ثبات یک کروات

ایوانکوویچ درحال رکوردزنی

برانکو ایوانکوویچ فروردین سال۹۴ هدایت پرسپولیس را به‌دست گرفت و درحال‌حاضر تا خرداد۹۷ با سرخپوشان قرارداد دارد. به این ترتیب او تا همین‌جا هم به مدت سه سال‌ونیم سرمربی قطعی پرسپولیس بوده است، اما حالا ممکن است این دوره طولانی همکاری با یک افزایش دوساله هم مواجه شود. برانکو که قرارداد اولش را به مدت یک‌ونیم فصل و قرارداد دومش را به مدت دو فصل با پرسپولیسی‌ها بسته بود، حالا بار دیگر در آستانه تمدید دوساله قراردادش قرار گرفته که این مساله می‌تواند عمر مدیریتی او در پرسپولیس را به پنج سال‌ونیم برساند. اگر این اتفاق رخ بدهد بعد از علی پروین که طی چهار دوره مجموعا ۱۷سال سرمربی پرسپولیس بوده، برانکو به دومین رکورددار ثبات روی نیمکت پرسپولیس تبدیل خواهد شد. پیش‌تر آلن راجرز و علی دایی هم حدود سه سال سرمربی پرسپولیس بودند، اما حالا برانکو با سرعت درحال عبور از آنها است؛ آن هم در دوره و زمانه‌ای که «ثبات» به یک گوهر نایاب در فوتبال ایران تبدیل شده و عمر بسیاری از مربیان پرسپولیس حتی به شش ماه هم نمی‌رسیده.

سه قرارداد با سه مدیرعامل

برانکو روز یکشنبه بعد از پایان جلسه مربوط به تمدید قراردادش با پرسپولیس در مقابل ساختمان این باشگاه به خبرنگاران گفت که در آستانه تمدید رسمی همکاری با سرخپوشان قرار گرفته و تنها بحث بر سر برخی جزئیات باقی مانده است. بعد از او هم حمیدرضا گرشاسبی طی مصاحبه‌ای مدعی شد خبر تمدید قرارداد برانکو به زودی به اطلاع هواداران خواهد رسید. با این اوصاف ظاهرا دیگر مشکلی باقی نمانده. نکته جالب در مورد برانکو این است که او سه قراردادش را با سه مدیر مختلف در پرسپولیس بسته. ابتدا نژادفلاح در روزهای آغازین سال۹۴ از بین دو گزینه برانکو و افشین قطبی به مربی کروات رای داد و با رفع مشکل بدهی مالیاتی ایوانکوویچ رسما اولین قرارداد را با وی به امضا رساند. پس از آن هم نوبت به علی‌اکبر طاهری رسید که در میانه‌های لیگ پانزدهم قرارداد این مربی را به مدت دو سال دیگر تمدید کند و نهایتا نیز گرشاسبی سومین قرارداد برانکو را تنظیم و امضا می‌کند. در این میان برانکو دوران همکاری بسیار خوبی را با علی‌اکبر طاهری داشت و از این نظر کار گرشاسبی برای ساختن یک رابطه دوسویه شبیه به شرایط دو سال گذشته، تا حدودی دشوار است.

پیشنهادهای خطرناک

پرسپولیسی‌ها درحالی برای تمدید قرارداد برانکو اقدام کرده‌اند که این اواخر زمزمه‌هایی در مورد پیشنهاد تیم‌ملی ازبکستان به این مربی در محافل رسانه‌ای به گوش می‌رسید. به هر حال برانکو سوابق بسیار خوبی دارد. او هم در تیم‌ملی ایران و هم در لیگ‌های باشگاهی کرواسی و چین نتایج خوبی گرفته و از زمانی هم که به پرسپولیس آمده، این تیم را متحول کرده است. درحال‌حاضر برانکو با سرخپوشان سابقه یک قهرمانی، یک نایب‌قهرمانی، یک بار صعود به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا و پیروزی در۳دربی از۶مسابقه برگزار شده را دارد و در فصل جدید هم که تیمش را در صدر جدول نگه داشته. به این ترتیب طبیعی است که او همیشه پیشنهادهایی داشته باشد. به علاوه دو نیمکت تیم‌های ملی ایران و کرواسی هم بعد از جام‌جهانی به او چشمک می‌زنند و در این شرایط است که می‌بینیم تمدید قرارداد زودهنگام برانکو با پرسپولیس می‌تواند چه اهمیتی فوق‌العاده‌ای پیدا کند. به هر حال باید صبر کرد و دید این پروژه دشوار طی روزهای آینده با موفقیت همراه خواهد شد یا نه؟