در بی‌بی‌سی مطرح شد؛ اتهام سیاسی به داور ایرانی

در یک نمونه از انتقاد‌های بازیکنان استرالیا رابی کروز، مهاجم تیم‌ملی این کشورکه گل اول بازی را برای این تیم به‌ثمر رساند، مدعی شد که فغانی دراین بازی به‌دنبال گرفتن پنالتی برای سوریه بود. او به رسانه‌های استرالیایی گفت: «کاملا برای همه مشهود بود که پنالتی نبود. فغانی قبلا هم بازی ما را قضاوت کرده بود و انتظار می‌رفت که اینچنین قضاوت کند. او منتظر بود تا کوچک‌ترین برخورد را پنالتی بگیرد.» اما عجیب‌ترین موضع‌گیری را رسانه بی‌بی‌سی انگلیس انجام داده و خیلی صریح یک اتهام سیاسی را به این تصمیم فغانی وارد کرده است. به گزارش «ایسنا» بی‌بی‌سی در گزارشی درباره این بازی نوشت: «پنالتی‌های کمی در دقایق پایانی یک بازی حساس بدون جنجال همراه است ولی وقتی یکی از تیم‌های حاضر در زمین مسابقه درگیر جنگ داخلی باشد و داور مسابقه هم از کشوری باشد که یک طرف این جنگ را حمایت می‌کند، میزان جنجال بسیار زیاد می‌شود.»

اعتراض به داوران طبیعی است

اعلام این صحنه حتی باعث شد تا کاربران فضای مجازی در ایران هم نسبت به آن واکنش نشان دهند. داور ایرانی دیدار سوریه و استرالیا گفت که در داخل کشور بیشتراز استرالیایی‌ها به‌خاطر پنالتی گرفته شده برای سوریه مورد انتقاد قرار گرفته است چراکه یکی ازکاربران نوشته که فغانی به‌خاطر اینکه برای سوریه در دقیقه ۹۰ پنالتی گرفته باید مدال شجاعت دریافت کند! همین موضوع باعث رنجش این داور بین‌المللی فوتبال ایران شده است. فغانی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، در واکنش به این انتقادات گفت: «ما از طرف فیفا فوتبالی انتخاب شدیم و فارغ از هرگونه مسائل سیاسی که به آن اشاره کرده‌اند، قضاوت‌مان را انجام دادیم. خوشبختانه ناظر این دیدار ازشکل قضاوت بازی رضایت داشت. نگاه ما فوتبالی است و این بحث‌ها چه داخل و چه خارج از کشورعادی است.

همان‌طور که علیه داوران بین‌المللی سایر کشورها در داخل صحبت کرده و مردم را علیه آنها کرده‌ایم، آنها هم همین بحث‌ها را مطرح کرده‌اند.» وی درمورد صحنه پنالتی تیم سوریه گفت: «فیلم بازی مشخص است و نیازی به توضیح نیست.» وی درخصوص اینکه چه اقدامی در رابطه با انتقادات استرالیایی‌ها خواهد کرد، گفت: «هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم و مسوولان مربوطه اقدامات لازم را انجام می‌دهند، همان‌طور که ما در ایران متوجه اعتراض استرالیایی‌ها می‌شویم، مراجع مربوطه هم پیگیر این مسائل خواهند بود، بنابراین نیازی به اقدام من نیست.اعتراض همیشه به داوران بوده و طبیعی است، اما درباره دیدار سوریه و استرالیا، داخلی‌ها بیشتر توهین کردند تا استرالیایی‌ها. داخلی‌ها پیام‌های توهین‌آمیزی داده‌اند که چرا برای سوریه که در جریان دیدار با ایران به ما توهین کرده‌اند، پنالتی گرفته‌ام.»