نطق چهار میلیاردی در تلویزیون!

آنها سال۷۸ چنین کاری انجام دادند و آخرین تیم ایرانی هستند که در فوتبال باشگاهی ایران این موفقیت را کسب کرده‌اند. برانکو خیلی امیدوار بود در کنار افتخاراتی که کسب کرده این رکورد را هم بزند و اسمش را بیش از پیش در تاریخ پرسپولیس جاودانه کند، اما عجالتا جام اول از دست او پر کشیده و مرد کروات از این بابت چنان خشمگین بود که تا چند دقیقه بعد از بازی حاضر نمی‌شد در رختکن به جمع شاگردانش ملحق شود. رقم خوردن این ناکامی دلایل متعددی داشت؛ از برنامه آشفته سازمان لیگ که سرانجام سه ساعت پیش از آغاز مسابقه از برگزاری قطعی بازی خبر داد تا بی‌دقتی مهاجمان پرسپولیس و البته بازی سختکوشانه و سزاوارانه نفت آبادان. با این همه جلال حسینی بعد از پایان بازی به نکته‌ای اشاره کرد که حرف دل بسیاری از هواداران پرسپولیس بود؛ اینکه مشاجره تند و زننده حسین هدایتی و علی‌اکبر طاهری در برنامه نود، تاثیر بدی روی تیم گذاشت و بهتر است این قبیل مناقشات در دادگاه طرح شود. شاید در نگاه اول ادعای کاپیتان سرخ‌ها به «بهانه‌جویی» شبیه باشد، اما واقعیت غیر از این است. گذشته از تاثیرات روحی و روانی این جدل، فقط کافی است به این نکته توجه کنید که خیلی از بازیکنان پرسپولیس شب قبل از بازی تا دو ساعت بعد از بامداد پای تلویزیون نشسته بودند و به این بحث که مستقیما به مسائل خودشان و تیم‌شان مربوط می‌شد گوش می‌دادند. در این شرایط چطور پرسپولیسی‌ها می‌توانستند برای مسابقه‌ای که فقط ۱۲ساعت بعد برگزار می‌شد، آمادگی کافی کسب کنند؟

این البته اولین بار نیست که حضور بستانکارانه حسین هدایتی در قاب تلویزیون با وقوع یک ناکامی بزرگ برای پرسپولیس همراه می‌شود. مالک استیل‌آذین درست شب پیش از بازی رفت سرخپوشان با الهلال عربستان در نیمه‌نهایی جام‌حذفی نیز با حضور در برنامه نود و افشای پرداختی زیرمیزی‌اش به مهدی طارمی کمر تیم را شکست و به بازیکنان شوکه پرسپولیس یادآوری کرد نزدیک‌ترین رفیق‌شان که به‌خاطر او با هم متحد شده بودند و قصد داشتند الهلال را ببرند، چیزی حدود یک میلیارد تومان برای رفع‌ورجوع پرونده‌اش با ریزه‌اسپور دریافت کرده و البته آن را خرج خودش کرده است! هدایتی بنا به ادعای خودش مدام به باشگاه پرسپولیس پول تزریق می‌کند تا این تیم موفقیت‌های بیشتری به‌دست بیاورد، اما عجیب است که درست سر بزنگاه‌ها با راه‌انداختن چنین حاشیه‌هایی، آرامش پرسپولیس را به هم می‌زند.

دیروز و در فاصله ۲۴ساعت بعد از حذف پرسپولیس از اولین جام سال۹۶، کشمکش بین مدیران این باشگاه و حسین هدایتی وارد فاز جدیدی شد. پرسپولیسی‌ها بیانیه‌ای منتشر کردند که با عذرخواهی از هواداران آغاز شده و با اعتراض به مسوولان سازمان لیگ و داور بازی ادامه یافته بود. با این وجود بخش پایانی این بیانیه، حاوی حمله به حسین هدایتی البته بدون ذکر نام بود: «باشگاه پرسپولیس به برخی اشخاص و بخش‌ها هشدار جدی می‌دهد با توجه به مشکوک بودن بعضی اقدامات و حاشیه‌سازی‌های به ظاهر دلسوزانه در بزنگاه‌های حساس، در نظر دارد نسبت به پیگیری‌های قضایی اقدام کند. مشکوک بودن این رفتارها و انتخاب زمان‌های خاص برای وقوع آنها، بنابر اعلام خود اعضای تیم باعث از بین رفتن آرامش و ایجاد استرس بین آنها شده است.» در نقطه مقابل اما هدایتی هم طی مصاحبه‌ای اعلام کرد از این به بعد دیگر به باشگاه پرسپولیس کمک مالی نخواهد کرد. او در ادعایی بسیار عجیب و قابل بحث گفته حضور در فوتبال و کسب شهرت برای چهره‌هایی که کار اقتصادی می‌کنند دردسر درست می‌کند و باعث می‌شود آنها مثلا برای دریافت یک وام بانکی با مشکلات بیشتری نسبت به سایرین مواجه باشند! این هم از لطایف روزگار است که هدایتی ادعا می‌کند در ایران به گمنام‌ها راحت‎‌تر از مشهورها وام می‌دهند.

عجیب‌ترین فراز از مصاحبه هدایتی اما جایی است که او می‌گوید همه کمک‌هایش به پرسپولیس «مخفیانه» بوده و حاضر است آنها را در کنار یک شاخه گل سرخ به هواداران ببخشد. این درحالی است که او تا به حال بارها و بارها به بهانه‌های مختلف ریز پرداختی‌اش به مسوولان پرسپولیس را افشا کرده و اسناد و مدارک آن را مقابل دیدگان رسانه‌ها قرار داده است. هدایتی حتی حاضر نمی‌شود عنوان «قرض‌الحسنه» را از روی پرداختی‌هایش به پرسپولیس بردارد و مدام تن و بدن هواداران را می‌لرزاند؛ بعد در چنین شرایطی از پنهانی بودن کمک‌هایش سخن می‌گوید. به نظر می‌رسد که او علاوه بر مطرح کردن اسم کارخانه‌اش در کشور و درج نام و لوگوی آن روی پیراهن پرسپولیس، خودش هم از مواهب این همزیستی کمال بهره را برده باشد. اصلا همه چیز را کنار بگذارید و به این نکته ساده توجه کنید؛ حساب و کتاب‌ها نشان می‌دهد تعرفه هر یک ثانیه تبلیغ در خلال برنامه پربیننده نود، چیزی حدود ۹میلیون تومان است. مدت زمان مصاحبه‌ای که این هفته از هدایتی در برنامه نود پخش شد، ۸دقیقه و ۱۸ثانیه، معادل ۴۹۸ثانیه است که اگر قرار بود در پکیج یک آگهی بازرگانی روی آنتن برود، پخش آن چیزی حدود ۴میلیارد و ۴۸۲میلیون تومان برای صاحبش آب می‌خورد. تازه فراموش نکنیم وقتی تبلیغی در «باکس آگهی» قرار می‌گیرد، خیلی از مخاطبان از تماشای آن صرف‌نظر می‌کنند و موقتا کانال تلویزیونی را تغییر می‌دهند. هدایتی اما در تمام طول این مدت درست در قلب برنامه نود در دفتر لاکچری و خوش‌رنگش نشست و بی‌وقفه از خدمات خودش حرف زد. حالا منصفانه قضاوت کنید در دوگانه «پرسپولیس- هدایتی» چه کسی بیشتر سود کرده است؟ راستی اگر اسم پرسپولیس نبود، تلویزیون یک ثانیه فرصت رایگان در اختیار امثال او قرار می‌داد؟