چالش قضاوت دربی 85 ادامه دارد

بیژن حیدری دیروز به فاصله ۲ روز بعد از سوت زدن دربی، در مصاحبه‌ای مفصل با خبرگزاری تسنیم از نحوه قضاوت خود دفاع کرد. وی ابتدا در مورد شکل قضاوت خود در این بازی گفت: «دربی ۸۵ برای من تجربه خوبی بود، تا جایی که صحنه‌ها را دیدم، قضاوت کردم. طبق گفته کارشناسان داوری، در مجموع از نوع قضاوتم راضی بودند. با این وجود، همه چیز را به کارشناسان و افکار عمومی می‌سپارم. اگر نظرات مثبت بود، سعی می‌کنم وضعیت داوری‌ام را بهتر کرده و اگر منفی بود، روی آنها کار کنم. وقتی می‌دانی همه ایرانی‌ها از تلویزیون این بازی را تماشا می‌کنند، قطعا دوست نداری با تصمیم اشتباه باعث ناراحتی تیمی یا تماشاگران شوی.»

حیدری در مورد اعتراض استقلالی‌ها نسبت به قضاوتش و اخراج نکردن کامیابی‌نیا نیز گفت: «حقیقتش را بخواهید پیام‌های زیادی از طریق تلگرام یا پیامک به دستم رسید؛ اما هیچ‌کدام توهین‌آمیز نبود. در صفحات مجازی هم حضور ندارم تا بدانم چه کرده‌اند. باید در مورد صحنه کارت گرفتن کامیابی‌نیا هم توضیح دهم. ربیع‌خواه در چند دقیقه سه بار مرتکب خطا شد و به همین دلیل به او کارت نشان دادم. دراین صحنه، ربیع‌خواه از بالا تنه و کامیابی‌نیا از پایین تنه مرتکب خطا شدند. برخی ازدوستان می‌خواهند بقبولانند که در این صحنه اشتباه یا بازیکن خطاکار را گُم کرده‌ام. چطور ممکن است از فاصله دو متری، بازیکن را گم کنم؟ آیا نمی‌توانم دو بازیکن را که همزمان روی یک بازیکن دیگرهجوم می‌برند، تشخیص دهم؟

چطور دوستان چنین حرفی را می‌زنند؟ تشخیص بازیکنی که از بالا تنه و دیگری از پایین تنه خطا کرده، سخت است؟ کارت زرد ربیع‌خواه به خاطر نقض مکرر مقررات بود و اینکه به‌دلیل خطاهای پی‌درپی کارت گرفت؛ ضمن اینکه، اگر من بر فرض مثال، به کامیابی‌نیا کارت نشان می‌دادم، آیا این بازیکن در نیمه دوم مراقب بازی خود نمی‌شد تا کارت زرد دوم را نگیرد؟» داور دربی درمورد نحوه اعتراض وریا غفوری به وی و جریمه نشدنش گفت: «غفوری عصبانی بود و به سمتم آمد؛ اما توهین نکرد. کارت زرد اول من همچنان بالای سربود، اگر کارت زرد پایین بود، با کارت زرد دوم مواجه می‌شد. احساس کردم اگر بازیکن را مدیریت و آرام کنم، خیلی بهتر از این است که کارت دیگری بدهم.»

حمایت رئیس کمیته داوران

فریدون اصفهانیان، رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال نیز به حمایت از تصمیم بیژن حیدری درخصوص کارت زرد کامیابی‌نیا می‌پردازد. وی در این باره به ورزش سه گفت: «داور در نیمه اول به ربیع‌خواه اخطار داد، نه کامیابی‌نیا. در گزارش داوری نیز دلیل اخطار نیمه اول به ربیع خواه ذکرشده است. حیدری نوشته به دلیل خطاهای متوالی و نقض قانون به ربیع خواه کارت زرد نشان داده است. ما نیز در بررسی صحنه این موضوع را دیدیم و تصمیم داور برای دادن اخطار به ربیع خواه درست بوده است. فکر می‌کنم مسائلی که در این خصوص و اخراج کامیابی‌نیا مطرح شده، درست نیست و نباید با حاشیه‌سازی برای حیدری جو را به هم بزنیم.»