تیپاکس: 62 سال فراز و نشیب، 62 سال نوآوری

تیپاکس به عنوان اولین پست خصوصی کشور، در ۳۱ خرداد سال ۱۳۳۹ متولد شد و امسال ۶۲ سالگی خود را جشن می‌گیرد. به همین مناسبت با دکتر مهرداد فاخر، مدیرعامل تیپاکس، به مصاحبه پرداختیم.

مهرداد فاخر صحبت خود را با توصیف تیپاکس آغاز کرد و گفت: تیپاکس خانه من بوده است، حتی خانه اول. جایی که در آن متولد شدم، بزرگ شدم و زندگی کردم. تیپاکس خانه اول و آخر من است.

او در توصیف این 62 سال فعالیت تیپاکس گفت: سابقه تیپاکس در این مدت چیزی نیست که بتوان آن را در چند جمله خلاصه کرد، اما می‌توانم بگویم: 62 سال فراز و نشیب، 62 سال نوآوری. فاخر در ادامه گفت: زمانی که تیپاکس متولد شد بسیاری از کوریرهای بین‌المللی و به‌نام امروز، هنوز متولد نشده بودند. تیپاکس فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرده است و سخت‌کوشی و پشت کار زیاد بوده که باعث شده تیپاکس امروز در این جایگاه حضور داشته باشد.   

مهرداد فاخر از «امانتداری» به عنوان مهمترین ارزش تیپاکس در دوران فعالیت 62 ساله‌اش یاد کرد و گفت: امانتداری ارزشی است که همکاران ما از ابتدا برای رسیدن به آن تلاش کرده‌اند و از سال‌های گذشته تاکنون، تیپاکس بر پایه اعتماد مردم به برندی ملی تبدیل شده است. او در ادامه از مهمترین دستاوردهای تیپاکس در سال‌های اخیر یاد کرد و گفت: زمانی که تیپاکس متولد شد، خود یک نوآوری به حساب می‌آمد. 

مدیران تیپاکس در دوران جنگ تحمیلی مدل کسب و کار هوشمندانه‌ای را برای بقا طراحی کردند که خود دستاورد مهمی است، اما در چندسال اخیر می‌توانم از «نوآوری» به عنوان بزرگترین دستاورد تیپاکس نام ببرم. تیم تیپاکس در چند سال گذشته اتفاق بزرگی را رقم زد که آن ورود از بستر سنتی به بستر مدرن بود.

 با وجود سابقه تیپاکس و روال‌های سنتی موجود، ایجاد تنها هاب تمام مکانیزه در سطح کشور، از بین بردن کاغذهای دستی برای صدور بارنامه و... کار بسیار دشواری بود که در گزارش جامعی که برای اولین بار در سال 1400 منتشر کردیم، همه اقدامات را به صورت شفاف برای مخاطبان خود شرح داده‌ایم.

فاخر در ادامه به اهمیت سرمایه‌های انسانی در رسیدن به دستاوردهای تیپاکس اشاره کرد و گفت: اصل این بوده که ما در تیپاکس، یک تیم همدل و جوان با میانگین سنی 33 سال داریم و در بستر مدرن لجستیک، در کشور مشغول فعالیت هستیم و امیدوارم بتوانیم با به کارگیری فناوری‌های روز، سرویس‌های بهتری را به مردم ارائه دهیم.

مهرداد فاخر درخصوص اهداف آینده تیپاکس گفت: ما همه یک خانواده هستیم. خانواده تیپاکس به دنبال توسعه و رویای بزرگی است و همه تلاش می‌کنیم تا به سمت آن حرکت کنیم. ما همیشه عنوان کرده‌ایم که تیپاکس یک برند ملی ثبت شده است و از اهداف سال آینده ما در همین راستا این است که در سال آینده، تیپاکس را در بورس ببینیم. به این ترتیب مردم می‌توانند خود را درکنار ما، سهامدار و مشارکت کننده مجموعه تیپاکس بدانند.

او هدیه جشن تولد 62 سالگی تیپاکس به مشتریان را سوپرایزی برای مشتریان عنوان کرد که به زودی از آن مطلع خواهند شد. او در ادامه گفت: از همه مشتریان سپاسگزاریم که در کنار ما بودند تا این برند بتواند ۶۲ سال به زندگی خود ادامه دهد و آرزوی قلبی من این است که بتوانم ۱۰۰ سالگی تیپاکس را ببینم.

فاخر صحبت خود را با یک خاطره از تیپاکس به پایان برد و گفت: تیپاکس از دوران طفولیت تا امروز برای من خاطره بوده است اما به عنوان یک شوخی و خاتمه‌ای خوب برای این مصاحبه یکی از خاطره‌های خود را از دهه ۸۰ را تعریف می‌کنم. در این دهه، من معاون شبکه تهران بودم. در آن زمان هاب تیپاکس، با نام مرکز خدمات و در خیابان قزوین بود. 

یک شب ماشین‌های شعبات تهران را به خاطر تاخیر در رسیدن، به هاب راه نمی‌دادند و شخصا برای رسیدگی به آنجا رفتم. به محض رسیدن به مسئول هاب، که امروز نیز در قید حیات نیستند، گفتم اجازه دهد ماشین‌ها وارد شوند. ایشان با خونسردی به من نگاه کرد و گفت: «من خیلی شما رو دوست دارم اما شما معاون شعب تهران هستی!» و به حرف من گوش نداد!

اصل صحبت من این است که تیپاکسی که امروز مشغول فعالیت است، یک خانواده است که در آن هیچکس بر دیگری برتری نداشته و بر یک بستر نظم و اصولی که به آن اعتقاد دارد، اداره شده و رشد پیدا کرده است.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.