یک حکم و هزار حفره

در این مدت کمیته مزبور قرار است پرونده دو بازیکن را بررسی و رای قطعی و نهایی را صادر کند. دلیل صدور حکم محرومیت این دو بازیکن اما چیزی است که قطعا می‌تواند جنجال‌های بسیار زیادی را به دنبال بیاورد؛ انتشار تصاویری از قلیان کشیدن آنها در فضای مجازی! چند روز پیش بود که فیلمی کوتاه از محسن مسلمان درحال استعمال قلیان منتشر شد و پس از آن عکسی منتسب به وریا غفوری لو رفت که ظاهرا وی را در کنار دو هنرپیشه تلویزیون درحال قلیان کشیدن نشان می‌داد. البته برخلاف مسلمان که هیچ دفاعی از خودش نکرد، غفوری و آن دو بازیگر در مصاحبه‌های متعدد اصالت تصویر مورد نظر را زیر سوال بردند و آن را جعلی دانستند، اما حالا کمیته اخلاق در برهه‌ای بسیار حساس و درست پیش از دربی تهران هر دو بازیکن را محروم کرده است. در این مورد به‌نظر می‌رسد بار دیگر کمیته اخلاق در پروسه صدور حکم همه جوانب و جزئیات را در نظر نگرفته و تصمیمی اتخاذ کرده که اشکالات منطقی متعددی دارد. مسلما ظرف روزهای آینده، صدور این حکم به سوژه‌ای داغ برای انتقاد از کمیته اخلاق تبدیل خواهد شد؛ همان‌طور که مثلا حکم محرومیت سه‌ماهه محسن فروزان به‌خاطر فعالیت همسرش در اینستاگرام با موجی از واکنش‌های منفی همراه شد و چاره‌ای جز لغو فوری آن باقی نماند.

اشکالات متعدد منطقی

نخست آنکه زمان ثبت تصاویر مزبور مشخص نیست و کسی نمی‌داند بزه مورد نظر همین حالا رخ داده یا مربوط به گذشته است؟به‌علاوه کمیته اخلاق باید توضیح بدهد براساس کدام قانون بازیکنان فوتبال را به جرم قلیان کشیدن محروم کرده است؟ این درست که استعمال مواد دخانی برای ورزشکاران جایز نیست و رفتاری نامتعارف و غیرحرفه‌ای تلقی می‌شود، اما صدور حکم محرومیت یا مجازات‌هایی از این دست حتما باید مستند به قوانین نوشته‌شده و رسمیت یافته باشد، نه آنکه ناگهان و درست در آستانه یک بازی بسیار مهم کمیته اخلاق بدون تحذیر و هشدار قبلی و صرفا براساس سلیقه‌محوری اقدام به مجازات بازیکنان کند؛ اما بعد از آن، وقتی این دو نفر محروم می‌شوند، مخاطبان به سرعت یاد تصویری می‌افتند که حدود یک ماه پیش و بعد از بازی رفت پرسپولیس و الهلال منتشر شد و کمال کامیابی‌نیا و فرشاد احمدزاده را در یک سفره‌خانه عربی احتمالا در حال صرف قلیان نشان می‌داد؛ خب سوال این است که آنها چرا محروم نشدند؟

مگر می‌شود بازیکنی را محروم کرد و بازیکنی دیگر را نه؟ شاید هم محرومیت سه بازیکن از پرسپولیس و فقط یک نفر از استقلال، موازنه حکم را در آستانه دربی پایتخت به هم می‌زد و آقایان نمی‌خواستند این اتفاق رخ بدهد؛ اما آیا واقعا مشی قضاوت و عدالت این باید باشد؟! همچنین چند ماه پیش هم یکی دیگر از بازیکنان مطرح کشور از داخل منزل با مخاطبانش ارتباط زنده تصویری گرفت که در کادر تصاویر او یک قلیان آتشین هم رویت شد؛ حالا سوال این است که استفاده از قلیان فقط بیرون از خانه جرم دارد یا شامل داخل خانه هم می‌شود؟ خب اصلا آیین‌نامه‌ای که این مقررات در آن مندرج شده کجاست؟

از همه اینها مهم‌تر اینکه مسوولان کمیته اخلاق باید این‌قدر به مسائل فوتبال کشور اشراف داشته باشند که بدانند متاسفانه بسیاری از مطرح‌ترین بازیکنان و ستاره‌های فوتبال ایران دائما در سفره‌خانه‌های لوکس در تردد هستند و همراه دوستان‌شان قلیان می‌کشند؛ آیا فقط به‌خاطر اینکه عکس و فیلمی از آنها منتشر نمی‌شود، خبری از محرومیت گروه مورد اشاره نخواهد بود؟ یعنی سایر مشتریان که این جماعت را به‌طور زنده در رستوران‌های سنتی می‌بینند، پدیده «ملأعام» را به وجود نمی‌آورند؟ حالا بگذریم که عده‌ای از فوتبالیست‌های این کشور اصلا سفره‌خانه‌دار هستند و با قلیان بیزینس می‌کنند!

کی‌روش چه می‌کند؟

متاسفانه کمیته اخلاق در یکی، دو سال گذشته حکم‌های ملتهب و حساسیت‌زای زیادی صادر کرده که از این بابت هزینه‌های معنوی هنگفتی به مجموعه مدیریتی فوتبال کشور تحمیل شده است. از آن جمله مثلا می‌توان به محرومیت اشکان دژاگه و سردار آزمون اشاره کرد که به جرم خالکوبی در نظر گرفته شد، اما کارلوس کی‌روش وقعی به آن نگذاشت و به دعوت از هر دو بازیکن ادامه داد. حالا باید دید اگر مساله محرومیت وریا غفوری جدی باشد و فدراسیون بر موضع خودش باقی بماند، کی‌روش چه واکنشی به موضوع نشان خواهد داد؛ از آن جهت که این مدافع استقلال اخیرا بازیکن ثابت تیم ملی بوده و تیم کشورمان هم در آبان‌ماه دو بازی دوستانه با پاناما و اوکراین خواهد داشت. به نظر شما چنین حکمی از سوی مربی پرتغالی مقبولیت خواهد داشت؟ اگر این‌طور نباشد، اجرای ناقص آن، آیا ضربه‌ای دیگر به اعتبار فدراسیون فوتبال ایران تلقی نمی‌شود؟