گیوتین AFC!

حذف زودهنگام ۹تیم عربی

دیروز برخی منابع محلی در امارات خبر بسیار مهمی را منتشر کردند که می‌تواند نشان‌دهنده اوج سختگیری AFC باشد. بر این اساس، از قرار معلوم دو باشگاه مشهور العین و الشباب امارات نتوانسته‌اند مجوز حرفه‌ای دریافت کنند و به این ترتیب قادر به حضور در فصل آتی لیگ قهرمانان آسیا نیستند. این خبر به‌خصوص در مورد العین که در سال‌های اخیر دو بار به فینال رسیده و امسال هم در یک‌چهارم نهایی شش گل به استقلال زد، بسیار عجیب به نظر می‌رسد. جالب اینکه چند روز قبل نیز فدراسیون فوتبال عربستان تصمیم مشابهی را با شدت عمل و وسعت بیشتر اتخاذ کرده بود. سعودی‌ها تا این لحظه به ۷باشگاه لیگ برتری‌شان جواز حرفه‌ای نداده‌اند که بین آنها نام دو باشگاه بسیار پرهوادار الاتحاد و النصر هم دیده می‌شود. همچنین تیم‌های دیگر مثل الشباب، الرائد، الاتفاق، التعاون و الباطن هم در فهرستی قرار دارند که فدراسیون فوتبال عربستان به‌دلیل تخلفات مالی و عدم تسویه حساب در ضرب‌الاجل تعیین شده، حق حضور در مسابقات آسیایی را سلب کرده است. به این ترتیب از بین ١٢ تیم لیگ عربستان، تنها تیم‌های الهلال، الاهلی، الفتح، الفیصلی و القادسیه می‌توانند سهمیه‌های این کشور را برای رقابت‌های فصل ٢٠١۸-٢٠١۷ به خود اختصاص بدهند.

فدراسیون‌ها، جلوتر از AFC

نکته جالب در مورد اتفاقات اخیر به سرعت عمل و قاطعیت فدراسیون‌های فوتبال امارات و عربستان مربوط می‌شود که اجازه نداده‌اند کار به اعمال نظر کنفدراسیون فوتبال آسیا بکشد و خودشان قبل از AFC باشگاه‌های بدهکار و بدحساب را نقره‌داغ کرده‌اند. درحالی‌که فدراسیون فوتبال ایران در سال‌های گذشته به منظور تسهیل حضور نمایندگان کشورمان در لیگ قهرمانان برای آنها سندسازی هم می‌کرد(!) حالا رفتار مدیران فوتبال در این دو کشور می‌تواند تلنگری برای آنها محسوب شود. به علاوه امسال با سختگیری شدید AFC اصلا مجال شریک شدن در خلاف‌گویی باشگاه‌ها و سندسازی برای آنها هم باقی نمی‌ماند.

در همین ارتباط سهیل مهدی، رئیس کمیته صدور مجوز حرفه‌ای سازمان لیگ می‌گوید: «خبر اخیر را روزنامه‌های داخلی امارات اعلام کردند و AFC تا به امروز هیچ چیزی را رسما اعلام نکرده است. در مورد تیم‌های عربستانی نیز وضعیت به همین ترتیب است.» با این وجود ادامه مصاحبه او نشان می‌دهد قرار نیست فدراسیون فوتبال ایران رفتار مشابهی داشته باشد، بلکه ما همه چیز را به خود کنفدراسیون فوتبال آسیا محول خواهیم کرد. مهدی به ورزش‌سه گفته: «مدارک باشگاه‌های ایرانی تا ۳۰ اکتبر (۹ آبان) تکمیل خواهد شد و تا ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان) مدارک نهایی به AFC ارسال می‌شود تا تصمیم‌گیری شود. ما در ایران وظیفه رسیدگی به پرونده‌ها را داریم؛ سپس ضمن ارسال مدارک، پیشنهاد خودمان درباره صدور مجوز را به AFC ارائه می‌دهیم. در نهایت این فدراسیون فوتبال آسیا است که در این باره تصمیم می‌گیرد.»

این گوی و این میدان

آن‌طور که از شواهد و قرائن بر می‌آید، فصل آتی لیگ قهرمانان آسیا با شمایلی کاملا متفاوت و در غیاب بسیاری از مدعیان جدی شرق و غرب آسیا برگزار خواهد شد. به این ترتیب شاید فرصتی مطلوب برای باشگاه‌های ایرانی حاضر در این تورنمنت فراهم شود که خودشان را به مراحل بالا برسانند. در لیگ ایران هنوز وضعیت پرسپولیس و تراکتورسازی مشخص نیست و استقلال و نفت به خاطر تعدد شکایات بازیکنان داخلی به AFC در خطر حذف قرار دارند. هر کدام از این تیم‌ها که کنار گذاشته شوند، ذوب‌آهن یا سپاهان حائز سهمیه خواهند شد. به هر حال تیم‌هایی که از ایران در این دوره از بازی‌ها حاضر باشند در غیاب امثال الاتحاد، النصر و العین، شانس خوبی برای پیشروی حداقل در غرب آسیا خواهند داشت که این مساله می‌تواند امتیازات کلی فوتبال ایران را برای ادوار بعدی لیگ قهرمانان افزایش بدهد.