شجاع خلیل‌زاده که به‌واسطه درگیری با داریوش شجاعیان با یک جلسه محرومیت از همراهی سرخپوشان مواجه شده است در این خصوص با انتقاد از این محرومیت گفته بود از شنیدن این حکم شوکه شده است. دو بازیکن استقلال نیز به صدور این حکم اعتراض و خواستار لغو آن شده بودند. اما باشگاه استقلال دیروز به‌صورت رسمی به حکم کمیته انضباطی واکنش نشان داد و خواستار رسیدگی مجدد به این احکام شد. مدیرعامل باشگاه استقلال طی مصاحبه‌ای تصمیمات کمیته انضباطی را زیرسوال برد.

سیدرضا افتخاری در گفت‌وگو با سایت رسمی باشگاه اعلام کرد: «واحد حقوقی باشگاه استقلال به کمیته استیناف فدراسیون فوتبال درخصوص رای صادره مربوط به مسابقه دربی ازسوی کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال اعتراض و درخواست رسیدگی مجدد کرد.» وی در ادامه خواستار لغو محرومیت تماشاگرانش از یک بازی خانگی شد و افزود: «رای صادر شده از سوی کمیته انضباطی عجیب است زیرا همگان دیدند تماشاگران رقیب هم بارها اشیایی را به داخل زمین پرتاب کردند و باعث آسیب بازیکن ما شدند. محرومیت بازیکنان ما هم جای سوال دارد. چرا داریوش شجاعیان باید دچار محرومیت شود؟ کدام رفتار سرمربی ما مستحق اخطار بوده؟ این تصمیمات بسیار سختگیرانه است. حالا که استقلال جریمه نقدی شده، محرومیت از حضور هوادار جای تعجب دارد.»

دفاع کمیته انضباطی از آرا

اما برخلاف اعتراض بازیکنان محروم‌شده و مدیر عامل استقلال، رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال از آرای خود دفاع کرده و تاکید می‌کند با نرمش با خاطیان برخورد کرده است. اسماعیل حسن‌زاده در گفت‌وگو با برنامه تهران ورزشی رادیو تهران در مورد حکم کمیته انضباطی بابت دربی ۸۵ گفت: «این رای دو، سه روزی دیرتر اعلام شد چون با توجه به مجموعه حوادثی که در شهرآورد اتفاق افتاده بود مجبور بودیم تمامی مسائل را بررسی کنیم. حتی در مواردی که در گزارش بعضی از مقامات از قلم افتاده بود بررسی‌های لازم را انجام دادیم و جمع‌بندی کردیم و نهایتا این رای را صادر کردیم، شاید بهترین دلیل برای صدور چنین رایی صحبت‌های من قبل از دربی بود که اعلام کرده بودم این مسابقه پخش تلویزیونی دارد و میلیون‌ها نفر آن را نگاه می‌کنند.

من گفته بودم که باید به این مسابقه به‌صورت جدی نگاه کرد. امروز برخی از دوستان با من تماس گرفتند که در پاسخ به آنها گفتم که مثلا به‌خاطر یک صحنه یک بازیکن را محروم کردیم آن هم به این دلیل که وقتی توپ در یک قسمت دیگر زمین بود یک بازیکن دیگر تعمدا ضربه‌ای به یک بازیکن دیگر می‌زند که همان ضربه باعث ایجاد تنش می‌شود حتی همان ضربه روی سکوها تنش ایجاد کرد و باعث زخمی شدن خبرنگار هم شد، اگر ما این‌گونه موارد را تنبیه نکنیم فردا در ورزشگاه آزادی باید منتظر اتفاقات ناگوارتری باشیم بنابراین در ۹ مورد رای را صادر کردیم و همه‌گونه مسائل در آن لحاظ شده است.» حسن‌زاده درخصوص اینکه بازیکنان در صحبت‌های خودشان اعلام کردند که مستحق محرومیت نبوده و اصلا نمی‌دانند به‌خاطر چه چیزی تنبیه شده‌اند، گفت: «یعنی نظر شما این است که ما آیین‌نامه انضباطی را کنار بگذاریم و رأیی صادر کنیم که به دلخواه متخلف است؟ آیا دوستان این‌گونه انتظار دارند؟ شما شک نکنید این رای در مقایسه با آیین‌نامه انضباطی بسیار نرم و آرام صادر شده است چون وقتی در آیین‌نامه چنین تخلفاتی را یک تا ۴ جلسه پیش‌بینی‌ می‌کند و ما فقط یک مسابقه بازیکن را محروم می‌کنیم این نشان می‌دهد که حداقل‌ها را در نظر گرفتیم.»

رئیس کمیته انضباطی درخصوص اینکه پس چرا این برخوردها در این چند سال تاثیر خودش را نگذاشته است، گفت: «این نظر شخصی شما است. همه معتقد هستند که برخوردها با متخلف صد درصد نمی‌تواند بازدارنده باشد، برای اصلاح یک جامعه یا یک صنف فوتبال همه باید تلاش کنند، برخورد انضباطی فقط یک بخش است.آرا قطعا تاثیر دارد ولی صد درصد نتوانسته تاثیر مستقیم بگذارد.» وی درخصوص اینکه حذف تماشاگر از فوتبال قشنگ نیست و‌ ای‌کاش تیم‌ها از وجود تماشاگران محروم نشوند، گفت: «البته من و همکارانم با این حرف موافق هستیم و دردناک‌ترین رایی که امضا می‌کنیم محرومیت تماشاگران است اما‌ای کاش زمانی که AFC ما را از وجود تماشاگران محروم می‌کرد آنجا هم شما بودید و می‌گفتید تماشاگران را محروم نکنید، ما تماشاگرانی داریم که در کنار فوتبال هستند.»