کی‌روش وارد می‌شود

کی‌روش، حامی گرفتارها!

شاید آنهایی که با اخلاق کارلوس کی‌روش آشنا هستند، اصلا تعجب نکردند از اینکه این مربی مهدی طارمی را بعد از اتفاقات اخیر به اردو فرا خواند؛ چه اینکه او پیش از این هم همین استراتژی را داشته و سعی کرده با پشتیبانی از بازیکنانی که مشکلاتی برای‌شان پیش آمده، از سرمایه‌های انسانی تیمش مراقبت کند. او وقتی رامین رضاییان با برانکو به مشکل خورد و از پرسپولیس کنار رفت، این بازیکن را به‌طور مستمر به اردو دعوت کرد و حتی در ترکیب اصلی تیم ملی هم به میدان فرستاد. همین اتفاق در حال حاضر برای اشکان دژاگه هم رخ داده؛ بازیکنی که مدت‌هاست در تیم باشگاهی خاصی توپ نمی‌زند، اما همچنان از اعتماد کی‌روش بهره‌مند است و عضوی از تیم ملی به شمار می‌رود. از قضا در بازی تلخ با سوریه، اشکان بهترین بازیکن تیم کشورمان بود. قبل از همه اینها هم بازیکنانی که به خاطر خدمت سربازی به مشکل خورده بودند و کارت معافیت‌شان باطل شده بود طعم حمایت کی‌روش را چشیدند؛ تا جایی که سروش رفیعی و مهرداد پولادی حتی با تیم ملی در جام ملت‌های آسیا هم حاضر شدند. با این شرایط عجیب نبود که کی‌روش کنار طارمی هم بایستد و اجازه ندهد بازیکنی که به شدت هم مورد علاقه اوست، در تنهایی باقی بماند. با وجود این سورپرایز بزرگ‌تر، جملاتی بود که کارلوس در مورد طارمی به زبان آورد.

 

به دنبال راه حل

در اولین جلسه تمرینی تیم ملی، تصاویری از کی‌روش در حال گفت‌وگو با مهدی طارمی منتشر شد. سرمربی پرتغالی تیم ملی بعد از این جلسه سرپایی، در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد اتفاقی که برای طارمی رخ داده شگفت‌انگیز و «شرم‌آور» است. با این حال کارلوس شنبه‌شب پستی روی صفحه شخصی‌اش که بازتاب‌دهنده رسمی‌ترین مواضع اوست منتشر کرد که از آن بوی خوشایند امیدواری به مشام می‌رسید. کی‌روش در این مورد نوشته بود: «همان‌طور که می‌دانید، محرومیت طارمی برای هیچ‌کس خوب نیست. رسانه‌ها نظر من را درباره این وضعیت پرسیدند و من توضیح دادم که این‌گونه مسائل نه تنها چهره فوتبال ایران را در خارج از مرزها مخدوش می‌کند، بلکه برای بازیکن، هواداران، باشگاه و تیم ملی‌اش ایجاد خسارت خواهد کرد. این اتفاق اصلا برای طارمی خوب نیست که ۴ ماه از بازی‌های رسمی، آن هم در سال جام جهانی بیرون باشد و خیلی عجیب است اتفاقاتی مشابه این در این دوره زمانی(سال ۲۰۱۷) رخ می‌دهد. ما سعی داریم راه حلی برای این موضوع پیدا کنیم. این وظیفه ما است که به طارمی از نظر ذهنی، تکنیکی و فیزیکی کمک کنیم.»

 

کی‌روش در کنار پرسپولیس

شاید یکی از مهم‌ترین نکات موجود در بیانیه فیس‌بوکی کارلوس کی‌روش مربوط به آن باشد که او علاوه بر مهدی طارمی، کنار پرسپولیس هم ایستاده است. سرمربی تیم ملی پیش از این به خاطر اختلافاتی که با برانکو داشت، شش ملی‌پوش پرسپولیس را از اردوی امارات به تهران دیپورت کرد. با وجود این او حالا عمیقا نگران طارمی است و اگر به قول خودش راه حلی برای کمک به این بازیکن پیدا شود، طبیعتا باشگاه پرسپولیس هم از این ناحیه سود خواهد برد. نگرانی برای پرسپولیس حتی در پیام کی‌روش هم آشکار بود و حالا این موضوع نشان می‌دهد او نگاه فراباشگاهی و غیررنگی به فوتبال ایران دارد. کی‌روش در تلاش است تیم ملی را تقویت کند و به این منظور هر کاری از دستش بر بیاید انجام می‌دهد. باید دید آیا دخالت کی‌روش به پیدا شدن راهی بهتر برای حل این معضل منجر خواهد شد یا نه؟

 

خطر از دست دادن جام‌جهانی

کی‌روش اما در ماجرای مهدی طارمی نگرانی عمیق‌تری هم دارد. گفته می‌شود در صورت شکایت پرسپولیس به دادگاه عالی ورزش، ممکن است این باشگاه بتواند تا زمان رسیدگی مجدد به پرونده طارمی، برای او مجوز حضور در میادین را بگیرد. با وجود این اگر دادگاه عالی ورزش هم بعد از رسیدگی به موضوع همین حکم را تایید کند، این احتمال وجود خواهد داشت که محرومیت طارمی با زمان برگزاری جام جهانی روسیه تقارن پیدا کند و او حضور در روسیه را از دست بدهد. به هر حال این یک خطر بزرگ است که کی‌روش هم حسابی بابت آن احساس نگرانی می‌کند. آیا ممکن است باشگاه پرسپولیس به خاطر منافع تیم ملی از طرح شکایت در دادگاه عالی ورزش خودداری کند؟ شاید هم راه حل سوم و بهتری پیدا شود.