رهایی از قفس!

میل به هجوم بیشتر

شاید مهم‌ترین ویژگی استقلال در بازی با نساجی، افزایش چشمگیر میل به هجوم نزد آبی‌پوشان بود. استقلال در دوران منصوریان انگار از نوعی بیماری رنج می‌برد که حتی در ساده‌ترین مسابقات هم دست و پای بازیکنان این تیم را می‌بست. ما آن روزها حتی در مسابقات نه‌چندان پیچیده با تیم‌هایی مثل پدیده و سایپا هم عطش همه‌جانبه استقلالی‌ها برای هجوم روی دروازه رقیب را نمی‌دیدیم و انگار که بازیکنان در قفس تفکرات تدافعی کادرفنی قبلی گیر کرده بودند. با این حال استقلال در بازی با نساجی با میل هجومی شدید در زمین ظاهر شد که این مساله را علاوه بر ترتیب دادن حملات فراوان، حتی در پرس سنگین از بالا و در نیمه زمین حریف هم می‌دیدیم؛ آنچه باعث اشتباه مدافعان حریف و ثبت گل اول استقلال شد. به‌نظر می‌رسد ظهور این خاصیت در بازی استقلال بیش از آنکه مربوط به حضور شفر باشد، با جدایی منصوریان در ارتباط است، چراکه حتی در بازی لیگی با سپیدرود هم همین سبک بازی را از استقلال تحت هدایت میک درموت دیده بودیم. وینفرد شفر از روز اول حضور در استقلال گفته بود تیمش به دنبال ارائه فوتبال تهاجمی خواهد بود و در بازی با نساجی اولین رگه‌های وفای به عهد مربی آلمانی را دیدیم.

بازگشت پیرمردها

البته همه چیز هم در بازی استقلال با نساجی همین‌قدر امیدوارکننده نبود. پس از بازی آبی‌ها با فولاد، خیلی از منتقدان نوشتند حداقل حسن تیم شفر این بود که ترکیب اصلی از پیرمردها خالی شد و بازیکنان جوان در اولویت قرار گرفتند، اما گویا خیلی هم نباید به تداوم این رویکرد امیدوار بود. پیرمرد آلمانی در دومین تجربه رسمی ارنج کردن استقلال، به‌طور همزمان سرور جباروف و خسرو حیدری را به ترکیب برگرداند تا ناگهان میانگین سنی تیمش را به شکل محسوسی بالا ببرد. درحال‌حاضر از جمع ستاره‌های شناخته‌شده و پا به سن گذاشته تیم تنها پادوانی و مهدی رحمتی هستند که هنوز به ترکیب شفر راه پیدا نکرده‌اند. در مورد پادو به‌نظر می‌رسد او قربانی زوج نسبتا موفق مجید حسینی و رزوبه چشمی در قلب خط دفاعی استقلال شده و البته داستان رحمتی هم که کلا فرق دارد.

حسینی؛ فیکس دربی؟

زمانی که شفر به استقلال آمد، مهدی رحمتی بازیکن اخراجی این تیم بود، اما او با مساعدت شخص مدیرعامل به تمرینات تیم بازگشت. با این وجود به‌نظر می‌رسد بازگشت رحمتی به تمرینات هم باعث نشده شفر در مورد گلر اصلی تیمش تغییر عقیده بدهد. در دو بازی با فولاد و نساجی، کماکان حسین حسینی دروازه‌بان اول استقلال بود. او در مسابقه نخست کلین‌شیت کرد و در بازی دوم هم یک گل روی موقعیت تک‌به‌تک خورد که بعید است منجر به نیمکت‌نشینی وی شود. به این ترتیب اگر اتفاق خاصی رخ ندهد در دربی روز پنج‌شنبه هم حسینی گلر اول استقلال خواهد بود. اگر چنین شود، رحمتی بعد از ۱۱سال باید شهرآورد را از روی نیمکت نگاه کند. آخرین بار این اتفاق در دربی برگشت لیگ ششم رخ داد و طالب‌لو برای استقلال به میدان رفت. باید دید آخر قصه شفر و رحمتی به کجا می‌کشد؛ اگرچه تصاویری از برخورد آقای سرمربی با کاپیتان اول روی نیمکت منتشر شده که حاکی از سردی نگاه آنها به هم بوده است.