آلودگی بدون تاثیرات منفی

اما لغو بازی دیروز استقلال ظاهرا با مشورت کمیته پزشکی ورزشی فدراسیون فوتبال انجام نشده و همین موضوع باعث شده مدیر مرکز پزشکی سازمان لیگ (ایفمارک) نیز به آن واکنش نشان دهد. زهرا هراتیان در این خصوص به «ایسنا» می‌گوید: «آلودگی هوا در آسیا بحث مهمی ‌است. به‌خصوص در کشورهایی مثل ژاپن، مالزی و همچنین در ‌ایران، این دغدغه باعث شد که کمیته پزشکی کنفدراسیون فوتبال ‌آسیا از دو سال پیش جلساتی را با این موضوع تشکیل بدهد که ‌برگزاری مسابقات در شرایط آلودگی هوا چگونه باید باشد. در بررسی دو ساله‌ای که در کنفدراسیون ‌فوتبال آسیا شد، ثابت نشد که ‌ورزشکار یا فوتبالیستی که فردی سالم هم هست در صورت انجام ‌مسابقه در هوای آلوده، با توجه به اینکه حجم هوای بیشتری وارد ‌ریه می‌شود، تاثیری منفی بر عملکردش می‌گذارد.

به همین ‌خاطر شرایط سخت بود که شاخص آلودگی هوا را تعیین کنیم.»هراتیان تذکر می‌دهد که در این مواقع داور باید تصمیم بگیرد که بازی لغو شود یا نه: «با توجه به شرایط جوی داور، ناظر و پزشکی که در آن ‌حضور دارند تصمیم می‌گیرند که اگر شرایط خیلی بد شد، بازی ‌برگزار نشود. تنها کاری که می‌‌توانیم بکنیم توصیه‌هایی است که فیفا انجام می‌دهد مثل اینکه ‌بازیکنان واکسن آنفلوآنزا بزنند، مایعات زیاد بنوشند و اگر مشکل ‌آسم یا آسم ورزشی دارند باید از سوی پزشک تیم شناسایی شوند و ‌مشکل‌شان برطرف شده باشد. هواداران مسن و هوادارانی که بیماری قلبی و ریوی دارند و ‌کودکان بهتر است این جور مسابقات را از طریق تلویزیون تماشا کنند و به ورزشگاه نیایند.»

نارضایتی استقلال و رقیبش

نصرالله عبداللهی سرپرست تیم فوتبال استقلال درخصوص لغو این بازی به خبرگزاری فارس گفت: «ما هم از لغو بازی ناراحت هستیم چون برنامه‌های ما را به هم ریخت. برگزاری بازی در روز چهارشنبه هنوز قطعی نیست و بستگی به شرایط آب و هوایی دارد. اگر روز سه‌شنبه بازی پرسپولیس برگزار شود، ما هم چهارشنبه بازی خواهیم کرد و اگر این بازی لغو شود، به احتمال زیاد بازی استقلال هم روز چهارشنبه برگزار نخواهد شد. به ما اعلام کردند که در شهر قدس بازی کنیم، ولی ما این موضوع را نپذیرفتیم.» غلامرضا دلگرم سرمربی تیم ایرانجوان بوشهر که بازی آنها با استقلال به روز چهارشنبه موکول شده از این تصمیم ناراحت است: «لغو بازی عملا به ضرر ما و به نفع استقلال تمام شد. استقلال در هفته گذشته تمرینات سنگینی را انجام داده و تعویق بازی یک فرصت دو روزه دیگر برای ریکاوری بیشتر را به آنها می‌دهد. قطعا استقلال با آمادگی‌ بیشتری به زمین می‌آید.»

خونه‌به‌خونه اولین تیم نیمه‌نهایی

اما دیروز و در شرایطی که بازی استقلال و نفت در تهران لغو شد، دیدار دو تیم خونه‌به‌خونه و گسترش‌فولاد تبریز در بابل بدون هیچ مشکلی به انجام رسید و تیم میزبان با دو گل به برتری دست یافت. به این ترتیب خونه‌به‌خونه اولین تیم راه یافته به نیمه‌نهایی جام حذفی باشگاه‌های کشور است. قرعه‌کشی مرحله نیمه‌نهایی بلافاصله بعد از آخرین بازی یک‌چهارم انجام خواهد شد.