حمایت پپ و پیکه از جدایی‌طلبان

اما از آنجا که باشگاه فوتبال بارسلونا در این ایالت واقع شده و این باشگاه از دیرباز از استقلال این ایالت حمایت کرده، بعد از بازی این تیم که یکشنبه شب با اتخاذ تدابیر شدید امنیتی و بدون حضور تماشاگران در نیوکمپ برگزار شد چند بازیکن اسپانیایی این تیم در مورد این موضوع اظهارنظر کرده و از اقدامات پلیس انتقاد کردند. یکی از آنها مدافع میانی بارسا بود که همواره نقش مهمی در حمایت از ایالت خود داشته است.

 

انتقاد از نخست‌وزیر

جرارد پیکه حمایت خود از این همه‌پرسی را اعلام و در اولین صحبت خود تهدید به کناره‌گیری از تیم‌ملی اسپانیا کرد: «اگر هریک از مدیران یا فدراسیون فوتبال اسپانیا معتقدند که وجود من برای تیم‌ملی دردسرساز یا آزاردهنده است، من با کمال میل تیم‌ملی را ترک می‌کنم. من به مردم کاتالونیا افتخار می‌کنم. این اتفاقات بدترین تجربه زندگی من بوده است.» پیکه سپس به انتقاد از ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا پرداخت و به شیوه‌ای کنایه‌آمیز درباره او گفت: «نخست‌وزیر درحالی به سراسر دنیا سفر می‌کند که حتی نمی‌تواند به زبان انگلیسی صحبت کند. او و رئیس دولت از تمام رسانه‌های‌شان برای انتشار اخبار دروغ استفاده می‌کنند. آنها همیشه ما را به‌عنوان یک اقلیت کم تعداد معرفی کرده‌اند که با ایجاد سروصدای زیاد می‌خواهد خودش را به همه نشان دهد. مشخص شد که ما نه تنها چندین میلیون نفریم بلکه به شیوه‌ای پرسر و صدا هم نمی‌خواهیم خودمان را نشان دهیم. آنها کاری کردند که خیلی‌ها باور کنند ما کاتالان‌ها انسان‌های بدی هستیم.»

 

پپ: می‌خواهند حقایق را بپوشانند

 در همین حال سرمربی کاتالان تیم فوتبال منچسترسیتی نیز به ماجرای درگیری پلیس با همشهریانش واکنش نشان داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، پپ گواردیولا که علاوه بر فوتبال، علاقه زیادی به فعالیت در حوزه سیاست هم دارد، گفت: «ما نمی‌خواهیم که سایرین فکر کنند ما از اسپانیا منزجریم. اسپانیا با تاریخ، ادب و ورزش و شهر‌هایش، کشوری باورنکردنی است اما لازم است این درک وجود داشته باشد که یک عده از مردم هستند که دوست دارند درباره آینده‌شان تصمیم‌گیری کنند. دولت اسپانیا می‌خواهد حقایق را بپوشاند اما رسانه‌های سایر نقاط دنیا همه چیز را نشان خواهند داد. تصاویری از اتفاقاتی که برای رای‌دهندگان رخ داده وجود دارد که خودشان همه چیز را می‌گویند و غیرقابل تکذیب هم هستند. نخست‌وزیر باید جواب بدهد چون او نخست‌وزیر کل مردم اسپانیا است. چرا ما نباید بیشتر شبیه بریتانیایی‌ها باشیم، کسانی که قرن‌ها زودتر از ما فهمیده‌اند که باید دموکراسی داشته باشند؟ ازهمه اینها مهم‌تر، ما هنوز حتی نمی‌دانیم که آیا کاتالونیا می‌خواهد مستقل باشد یا نه.»

 

جواب رئالی‌ها

هواداران رئال‌مادرید در جریان دیدار تیمشان با ‌اسپانیول که یکشنبه شب برگزار شد پاسخ همه‌پرسی استقلال کاتالونیا را دادند. آنها با در دست داشتن پرچم‌های ‌اسپانیا شعار «زنده باد ‌اسپانیا» سر دادند. زمانی که بازی به ‌دقیقه ۱۲ رسید پرچم‌های کوچکی که پیش از بازی در میان هواداران پخش شده بود را به نمایش درآوردند. در پشت پرچم‌های کاغذی نوشته شده بود: «آن را در جیبت نگه‌ دار و در ‌دقیقه ۱۲ به همراه پرچم‌ها به نمایش دربیاور چون ما بازیکن شماره ۱۲ هستیم و همه ‌اسپانیا هستیم.»

 

سرنوشت بارسا

بسیاری از رسانه‌ها به پیش‌بینی آینده باشگاه بارسلونا در صورت جدایی ایالت کاتالونیا از اسپانیا پرداخته‌اند. درهمین حال برخی معتقد هستند در این صورت باشگاه بارسلونا به لیگ برتر انگلیس منتقل خواهد شد و عده دیگری نیز گمانه‌زنی می‌کنند که این تیم به لاشامپیونه (لیگ فوتبال فرانسه) ملحق خواهد شد.