پایان پرابهام طاهری

گرشاسبی سرپرست موقت شد

دیروز و بعد از اعلام خبر پذیرش استعفای طاهری از سوی وزیر ورزش، هیات‌مدیره باشگاه تشکیل جلسه داد و حمیدرضا گرشاسبی را به‌عنوان سرپرست موقت برگزید. این خبر را محمدرضا حاجی‌بیگی، یکی از اعضای همین هیات‌مدیره اعلام کرد. او دیروز در جمع خبرنگاران گفت: «جلسه فوق‌العاده‌ای در باشگاه پیرو استعفای طاهری داشتیم. با توجه به شرایط موجود و قانون مجلس شورای اسلامی در مورد بازنشستگان، وزیر ورزش برخلاف میل باطنی‌اش با استعفای طاهری موافقت و از زحمات شبانه‌روزی او و کسب نتایج خوب پرسپولیس در مدت مدیریتش تشکر کرد. در این جلسه مقرر شد آقای گرشاسبی را به وزارت ورزش معرفی کنیم تا حکم سرپرستی او صادر شود. همچنین فرد جایگزین طاهری در هیات‌مدیره را شخص وزیر ورزش معرفی خواهد کرد.»

مشکل از اطرافیان وزیر بود؟

علی‌اکبر طاهری که بعد از خبر استعفا و عزیمتش به مسافرت سعی کرده بود لام تا کام با رسانه‌ها حرف نزند، دیروز بعد از قبول استعفایش لب به سخن گشود و به شکل غیرمنتظره‌ای در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم مدعی شد به ادامه همکاری با پرسپولیس علاقه‌مند بوده است! طاهری می‌گوید: «این اواخر شرایط طوری شد که من ترجیح می‌دادم نباشم. یک مقدار روش‌های کار متفاوت شد، البته نه با‌ آقای سلطانی‌فر. من از ایشان خواستم و گفتم که صلاح بر این است که جابه‌جایی صورت بگیرد تا خللی به وجود نیاید و البته ایشان موافقت نمی‌کرد و می‌گفت که کار ادامه پیدا کند. به اربعین رسیدیم و من باید عازم کربلا می‌شدم. ایشان هم موافقت کرد که به مسافرت بروم و بعد بیاییم با هم صحبت کنیم. از کربلا که برگشتم، رفتم مشهد و با دکتر سلطانی‌فر تماس گرفتم و گفتم که ما با اعضای هیات‌مدیره جلسه داشتیم و تمام موارد را به او گفتم. ایشان گفتند که درگیر کاری هستند و فردا بعدازظهر شما را می‌بینم که بعد از آن خبری نشد. نهایتا دیروز آقای گرشاسبی تماس گرفت و گفت آقای وزیر با استعفای شما موافقت کرده است.» به این ترتیب اولا روشن می‌شود طاهری هنوز در انتظار آن ملاقات سرنوشت‌ساز با وزیر ورزش بوده که نهایتا انجام نشده و ثانیا شائبه اختلاف برخی از اطرافیان سلطانی‌فر با طاهری هم تقویت می‌شود. مدیرعامل مستعفی پرسپولیس تصریح می‌کند این اواخر مشکلاتی به‌وجود آمده که مشخصا با شخص وزیر نبوده؛ خب این یعنی چه؟ آیا شایعات در مورد نقش ویژه داورزنی در این پرونده درست است؟

 طنز ماجرا

به‌طور کلی کنار رفتن طاهری از پرسپولیس با ابهامات و مجهولات بسیار زیادی همراه است، اما شاید طنزآمیزترین جنبه ماجرا مربوط به حکمی باشد که همین سه ماه پیش برای طاهری خورد. او که از دو سال‌ونیم قبل سرپرست موقت پرسپولیس بود، در میانه‌های مردادماه با حکم رسمی هیات‌‌مدیره و تایید وزیر ورزش رسما به‌عنوان مدیرعامل پرسپولیس منصوب شد، اما حالا می‌بینیم که این حکم فقط ۱۰۰روز دوام داشته. عجیب نیست که عمر کار موقت در ورزش ایران دو سال و عمر کار قطعی فقط سه ماه است؟ حالا بگذریم از اینکه رضا افتخاری هم با مساله بازنشستگی مواجه است، اما همچنان در سمتش به‌عنوان مدیرعامل باشگاه استقلال باقی مانده است.

چالش‌های پیش‌رو

با جدایی طاهری از پرسپولیس، حالا هواداران این تیم عمیقا نگران آینده این باشگاه هستند و یک نیم‌نگاه کلی به اوضاع نشان می‌دهد نگرانی آنها اصلا هم بی‌مورد نیست. درحال‌حاضر برانکو ایوانکوویچ به‌عنوان موفق‌ترین مربی پرسپولیس در تاریخ لیگ برتر فقط تا پایان فصل با پرسپولیس قرارداد دارد و مشخص نیست بعد از جدایی طاهری، چه اتفاقی برای پروفسور رخ خواهد داد؟ همه می‌دانند که مربی کروات در این مدت تعامل خوبی با طاهری داشت و حالا تغییرات کلان مدیریتی ممکن است او را برای ادامه همکاری با باشگاه مردد کند. به علاوه داستان محرومیت تیم از جذب بازیکن در دو پنجره متوالی نقل‌وانتقالاتی هم اهمیت بسیار زیادی دارد؛ آنچه در پی شکایت باشگاه ریزه‌‎اسپور ترکیه پیش آمد و حالا کل آن پرونده و اعتراض پرسپولیس به دادگاه عالی ورزش هم شکل معلق پیدا می‌کند. به اینها باید اصطکاک‌های تازه اوج گرفته بین پرسپولیس و صداوسیما بر سر حق پخش تلویزیونی و پرسپولیس و برهان‌مبین در داستان گرفتن حق بلیت‌فروشی را هم اضافه کنیم. با این اوصاف مدیر بعدی پرسپولیس قطعا کار بسیار دشواری برای اداره امور باشگاه خواهد داشت. بر این اساس هیچ چیز عجیبی نیست که گرشاسبی یا هر کس دیگری هر زمان که در تنگنا گرفتار شدند، مشکلات را به «دوران مدیریت قبلی» نسبت بدهند. این وسط انگار فقط هواداران همیشه باید بسوزند و بسازند.