ایران – قطر

اولین بازی ایران در انتخابی جام‌جهانی روسیه برابر قطر برگزار شد که در گزارش ناظر بازی، توهین و رفتار بد تماشاگران ایرانی به تیم رقیب درج شد؛ جایی که فیفا فدراسیون فوتبال ایران را ۴۰ هزار فرانک سوئیس (۴۱ هزار دلار) جریمه کرد. همچنین به‌دلیل اتفاقات پیش آمده و درگیری‌های آخر بازی، سردار آزمون و احسان حاج‌صفی، دو بازیکن تیم‌ملی فوتبال ایران نیز هر کدام ۵ هزار فرانک سوئیس جریمه شدند. جواد نکونام دستیار کی‌روش نیز در پی اتفاقات این دیدار سه جلسه محروم و ۲۵ هزار فرانک جریمه نقدی شد.

 

ایران – کره جنوبی

در این بازی نیز اتفاقاتی رخ داد که از چشم ناظر فیفا دور نماند. برگزاری مراسم مذهبی قبل از شروع بازی و بین دو نیمه، استفاده از پهپاد و رفتار بد تماشاگران علیه هواداران کره‌ای‌ در نهایت باعث شد فیفا هشدار جدی به فدراسیون فوتبال ایران بدهد و جریمه نقدی ۴۵ هزار فرانک سوئیس برابر ۴۶ هزار دلار نیز علیه فوتبال ایران وضع کند.

 

  ایران – چین

در بازی ایران و چین نیز اتفاقات ناخوشایندی رخ داد. ازدحام بیش از حد هواداران در ورزشگاه آزادی و استفاده ازمواد آتش‌زا باعث شد فدراسیون فوتبال ایران ۵۰ هزار فرانک سوئیس جریمه شود. فیفا همچنین پس از این بازی اعلام کرد که حتی ممکن بود بازی بعدی ایران را بدون حضور تماشاگر اعلام کند.

 

ایران – ازبکستان

در بازی با ازبکستان، فدراسیون فوتبال ایران ۱۰ هزار فرانک جریمه شد. درحالی که این بار همه چیز برای میزبانی فوتبال ایران خوب پیش رفت، فیفا فدراسیون فوتبال ایران را به‌دلیل نبود پرچم‌های فیفا در ابتدای مسابقه ۱۰ هزار فرانک سوئیس جریمه کرد.

 

ایران – سوریه

و در نهایت نیز آخرین میزبانی ایران در انتخابی جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه هم با حاشیه به پایان رسید. این بار نیز فیفا، فدراسیون فوتبال ایران را به‌دلیل برگزاری مراسم جشن صعود پیش از شروع بازی و شعارهای غیرفوتبالی هواداران ۴۵ هزار فرانک سوئیس جریمه کرد. همچنین در بازی رفت ایران و سوریه در مالزی تماشاگران ایرانی به‌دلیل پرتاپ اشیا ۳ هزار فرانک سوئیس جریمه شده بودند.

 

نقش منفی کمیته بین‌الملل

فدراسیون فوتبال ایران درحالی در بازی با سوریه به‌خاطر برپایی جشن صعود با جریمه مواجه شده که نقش منفی کمیته روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال در این موضوع پررنگ بوده است. حال سوال پیش آمده این است که چرا پیش از برنامه‌ریزی‌ها، این کمیته از فیفا استعلام نگرفته بود واگر گرفته بود چرا چنین اتفاقی رخ داد و ایران جریمه شد؟ و اینکه اگر این کمیته از این قوانین مطلع بود چرا  از همان ابتدا کارگروه ویژه‌ای برای برپایی جشن صعود تشکیل شد؟ مجموع این جرایم مالی این هشدار را می‌دهد که علاوه براینکه باید روی رفتار تماشاگران کار شود مسوولان فدراسیون ‌هم باید حواس‌شان را بیشتر جمع کنند تا به تیم‌ملی و منابع محدود آن خدشه‌ای وارد نشود.