معمای طاهری

مواظب این «ناز» باش!

از همان ابتدا هم بسیاری از تحلیلگران عقیده داشتند استعفای طاهری، مانوری برای کسب امتیازات بیشتر است. این گروه از فرضیه‌پردازان بر این باورند که او با این تاکتیک قدیمی درصدد است وزارت ورزش را برای رفع برخی از مشکلات کلی باشگاه تحت فشار بگذارد؛ ایده‌ای که فعلا موفق بوده و پنج استعفای پیاپی او رد شده است. در عین حال اما به‌نظر می‌رسد مدیرعامل پرسپولیس کمی هم باید در استفاده مستمر از این استراتژی احتیاط کند؛ چه اینکه به هر حال ممکن است روزی حوصله مقامات بالادستی از این همه استعفا سر برود و سرانجام با آن موافقت کنند. به‌خصوص که حالا دیگر جامعه هواداران پرسپولیس در برابر مساله استعفای طاهری تا حدودی «واکسینه» شده و مقاومت‌ها و مخالفت‌ها در برابر خداحافظی آقای مدیرعامل، هر بار کمرنگ‌تر می‌شود. بنابراین طاهری اگر واقعا هنوز انگیزه‌ای برای کار دارد، بهتر است بدون استفاده از این تاکتیک به حضورش در پرسپولیس ادامه بدهد.

گردهمایی عجیب با محوریت هدایتی

مساله استعفای طاهری اما حاشیه‌های عجیبی هم داشت. مثلا در فاصله بین رسانه‌ای شدن این خبر و مخالفت وزارتخانه با آن، ناگهان تصاویری از گردهمایی برخی بازیکنان پرسپولیس با محوریت حسین هدایتی منتشر شد که بسیار عجیب بود. در این جلسه بازیکنانی مثل علی علیپور، محسن مسلمان و کمال کامیابی‌نیا حضور داشتند. به هر حال اینکه درست در چنین شرایطی ناگهان شاهد بولد شدن هدایتی هستیم، در نوع خودش جالب است. هدایتی در همه این سال‌ها به‌شدت خودش را به پرسپولیس نزدیک کرده و حتی در مقطعی عضو هیات‌مدیره این باشگاه بوده است. او که ماجرای کمک مالی‌اش به مهدی طارمی برای کسب رضایت باشگاه ریزه‌اسپور به یکی از آخرین حاشیه‌های بزرگ باشگاه پرسپولیس طی هفته‌های اخیر تبدیل شده، حالا وقتی دوباره در سطح رسانه‌ها مطرح می‌شود که شرایط مدیریتی سرخپوشان متزلزل است؛ این مساله جالب نیست؟

در ستایش ثبات

با این همه اما به‌طور کلی می‌توان گفت همچنان خبر باقی ماندن طاهری بر مسند کار، باعث خوشحالی و رضایت اغلب هواداران شده است. دلیل این مساله هم بسیار ساده است. ثبات مدیریت در پرسپولیس باعث شده این تیم بعد از مدت‌ها ساز و کار روشن و مشخصی پیدا کند. باشگاهی که پیش از طاهری در طول یک سال حداقل پنج مدیرعامل عوض کرد، حالا دو سال‌ونیم است که فقط با یک تیم مدیریتی اداره می‌شود و همین مساله نقش مهمی در بهبود نتایج و وضعیت سرخپوشان داشته است. به علاوه نباید فراموش کنیم اغلب گزینه‌هایی که معمولا به جای طاهری مطرح می‌شوند، افرادی امتحان پس داده هستند که بعید نیست حضور آنها باعث یک عقبگرد بزرگ در پرسپولیس شود.


اولتیماتوم 10روزه شامل سرخابی‌ها هم می‌شود

یکی از مشکلات اساسی طاهری برای ادامه کار در پرسپولیس، مهلت 10روزه‌ای است که اخیرا برای ترک پست بازنشسته‌ها در نظر گرفته شده. دیروز ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در این مورد به خبرگزاری فارس گفت: «در هرجایی که به نحوی از بودجه دولتی استفاده می‌شود این قانون قابلیت اجرا دارد. مدیران بازنشسته در هر نهاد، سازمان و باشگاه دولتی باید براساس اولتیماتوم ۱۰روزه سازمان بازرسی کل کشور ترک پست کنند در غیر این صورت با آنها برخورد قانونی می‌شود.» همچنین محمدرضا حاجی‌بیگی، عضو هیات‌مدیره پرسپولیس هم در مورد مشکلات اخیر گفت: «بحث بازنشسته‌ها و وضعیتی که مجلس شورای اسلامی در این زمینه در نظر گرفته است فشارهایی به مجموعه وارد می‌کند. اگر قرار است بازنشسته‌ها شاغل به‌کار نباشند طبیعی است که باید قانون اجرا شود اما باید دید که چقدر می‌توانیم در برابر این مساله مقاومت کنیم.»