سلطان کابوس!

- شاید یکی از مهم‌ترین نکات مثبت این بازی برای پرسپولیسی‌ها، احیا شدن گادوین منشا و بازگشت او به روند صعودی بوده باشد. مهاجم نیجریه‌ای قرمزها که در قامت یک خرید بزرگ به پرسپولیس آمده بود، این اواخر با نمایش‌های ضعیفش همه را نگران کرد؛ به‌خصوص که هنوز سه ماه هم از دوران محرومیت مهدی طارمی باقی مانده. منشا اما ستاره بازی برگشت با الهلال بود. او دو گل زد که گل دومش واقعا زیبا بود. به این ترتیب منشا در پرسپولیس پنج‌گله شد و جالب اینکه از این تعداد، چهار گل را در مسابقات آسیایی به ثمر رسانده است.

- برانکو ایوانکوویچ بار دیگر در این بازی با اتخاذ فستیوالی از تصمیمات غیرقابل دفاع، روی دیگر سکه مربیگری‌اش در پرسپولیس را به همه نشان داد. مرد کروات که در مجموع عملکرد خوبی در پرسپولیس داشته، این بار در انتخاب ارنج اصلی و رجحان دادن بازیکن بی‌اثری مثل محسن ربیع‌خواه به هافبک‌هایی همچون احمد نوراللهی، بشار رسن و سیامک نعمتی باعث تعجب همگان شد. ربیع‌خواه با وجود ارائه یک بازی کاملا ضعیف دیگر تا پایان در زمین مسابقه باقی ماند و برانکویی که اخیرا با تعویض‌های زودهنگامش رگه‌هایی از شجاعت را در کارش بروز داده بود، بار دیگر به همان جلد محافظه‌کار پیشین بازگشت. او سه تعویضش را در این مسابقه در دقایق ۶۶، ۸۰ و ۹۲ انجام داد که تعویض آخر لحظاتی پیش از سوت پایان مسابقه واقعا حیرت‌آور بود!

- با وجود آنکه پرسپولیس دو گل خورد، حضور سیدجلال حسینی در این بازی بار دیگر تفاوت‌های او را با همه مدافعان ایرانی به رخ کشید. جلال واقعا از نظر فنی و روحی یک وزنه بزرگ است. به این ترتیب در صورت صحت شایعات پیرامون آنکه حسینی در بازی رفت هم قادر به حضور در بازی بوده و برانکو با این موضوع مخالفت کرده، باید یک نمره منفی بزرگ دیگر هم به کارنامه مربی کروات اضافه کنیم. قطعا اگر جلال در بازی رفت حاضر بود، چنان نتیجه سنگین و غیرقابل دفاعی به ثبت نمی‌رسید.

- افول علیرضا بیرانوند هم کماکان ادامه دارد. گلری که تا سال ۱۴۰۴ با سرخ‌ها قرارداد دارد و به قول خودش قرار بود ۱۰سال دروازه این تیم را بیمه کند، همچنان به دریافت گل‌های بد ادامه می‌دهد. کسی آخرین واکنش مثبت و حیات‌بخش بیرانوند را یادش نمی‌آید و شاید او رفته‌رفته هواداران را به‌جایی برساند که از شایعه سرباز شدنش خوشحال هم بشوند!

- مضحکه بازی در زمین بی‌طرف هم نفس پرسپولیس را گرفت. این تیم درحالی به نیمه‌نهایی آسیا رسید که کلا فقط توانست سه مسابقه را در تهران برگزار کند که تازه یکی از آنها هم بدون تماشاگر بود! پرسپولیس امسال چهار بار در ورزشگاه سلطان قابوس عمان به میدان رفت که هر چهار مسابقه با نتیجه مساوی به پایان رسید. به این ترتیب شاید بهتر باشد نام این ورزشگاه را «سلطان کابوس» بگذاریم؛ هرچند وقتی امارات و ازبکستان به ما زمین نمی‌دهند، مالزی و تایلند دور است و تاجیکستان و ترکمنستان زمین مناسب ندارند، چاره‌ای جز استفاده از این استادیوم باقی نمی‌ماند.

- چگونه می‌توان از بازی پرسپولیس و الهلال حرف زد، اما بحث را به داوری نکشاند؟ الحق که داور عمانی این بازی ماموریت حذف پرسپولیس را به نحو احسن به پایان رساند. پرسپولیس برای پیروزی در این بازی باید تقریبا هر ۲۰دقیقه یک گل می‌زد. آنها بخش اول این پروژه دشوار را انجام داده بودند که ابوبکر الکاف ظرف سه دقیقه دو تصمیم اشتباه گرفت؛ نخست اخطار بی‌مورد به محمد انصاری و به هم ریختن تمرکز او و سپس اعلام خطای پشت محوطه جریمه انصاری به‌عنوان ضربه پنالتی! کادوی ابوبکر به الهلال، نسخه پرسپولیس را پیچید تا بار دیگر ما بمانیم و همه آن حرف‌های تکراری؛ اینکه چرا ضریب نفوذمان در آسیا این‌قدر اندک است و اینکه تا کی باید در بزنگاه‌های کلیدی شاهد اجحاف در حق تیم‌های ایرانی باشیم؟