عبور «ظریف» پرسپولیس از بحران بین‌المللی

قدردانی از ظریف و سلطانی‌فر

سرپرست موقت پرسپولیس دیروز در مقابل دوربین عکاس‌ها از سند تفاهمی که با باشگاه ترکیه‌ای امضا شده رونمایی کرد و البته بیشترین سهم در وقوع این اتفاق را ناشی از دخالت موثر وزارت امور خارجه دانست. گرشاسبی در این مورد می‌گوید: «در سفری که آقای اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه به ایران داشت، آقای سلطانی‌فر که باید تشکر ویژه‌ای از او داشته باشم در زمان ناهار این موضوع را با آقای اردوغان مطرح کرده بود و او همان‌جا تلفن خود را برداشته بود و تماسی در این خصوص گرفته و دستور داده بود که نهایت همکاری با پرسپولیس انجام شود. همین مساله باعث شد ما به جلسه با مسوولان باشگاه ریزه‌اسپور برویم که مسوول حقوقی و بین‌المللی باشگاه همراه من بود. ما به استانبول ترکیه رفتیم. روزی که رسیدیم جلسه‌ای پنج ساعته با آنها برگزار کردیم و در شروع مباحث آنها از ما خواستند ۷۹۵ هزار و ۵۰۰ یورو جریمه را به حساب‌شان واریز کنیم تا شکایت خود را پس بگیرند، صحبت‌ها ادامه داشت و در همان تاریخ آقای روحانی به ترکیه آمد که بنده با آقایان واعظی و حسینی مسوول تشریفات نهاد ریاست‌جمهوری و همچنین آقای ظریف که در آنجا حضور داشت و برای نشست سران کشورهای اسلامی به ترکیه آمده بود، صحبت کردم. ما مسائل و مشکلات را مطرح کردیم و قرار شد آقای ظریف لابه‌لای جلساتی که برگزار می‌شود این موضوع را بار دیگر مطرح کند و به همین دلیل ما دو روز پرواز‌مان را به تاخیر انداختیم.»

آقای گل جدید را می‌خواستند!

اما نشست‌های مدیران پرسپولیس و ریزه‌اسپور یک حاشیه جالب هم داشت. باشگاه ترکیه‌ای که پیش‌تر آقای گل قدیمی پرسپولیس یعنی مهدی طارمی را جذب کرد و این مشکلات به وجود آمد، این بار در ازای جریمه نقدی سرخ‌ها، خواهان آقای گل جدید آنها یعنی علی علیپور شده بود! گرشاسبی موضوع را این‌طور شرح می‌دهد: «ما دوباره با مسوولان باشگاه ریزه‌اسپور وارد جلسه شدیم و آنها به ما پیشنهاد دادند به‌جای پرداخت جریمه، مهدی طارمی یا علی علیپور را به آنها بدهیم. ما با این موضوع مخالفت کردیم و گفتیم شما کاری کرده‌اید که از نقل‌وانتقالات محروم هستیم و اگر این بازیکنان را هم بدهیم دیگر حسابی به مشکل می‌خوریم. خوشبختانه در نهایت با خیر و خوشی توافق انجام شد و دیگر قرار نیست جریمه‌ای هم بدهیم. تفاهم‌نامه‌ای با یکدیگر امضا کردیم که امضای مسوولان حقوقی دو باشگاه در این تفاهم‌نامه وجود دارد.»

فیفا؛ خوان آخر

آن‌طور که گرشاسبی با قاطعیت می‌گوید، بین ریزه‌اسپور و پرسپولیس توافق قطعی انجام شده و دیگر خبری از پرداخت جریمه ۸۰۰هزار یورویی نخواهد بود. با این حال خود پرسپولیسی‌ها هم خوب می‌دانند که محرومیت نقل‌وانتقالاتی باشگاه همچنان پابرجاست. محرومیت از پنجره اول از همین حالا آغاز شده، اما از آنجا که پرسپولیسی‌ها عملا نیازی به جذب بازیکن در بازه فعلی ندارند، کسی اهمیتی به این موضوع نمی‌دهد. با این حال محرومیت تابستان بعدی بسیار کلیدی است؛ به‌ویژه که قرارداد بسیاری از بازیکنان اصلی پرسپولیس در آن زمان به پایان می‌رسد و به هر حال احتمال جدایی تنی چند از آنها وجود دارد. سرپرست موقت باشگاه اما امیدوار است اعلام رضایت ریزه‌اسپور به فیفا، منجر به باز شدن پنجره دوم شود: «موضوع ریزه اسپور اولین خاکریز بود که جلو رفتیم، اما خاکریز اصلی ما فیفاست. برای پیگیری شکایت‌مان در فیفا هم یک وکیل سوئیسی گرفته‌ایم و امیدواریم که پنجره‌های نقل‌وانتقالات باز شود. در قرارداد امضا شده بین طرفین قید شده باشگاه ریزه‌اسپور اعلام می‌کند علاوه بر اینکه شکایت خود را از باشگاه پرسپولیس پس گرفته کمک می‌کند تا محرومیت این باشگاه لغو شود و تاکید می‌کند رضایت کامل از این توافق دارد. از این‌رو پرسپولیس می‌تواند توافق‌نامه را به دادگاه CAS و فیفا بفرستد، ما نیز (باشگاه ریزه اسپور) هیچ ادعایی نداریم و در سایر موارد با باشگاه پرسپولیس توافق کرده‌ایم.»

خبرهای مهم

نشست خبری دیروز بیش از هر چیز دیگر تحت تاثیر پرونده ریزه‌اسپور بود، اما این مانع از آن نشد که سرپرست باشگاه به سایر مسائل اشاره نکند. گرشاسبی در مورد بحث تمدید قرارداد برانکو گفت: «توافقات لازم با برانکو انجام شده و فقط یکسری بدهی‌های گذشته او و دستیاران خارجی‌اش مانده که آنها را به‌زودی پرداخت می‌کنیم.» او در مورد ماندن یا رفتن طارمی هم گفت: «خوشبختانه طارمی با ما در این مسیر همراه است. او ناراحتی شدیدی بابت محرومیتی که برای باشگاه پیش آمده دارد. طارمی اعلام کرده هرچه باشگاه صلاح بداند، مطیع آن خواهد بود.» گرشاسبی در مورد اسپانسر باشگاه هم می‌گوید: «ما امروز تکلیف اسپانسر باشگاه را روشن خواهیم کرد. امیدواریم که این اتفاق هرچه زودتر رخ دهد تا مشکلی برای پرداختی به بازیکنان و اعضای کادرفنی نداشته باشیم. اگر این اتفاق بیفتد دیگر اعتراضی از کسی نخواهیم شنید.»


متن توافق‌نامه

1- علاوه بر عدم پیگیری از جرائم و محرومیت پرسپولیس در رفع آن نیز کمک کند.

2- درخصوص پرونده طرح شده در فیفا و C.A.S نسبت به پرسپولیس و بازیکن مهدی طارمی رضایت کامل و بی‌قید و شرط خود را اعلام کند.

3- باشگاه پرسپولیس به‌منظور جبران بخشی از هزینه‌های دادگاه، مبلغ 50 هزار یورو را ظرف یک ماه به ریزه اسپور پرداخت نماید و ریزه‌اسپور هیچ‌گونه ادعایی مبنی بر غرامت موضوع رای فیفا به مبلغ 789 هزار و 500 یورو از باشگاه پرسپولیس و بازیکن مهدی طارمی ندارد.

4- این توافق با حسن‌نیت طرفین برای حل‌وفصل اختلاف‌ها تنظیم شده و ملاک رفع کامل اختلافات است و پرسپولیس می‌تواند این توافق‌نامه را برای رفع جرائم و محرومیت به دادگاه حکمیت ورزش C.A.S و فیفا ارائه کند و ریزه‌اسپور حق هیچ‌گونه اعتراض و ادعایی نخواهد داشت.

5- باشگاه پرسپولیس تضمین می‌کند در آینده بابت هزینه‌های C.A.S و سایر موارد مرتبط با این پرونده از باشگاه ریزه اسپور هیچ‌گونه ادعایی نخواهد داشت.

6-این توافق‌نامه با رضایت کامل و قطعی طرفین تنظیم شده است.