکه صنعت گردشگری کشور جذابیت بالایی برای سرمایه‌گذاری دارند و امروز مشارکت در آینده‌ای درخشان، در دسترس علاقه‌مندان به صنایع فناوری و خدمات می‌باشد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.