دوپینگ روحی!

در این شرایط شاید فقط یک پیروزی خوب می‌توانست ورق را برگرداند و دوباره باد را توی پرچم پرسپولیس بیندازد. همین اتفاق هم روز پنج‌شنبه در اهواز رخ داد. پرسپولیس با انبوهی از مشکلات برای بازی با استقلال خوزستان به اهواز سفر کرد. فرشاد احمدزاده به دلیل مصدومیت حضور در این دیدار را از دست داده بود، مهدی طارمی هم دوران محرومیتش را پشت سر می‌گذراند و البته سه ملی‌پوش دیگر سرخ‌ها یعنی جلال حسینی، وحید امیری و علیرضا بیرانوند هم به خاطر برگزاری بازی ایران و سوریه در فاصله ۴۸ساعت پیش از بازی، حضور در این دیدار لیگی را از دست دادند. در این شرایط خیلی‌ها نگران بودند که مبادا ثبت یک ناکامی دیگر در آستانه بازی با الهلال، وضع قرمزها را از این هم بدتر کند و فاصله آنها را از صدر جدول افزایش بدهد.

در نهایت اما پرسپولیس در روزی که به‌خصوص یک نیمه اول خوب داشت، پیروزی آسانی به‌دست آورد تا روحیه شاگردان برانکو برای بازی مسقط افزایش بیابد. در این مسابقه توفان هشت دقیقه‌ای پرسپولیسی‌ها برای کسب پیروزی کافی بود. آنها طی دقایق ۱۶ تا ۲۴ دو بار توسط علی علیپور و یک بار هم با ضربه شجاع خلیل‌زاده به گل رسیدند. در ادامه روی اشتباه مدافعان پرسپولیس در آفسایدگیری، رضا کرملاچعب یک گل برای تیم خوزستانی به ثمر رساند و فاصله را کاهش داد. چند دقیقه بعد هم موسی کولیبالی به خاطر خطای پنالتی روی سیامک نعمتی از زمین اخراج شد، هرچند ضربه پنالتی را گادوین منشا از دست داد. همه اتفاقات مهم این بازی همین‌ها بود که در نیمه اول رخ داد. در وقت دوم پرسپولیس که فقط به فکر اداره بازی و ذخیره انرژی بود تنها یک بار تیر دروازه حریف را با ضربه بشار رسن لرزاند تا نهایتا بازی با همان نتیجه ۳ بر یک به سود تیم تهرانی به پایان برسد.

نکات امیدوارکننده

نفرات جانشین در بازی اهواز عملکرد بدی نداشتند. بازیکنی مثل سیامک نعمتی که بعد از بازی ناامیدکننده‌اش برابر پیکان به نیمکت ذخیره‌ها دوخته شده بود و به‌نظر می‌رسید دیگر به برنامه‌های فنی برانکو برنگردد، در این دیدار دوباره فیکس شد و نمایش خوبی هم داشت. به‌نظر می‌رسد از حالا به بعد سرخ‌ها دوباره می‌توانند نگاهی جدی‌تر به سیامک داشته باشند. همچنین بشار رسن هم بار دیگر در قامت یک بازیکن ذخیره عملکرد خوبی به نمایش گذاشت و مثل همیشه نشان داد بیش از این لیاقت بازی دارد.

همچنین نمایش خوب و مطمئن بوژیدار رادوشوویچ را هم نباید از قلم انداخت؛ بازیکنی که بعد از چند نمایش ضعیف بیرانوند به درخواست هواداران فیکس شد و از قضا روز خوبی هم داشت. او اگر نتوانست کلین‌شیت کند، دلیلش صرفا تک به تک شدن با رضا کرملاچعب بود که آن توپ را دیگر نمی‌شد گرفت. از دیگر فرازهای درخشان پرسپولیس در این بازی ادامه عملکرد درخشان علی علیپور بود؛ بازیکنی که همچنان عالی عمل می‌کند و بهترین فصل فوتبالی‌اش را پشت سر می‌گذارد. علیپور در این دیدار هم دو گل به ثمر رساند تا برای الهلال خط و نشان بکشد. همچنین بازگشت دوباره محسن مسلمان به روزهای اوج هم خبر خوب بعدی بود. مسلمان در این بازی بارها با پاس‌های خوبش خط دفاعی حریف را آزار داد و نهایتا پنجمین پاس گل فصلش را برای علی علیپور فرستاد.

نکات نگران‌کننده

گادوین منشا هر روز بیشتر از دیروز نشان می‌دهد آن خرید بزرگ و مفیدی که هواداران منتظرش بودند، نیست. مهاجم آفریقایی پرسپولیس در این دیدار هم چند موقعیت خوب را از دست داد که بهترین آنها ضربه پنالتی بود. با خراب شدن یک پنالتی دیگر توسط بازیکنی که به‌نظر می‌رسید حداقل این مشکل را حل خواهد کرد، دوباره سرگیجه برانکو برای یافتن یک پنالتی‌زن جدید آغاز خواهد شد. به علاوه ادامه اعتماد برانکو به محسن ربیع‌خواه هم نشان داد سرمربی کروات بار دیگر روی دنده «لج» افتاده و قصد ندارد به این ماجرا پایان بدهد. ربیع‌خواه در این بازی به‌عنوان هافبک دفاعی در کنار کمال کامیابی‌نیا به میدان رفت و بار دیگر نمایشی خنثی ارائه داد. همه دفعاتی را که کمال را در قاب تصویر دیدید با تعداد دفعات به نمایش درآمدن چهره ربیع‌خواه مقایسه کنید؛ بازیکنی که نه درگیر می‌شود، نه سر می‌زند و نه تکل می‌کند. از همه اینها بدتر آنکه انگار گشودن قفل دروازه پرسپولیس دیگر برای هیچ تیمی سخت نیست. سرخ‌ها در این دیدار برای چهارمین بازی متوالی گل خوردند؛ عادتی که اگر در بازی با الهلال هم تکرار شود، احتمال وقوع «معجزه بازگشت» را بیش از پیش کاهش خواهد داد.


اعلان جنگ رسمی پرسپولیس به ۳۰۹۰

از دو سال پیش پرسپولیسی‌ها به شدت روی کسب درآمد از سامانه پیامکی ۳۰۹۰ تمرکز کرده بودند؛ طوری‌که مسوولان این باشگاه از هر فرصتی برای تبلیغ این سامانه استفاده می‌کردند. با این وجود به نظر می‌رسد این رابطه در شرایط فعلی به بدترین شکل ممکن درآمده است. پرسپولیس که اخیرا روی اپراتور ایرانسل شیفت کرده، روز پنج‌شنبه و ساعاتی پیش از مسابقه با استقلال خوزستان با انتشار بیانیه‌ای ناگهانی و عجیب روی سایت رسمی‌اش از هواداران خواسته بود از این به بعد با عضویت در سامانه پیامکی ۳۰۳۰ از باشگاه حمایت کنند!

در این اطلاعیه که هیچ توضیح بیشتری هم نداشت، آمده است: «باشگاه پرسپولیس به خود می‌بالد که چنین هوادارانی دارد. بر همین اساس، هواداران برای حمایت بیشتر از باشگاه و تیم خود می‌توانند از سیم کارت‌های ایرانسل با ارسال عدد ۶ به سامانه ۳۰۳۰ بار دیگر حمایت و همراهی خود را اعلام کنند و ادامه دهند.» این درحالی است که پیش‌تر مسوولان باشگاه به دفعات هشدار داده بودند که استفاده از سرشماره‌های متفاوت باعث سردرگمی هواداران و به خطر افتادن منافع این باشگاه می‌شود. حالا اما خود آنها سیاستی مشابه اتخاذ کرده‌اند. به‌طور همزمان برخی از کانال‌های هواداری پرسپولیس در فضای مجازی هم کمپین خروج از ۳۰۹۰ را راه انداخته‌اند که می‌تواند به منزله اعلان جنگ رسمی با این حامی مالی قدیمی باشد.