پروژه احداث کارخانه تولید آهن‌اسفنجی بیجار کلید خورد

  جلسه آغاز پروژه احداث کارخانه تولید آهن‌اسفنجی با ظرفیت تولید سالانه ۱.۶ میلیون تن در شهرستان بیجار ۲۸ تیر ماه ۱۴۰۱ برگزار شد. در این جلسه محمدرضا احمدی مدیرعامل شرکت صنایع فولاد کردستان و جعفر سرقینی مدیرعامل شرکت مهندسی معادن و فلزات حضور داشتند.

در این نشست مدیرعامل شرکت صنایع فولاد کردستان عنوان کرد: زنجیره فولاد کردستان یک اتفاق مهم در این استان به‌شمار می‌رود، استانی که بیش از پیش شایسته توسعه است. محمدرضا احمدی در ادامه خاطرنشان کرد: موضوع مهم در این پروژه تامین نقدینگی است که در سال اول قادر به تامین این نقدینگی شدیم.

وی همچنین یادآور شد: به همت شرکت فولاد تکنیک و شرکت MME روزهای خوبی را برای پروژه فولاد کردستان می‌توان پیش‌بینی کرد. هم‌اکنون نیز پروژه از پیشرفت مناسبی برخوردار است.

تکمیل دو پروژه در زنجیره فولاد کردستان

در حاشیه این نشست، مدیرعامل شرکت صنایع فولاد کردستان درباره تکمیل این پروژه در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد عنوان کرد: شرکت فولاد کردستان، تکمیل‌کننده زنجیره فولاد در استان کردستان محسوب می‌شود. در این مسیر قرار است که دو پروژه را به سرانجام برسانیم؛ نخستین پروژه احداث یک واحد آهن‌اسفنجی به ظرفیت یک میلیون و و ۶۰۰ هزار تن در سال است.

این پروژه عملیات اجرایی آن آغاز شده است. فناوری به‌کار گرفته‌شده در این پروژه فناوری ایرانی پرد است. این فناوری توسط شرکت مهندسی معادن و فلزات MME از زیرمجموعه‌های سازمان ایمیدرو ابداع شده است. فناوری پرد به‌عنوان یک فناوری بومی ایرانی به ثبت رسیده است. البته تا پیش از این فناوری پرد با ظرفیت‌های ۸۰۰ هزار تن در چند مدول داخلی به اجرا درآمده است و البته این نخستین مگامدولی است که با ظرفیت ۱.۶ میلیون تنی تولید آهن‌اسفنجی در بیجار افتتاح می‌شود.

احمدی در پاسخ به این پرسش که بازار هدف شما تامین نیاز داخلی است یا بازار صادراتی بیان کرد: ما قرار است که زنجیره تولید فولاد استان کردستان را تکمیل کنیم. آهن‌اسفنجی یکی از حلقه‌های انتهایی این زنجیره است که یک مرحله پس از آن وجود دارد. در حقیقت تولید آهن‌اسفنجی برای پروژه فولادسازی و ورق نورد گرم فولادی که در قروه احداث خواهد شد، به کار گرفته می‌شود. طبعاً این محصول در داخل زنجیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که زنجیره فولاد کردستان چه میزان نیاز بازار داخل را تامین می‌کند، گفت: اگر بخواهیم براساس طرح جامع فولاد پیش برویم که فولاد کردستان نیز جزء یکی از این طرح‌هاست با تکمیل این زنجیره در جهت تکمیل رسیدن به ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور پیش خواهیم رفت.

مدیرعامل شرکت صنایع فولاد کردستان در پاسخ به این پرسش که آیا برای بورس کالا برنامه‌هایی در نظر دارید، عنوان کرد: ما تابع فرایند‌هایی هستیم که در کشور اجرا می‌شود، از این‌رو اگر لازم باشد تولید خود را از طریق بورس کالا عرضه کنیم، این کار را انجام می‌دهیم، اما از آنجا که ما در زنجیره تولید فولاد تمام مراحل تولید را خواهیم داشت، محصول تولیدشده را برای تامین زنجیره خود نیاز داریم و به نظر می‌رسد که نیاز چندانی به عرضه در بورس کالا وجود نداشته باشند، مگر اینکه مازاد ظرفیت تولید داشته باشیم.

احمدی همچنین درباره تامین مالی پروژه عنوان کرد: برای سال نخست، ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از طریق افزایش سرمایه تامین مالی انجام می‌گیرد که این میزان از طریق سهامداران از جمله سازمان ایمیدرو و هلدینگ سرمایه‌گذاری معادن و فلزات تامین می‌شود. در حاضر ۶۰۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده که ما نیز قادر شده‌ایم ۳ درصد پیش‌پرداخت پیمانکاران را بپردازیم.

وی در ادامه افزود: برای سال‌های آتی نیز با پیگیری‌هایی از طریق منابع بانکی از جمله بانک ای‌آی‌اچ اروپا، تامین سهامداران و همچنین جذب منابعی مانند انتشار اوراق مشارکت می‌توانیم این پروژه را به پیش ببریم.

مدیرعامل شرکت صنایع فولاد کردستان همچنین با اشاره به تامین زیرساخت حمل و نقل برای این پروژه عنوان کرد: ریل سراسری تهران – سنندج - همدان از ۴ کیلومتری پروژه فولاد کردستان می‌گذرد، از این‌رو به ریل سراسری وصل خواهیم شد و از این طریق حمل و نقل این زنجیره نیز انجام می‌گیرد. همچنین برای انتقال آهن‌اسفنجی از بیجار به قروه مسیر ۹۰ کیلومتری داریم که بدین منظور و از طریق نماینده بیجار در مجلس شورای اسلامی راه آهن زنجان به قروه را پیگیری می‌کنیم.

احمدی با اشاره به زمان تخمینی بهره‌برداری این زنجیره فولاد در استان کردستان عنوان کرد: با توجه به همت سهامداران و پیگیری‌های انجام‌شده عملیات اجرایی از سال ۱۴۰۱ آغاز شده که تا سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری نهایی خواهد رسید.

فولاد کردستان نخستین مگامدول شرکتMME

همچنین در حاشیه این نشست جعفر سرقینی، مدیرعامل شرکت مهندسی معادن و فلزات در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد عنوان کرد: احداث صنعت فولاد در استان کردستان در طول سال‌های گذشته پیگیری شده، اما روند اجرایی این پروژه از سال ۱۳۹۶ آغاز شده است. احداث صنعت فولاد در این منطقه با مشکلاتی همراه بود، اما خوشبختانه مسیر فولادسازی در استان کردستان هم‌اکنون هموار شده است. فولاد کردستان نسبت به سایر فولادسازی‌ها در کشور روند سریع‌تری را طی کرده است.

سرقینی در ادامه خاطرنشان کرد: فولاد کردستان نخستین مگامدولی است که توسط شرکتMME   راه‌اندازی می‌شود. وی همچنین یادآور شد: شرکتMME  فناوری پرد را به نام ایران ثبت کرده و جزو فناوری‌های ثبت‌شده برای تولید آهن‌اسفنجی به‌شمار می‌رود. تاکنون ۴ پروژه تولید آهن‌اسفنجی با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن با این فناوری راه‌‌اندازی شده که تاکنون به‌صورت موفق عمل کرده‌اند.

یک پروژه در چین با این فناوری راه‌اندازی شده و قرار بر این بود که پروژه‌های بعدی در چین نیز با این فناوری اجرا شود که به‌دلیل کرونا متوقف شد. حتی از کشورهای اطراف نیز تقاضا برای فناوری پرد وجود دارد. منتهی فناوری پرد در کردستان نخستین کارخانه است که با ظرفیت ۱.۶ میلیون تن است که به آن مگامدول گفته می‌شود. کارهای مهندسی در اراتباط با ارتقای فناوری اتفاق افتاده و نگران خاصی در این باره وجود ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که فناوری پرد از چه مزیت‌هایی نسبت به سایر روش‌های مشابه وجود دارد، عنوان کرد: عمده مزیت فناوری پرد در پارامترهای مربوط به مصارف انرژی است، مصرف آب و برق این فناوری نسبت به فناوری میدرکس پایین‌تر است. به لحاظ محصول نیز محصول تولیدشده از متالیزاسیون بالاتری برخوردار است. از مهمتر اینکه این فناوری داخلی و بومی است و چین و سایر کشورها نیز خواهان آن هستند.   

مدیرعامل شرکت مهندسی معادن و فلزات در پاسخ به این پرسش که در زمینه تامین تجهیزات واردات نیاز به واردات ندارید، عنوان کرد: فناوری پرد، فناوری ایرانی است، البته تجهیزات آن می‌تواند ایرانی یا خارجی باشد. بخشی از تجهیزات البته حداقل آن ممکن است از خارج تامین شده باشد، اما بخش عمده‌ آن از طریق داخل تامین شده است. نگرانی در زمینه تامین تجهیزات وجود ندارد.

سرقینی همچنین درباره زمان بهره‌برداری فولاد کردستان عنوان کرد: بهره‌برداری براساس برنامه تعیین‌شده خواهد بود. معمولا این پروژه‌ها ۳۶ ماهه هستند. اگر اتفاق خاصی روی ندهد، پروژه براساس برنامه پیش خواهد رفت.

لازم به یادآوری است که فولاد کردستان یکی از ۴۸ پروژه صنعتی کشور است که با حضور ابراهیم رئیسی، ریاست‌جمهوری در بهمن ۱۴۰۰ رونمایی شد. برای اجرای این پروژه شرکت‌های فولاد تکنیک و شرکت مهندسی معادن و فلزات MME با مشارکت یکدیگر به‌عنوان پیمانکار اجرای این پروژه انتخاب شدند.

شرکت خدمات مهندسین مشاور آسه صنعت نیز به‌عنوان مشاور پروژه انتخاب شد. همزمان با انتخاب مناقصه پیمانکاران، تامین زیرساخت‌های دوران ساخت کارخانه آهن‌اسفنجی نیز در دستور کار قرار گفت. درباره تامین زیرساخت‌های دوران بهره‌برداری نیز دو میلیون مترمکعب آب حاصل از پساب فاضلاب تصفیه‌خانه بیجار به این پروژه اختصاص می‌یابد.

برق موردنیاز این شرکت نیز از طریق انعقاد قرارداد با برق منطقه‌ای کشور و اتصال به شبکه تامین خواهد شد. بدون تردید اجرای این پروژه تحولی جدی در استان کردستان ایجاد می‌کند، از همین‌رو انتظار می‌رود، این پروژه با سرعت هرچه تمام‌تر و با همکاری سرمایه‌گذاران، براساس برنامه اجرایی شود.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.