بازتاب‌ زلزله جادوگری

این هفته در نود فایل صوتی گفت‌وگو با چند مدعی جادوگری در فوتبال ایران پخش شد که یکی از آنها ادعا می‌کرد حتی قهرمانی آلمان در جام‌جهانی ۲۰۱۴برزیل هم کار او بوده است! این جادوگر که به حرفه خودش لقب «کارشناسی» داده بود، می‌گفت با خیلی از تیم‌های داخلی هم کار کرده و از جمله پیروزی هفته آخر سیاه‌جامگان برابر پرسپولیس که منجر به بقای تیم مشهدی در لیگ شد هم کار او بوده. جادوگر دیگری نیز ادعا می‌کرد یکی از دروازه‌بان‌های مطرح فوتبال ایران با او اوج گرفت و بعد از قطع رابطه با وی به مشکل خورد. با این همه شاید جذاب‌ترین بخش نود این هفته جایی بود که چند بازیکن پیشین سایپا و پاس تهران از اتفاقات شگفت‌انگیز رخ داده در این تیم‌ها سخن گفتند. موضوع پاس جالب‌تر بود؛ چرا که این تیم در لیگ سوم حرفه‌ای عنوان قهرمانی را هم به دست آورد، اما حالا تعدادی از بازیکنان همان تیم مدعی روابط عجیب و نامتعارف مسوولان باشگاه با یک جادوگر شده‌اند.

متهم اصلی از خودش دفاع می‌کند

اگرچه در برنامه نود از مربی خاصی نام برده نشد، اما اطلاعات و کدها آن‌قدر واضح بود که همه ذهن‌ها به سوی مربیان مورد بحث سوق داده شود. در همین راستا با توجه به اظهاراتی که بازیکنان پاس تهران در مورد شرایط این تیم در سال۸۲ مطرح کردند، فورا مشخص شد بحث در مورد پاس لیگ سوم است که با مجید جلالی قهرمان ایران شد. آن تیم در کورسی فشرده استقلال را جا گذاشت و جام را برد. دیروز جلالی به‌عنوان سرمربی پیکان در نشست خبری پیش از بازی تیمش با نفت آبادان شرکت کرد، اما طبیعی بود که بیشتر سوال‌ها به جای بازی امروز، مربوط به مسائل مطروح شده در نود باشد.

بر همین اساس جلالی در جمع خبرنگاران از خودش دفاع کرد و گفت: «نباید تمام تیم‌هایی که موفق می‌شوند را به این مسائل ربط بدهیم، این بدترین القائات است و بدترین راهی است که به جوانان نشان می‌دهیم. اگر پاس قهرمان شده کلکسیونی از بهترین بازیکنان آن زمان را داشته، گروه مربیگری‌اش هم صبح به باشگاه می‌آمده و شب بازمی‌گشته است، نباید زحمات مجموعه را به مسائل دیگر ربط بدهیم. نباید چنین باورهایی را به جامعه بدهیم، باید باورهای بهتری به جامعه تزریق شود. می‌دانید چنین روشی چه فاجعه‌ای برای آینده رقم می‌زند؟ نه فقط در فوتبال بلکه در همه بخش‌های جامعه فوتبال چنین کاری خطر بزرگی محسوب می‌شود. با اطمینان می‌گویم فوتبال نسبت به بخش‌های دیگر مثل سیاست، اقتصاد، شهرداری‌ها و... وضعیت بهتری دارد. بروید کند و کاو کنید، متاسفانه هرجا بروید به چنین مسائلی بر می‌خورید ضمن اینکه پرداختن به این مسائل کمکی به فوتبال و جامعه جوان ما نمی‌کند.»

تنها محروم پرونده هم حرف زد

در شرایطی که پرونده جادوگری در فوتبال ایران گستره وسیعی دارد، اما تا این لحظه تنها کسی که با او برخورد شده محمد عباسی، مدیرعامل سیاه‌جامگان مشهد است؛ کسی که اسمش توسط عضو کمیته اخلاق در برنامه نود ذکر شد. عباسی دیروز در دفاع از خودش به ورزش‌سه گفت: «در چند ماه گذشته آقای تاج به من گفته بود مصاحبه نکنم تا خودش موضوع را حل کند. قرار بود حرفی هم نزنم؛ اما حالا که عضو کمیته اخلاق حرف زده، مجبور به توضیح دادن شدم. آقایان از اینکه من به حکم اعتراض کردم، ناراحت هستند. موضوع ما بحث دعا و ذکر گفتن بود که در پرونده کمیته اخلاق این موضوع ذکر شده است. من در فدراسیون توضیح دادم و از خودم دفاع کردم. واقعیت این بود که یک آدمی به واسطه ارتباطش با یکی از عوامل باشگاه ما در جریان بازی ایستاده بود و ذکر می‌گفت. عوامل حراست ورزشگاه او را به سکوها بردند و در جیبش کاغذی پیدا کردند که روی آن ذکر نوشته بود. آیا این جادوگری و رمالی است؟» به هر تقدیر به نظر می‌رسد بازتاب‌ها و تکانه‌های برنامه این هفته نود تا مدتها در فوتبال ایران ادامه داشته باشد.